  • 21. Data: 2010-10-27 07:29:52
    Temat: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:ia7krc$a3h$1@news.onet.pl...

    > Pelne lato, nie wystepuje w pazdzierniku.

    Ale cała ta zależność w październiku przesuwa się w dół. Niższe temperatury
    na zewnątrz, niżej świeci słoneczko więc niższa tem kolektora, niższe
    osiągane temperatury w zbiorniku. Jak widzisz wszystko w dół czyli różnice
    temperatur nadal takie same pozostają.

    > Widzisz, ja wierze w dane na temat parametrow osrodkow badawczych, ale
    > jezeli prawda jest teza o wiekszych uzyskach w dni pochmurne to kolektor
    > prozniowy bedzie jakby to ujac bardziej elastyczny mimo gorszych
    > parametrow w pelnym sloncu, bo przy 1000W/m^2 to wielkich technologii nie
    > potrzeba do tego u nas dosc krotko.

    Iną sprawą jest że musisz obejrzeć jeszcze wykres Winkelfaktor czyli zmiany
    uzysku w stosunku do położenia słońca. Wiadomo że próżniowy będzie miał
    wypukłą charakterystykę bo taka konstrukcja jego rur gdzie absorber jest
    najczęściej zwinięty w szklanej rurze. W płaskim kolektorze jest
    płaskiabsorber. Ruch słońca od lewej do prawej powoduje że płaski widzi w
    miarę płasko cały czas a próżniowe maja wyraźne maksimum w pozycji słońca o
    godzinei 12:00 a wcześniej lub później zdolność operacyjna słońca na
    absorber spada gdyż powoli rury zasłaniają się wzajemnie.
    Ktoś kiedyś napisał że jego kolektor prózniowy o godzinie 9:00 dopiero się
    zaczyna budzić podczas gdy płaski jedzie już ze spora mocą.

    > A no wlasnie. Tak naprawde wystarczyla by Ci polowa mocy takiego dnia.

    Trudno, taka strefa klimatyczna. Ja potrzebuję średnio 290kWh na miesiąc a
    solar w lecie potrafi dać 450kWh.
    Basen... to jest to co chcę docelowo mieć i myślę że w naszej strefie jako
    bywa zimny a z solarami będzie w sam raz.
    W okresie przejściowy, jesień wiosna takich słonecznych i ciepłych dni jest
    mnóstwo ale za to noce są mroźne więc tu wykorzystam ten nadmiar mocy do
    ładowania podłogówki.

    > ttp://allegro.pl/ulrich-prozniowy-kolektor-solarny-s
    loneczny-24rury-i1284350405.html
    > http://allegro.pl/kolektor-sloneczny-solar-hewalex-t
    inox-10-lat-gw-i1285397491.html
    > Producenci wybrani nie tendencyjnie, po prostu wystepuja w wiekszosci.
    > Pierwszy z nich aperytura 2,24 o ile czegos nie myle, drugi 1,82. Pierwszy
    > kosztuje w przyblizeniu 2000 drugi 1400. Roznica 600zl (mniejsza o
    > szczegoly), to nie jest polowa ceny prozniowego. Do tego doliczmy uchwyt
    > na kolektor wg. producenta:

    Przyjżyj się uważnie ofercie i przeanalizuj wszystko.
    Po pierwsze, napisali na stronie kłamstwo czerwoną czcionką że kolektor ten
    został przebadany w SPF a numer testu to
    C846LPEN. Idziemy na stronę SPF i co znajdujemy pod wskazanym numerem?
    Ulrich nie przebadał tego kolektora w SPF lecz jego mniejszą wersję 18
    rurową.

    SG 1800/18 z testem u numerze SPF-Nr. 846
    http://www.solarenergy.ch/fileadmin/daten/reportInte
    rface/kollektoren/factsheets/scf846de.pdf

    Popatrzmy w taki razie na wykresy tego solara i hewalexa, czyli jak
    zachowuje się mniejszy braciszek Ulricha w zasadzie o tej samej konstrukcji
    ruro 24 rurowa wersja wystawiona na alledrogo.

    Przy 20K i 1000W/m2:
    SG1800/18 0,588kW/m2 (sprawność 58,8%)
    Hewalex 0,72kW/m2 (sprawność 72%)

    Przy 55K
    SG1800/18 0,513kW (sprawność 51,3%)
    Hewalex 0,625kW/m2 (sprawność 62,5%)

    Nie mam komentarzy.... :)

    Marek

  • 22. Data: 2010-10-27 07:37:22
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    I jeszcze jedno kłamstwo w tej ofercie na alledrogo.
    Piszą że kolektor przeszedł pomyślnie badania.
    Tak się składa że każdy kolektor przejdzie tam pomyślnie badania, nawet taki
    z grzejników panelowych no chyba że wybuchnie. Tam za kasę badają każdy
    solar i nie ważne jaki będzie wynik badań, numer badań kazdy solar dostanie
    i wciągnięty będzie na listę przebadanych.

    marek

  • 23. Data: 2010-10-27 07:44:43
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    I jeszcze dopisek ze strony który daje do myślenia że oni tam w SPF wiedzą o
    nieuczciwych praktykach.

    EN
    Security
    The SPF logo is used by several companies, also by some that are not
    authorised to do so. To dispel any doubt as to the genuineness or the
    accuracy of test results please visit our homepage. If a product is nowhere
    to be found on our homepage that means we have nothing to say about it.

    DE
    Sicherheit
    Das SPF Logo wird von verschiedenen Firmen auch unberechtigt genutzt.
    Zweifel an der Echtheit oder Richtigkeit eines Prüfresultats können mit
    einem Blick auf unserer Homepage leicht bereinigt werden. Ist ein Produkt
    nicht bei uns auf der Homepage zu finden, so heisst das, dass wir dazu
    nichts zu sagen haben.

    PL
    SPF Logo jest często przez rózne firmy nie uczciwie wykorzystywane.
    Prawdziwość jakiegoś testu możemy szybko sprawdzić na naszej stronie. Jeżeli
    jakiś produkt nie został znaleziony na naszej stronie to my nie mamy niczego
    do powiedzenia.

  • 24. Data: 2010-10-27 07:45:58
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Przyjżyj
    Coś zbyt często mi takie byki wypadają.
    Sorki.

  • 25. Data: 2010-10-27 10:38:03
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > To jest faktycznie zaletą co napisałeś. Ale co zrobic z tym zaworem
    > trójdrogowym znajdującym się w pozycji CWU a akurat okaże się że kocioł
    > nie będzie musiał się załączyć gdyż temperatura w pomieszczeniach
    > (sterownik pokojowy) mu na to nie zezwoli a solary natomiast będą miały
    > wystarczającą temperaturę aby ich ciepło wpuścić w podłogówkę?

    To faktycznie sposob nie dla Ciebie prznajmniej do pierwszej wymiany kotla.
    :-)

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2010-10-27 11:04:16
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

    >Ech. Juz raz pisalem ale ponowie:
    >Kolektory rurkowe zostaly wymyslone dla miejsc gdzie zimy sa
    >siarczyste ale sloneczne.

    Nie wiem czy to byl jedyny powod wymyslenia kolektora prozniowego,
    generalnie kolektory w ogole wymyslili do slonca a prozniowe to raczej
    ewolucja, czy sluszna? Pewnie tak, ale nie dla kazdego.

    >Zmierzyles temperature w okolicy 15-tej, kiedy kolektor mial mozliwosc
    >sie "rozpedzic". Sprobuj zmierzyc oba rano w okolicy 7-9. W sloneczny
    >dzien. I daj znac jak sprawa wyglada.

    Instalacje prozniowa obserwuje od roku i uwerz mi, ze to nie ma znaczenia.
    Latem kolektor prozniowy rozpedza sie od pierwszego promyka slonca. To moga
    byc roznice rzedu kilku - kilkunastu minut.

    >Wniosek bledny. Bo nie wiesz zupelnie jak temperatura sie zmieni w
    >momencie puszczenia obiegu.
    >Moze byc tak ze prozniowy spowrotem zasnie bo mu heatpipe sie
    >wystudzi...

    O matko, a co sie stanie z plaskim? Jak puszcze obieg to zacznie grzac?

    >Tu wniosek poprawny ale latem i tak mocy jest dosyc a prozniowy jest
    >drozszy.

    Ten ktory porownywalem nie jest drozszy.

    >Grzeje sie lepiej. Niekoniecznie grzeje wode lepiej. To istotne
    >rozroznienie.

    No skoro plaski nie zagrzal sie w ogole to ja nie oczekuje, ze bedzie grzal
    co kolwiek. O innych roznicach juz pisalem.

    >Nieprawda.

    Prawda.

    >Temperatura startu heatpipe to bodaj 125stopni (nie jestem pewien ile
    >ale dosyc wysoko). I do tej temperatury wnetrze kolektora musi dojsc
    >zeby moglo grzac.

    Temperatura rurki mnie w ogole nie interesuje. Wychodzi slonce, oswietla
    kolektor i ten grzeje. Kolektor nie musi miec wcale temp. rurki, powiem
    wiecej, prawie nigdy nie ma. Myslisz, ze dziala to zero jedynkowo? Kolektor
    zima pracuje z temp. bliska 10C od rana, gdy na dworzu jest -20 Jaka jest
    minimalna temp. rurki niestety nie wiem, ale watpie zeby bylo to 125C

    >Tu sie zgodze. Dodam do tego wiatr i niska temperature.

    Ja nie teoretyzuje, wiatr nie zauwazylem zeby mial znaczenie, niska temp.
    bardziej przeszkadza plaskiemu.

    >Zaslonie. W czym problem? :) Kto bogatemu zabroni?
    >Problem w tym ze sie nie oplaca. Narazie lepiej palic w piecu.

    Gadanie dla gadania.

    >Ale z tego doswiadczenia nie ma wniosku dotyczacego sprawnosci
    >calosci.

    No pewnie, bo nie ma przeplywu.

    >I to ci chce wyjasnic. Nie neguje tego ze prozniowy sie nagrzal
    >bardziej. Neguje to ze mniej lub bardziej milczaco zakladasz ze skoro
    >byl cieplejszy to wode by nagrzal bardziej. A to niestety nie
    >koniecznie prawda. A jesli nawet to nie wspolmiernie do roznicy w
    >cenie.

    Plaski nie rozgrzal sie wcale wiec i nagrzac nie mial mozliwosci zadnej
    nawet przy minimalnym przeplywie, temp. startu o ktorej piszesz pomine,
    wnioski wyciagniesz sam. O cenie juz pisalem.

    >Ale wtedy w lato starczy tanszy plaski, nie trzeba prozniowego. A co
    >do jesien/wiosna to sie zgadzam, cudow sie zrobic nie daje...

    Chodzi o to, ze nie koniecznie tanszy, ale fakt relatywnie moze byc
    mniejszy.

    Pozdro.. TK

  • 27. Data: 2010-10-27 11:14:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > o godzinei 12:00 a wcześniej lub później zdolność operacyjna słońca na
    > absorber spada gdyż powoli rury zasłaniają się wzajemnie.

    Wiesz kiedy rury zaslaniaja sie wzajemnie? Wtedy, kiedy ze slonca i tak nic
    nie uzyskasz nawet ustawiajac kolektor centralnie do zachodu. Rury zaczynaja
    sie zaslaniac kiedy jest juz dobrze po pracy a zasobnik pelny. To nie ma
    znaczenia, a wydaje mi sie, ze dla plaskiego w takim ukladzie jest jeszcze
    gorzej bo rurka jak by nie bylo z kazdej strony bedzie prostopadla do slonca
    o ile sie nie zaslonia.

    > Ktoś kiedyś napisał że jego kolektor prózniowy o godzinie 9:00 dopiero się
    > zaczyna budzić podczas gdy płaski jedzie już ze spora mocą.

    No ja tego nie potwierdze. Inna sprawa, ze o 7 rano dach zaslania mi
    kolektor.

> [...]
    > C846LPEN. Idziemy na stronę SPF i co znajdujemy pod wskazanym numerem?
    > Ulrich nie przebadał tego kolektora w SPF lecz jego mniejszą wersję 18

    A jakie to ma znaczenie dla m^2?
    Poza tym nie chce sie zajmowac konkretnymi firmami, nie o to tu chodzi.

> [...]
    > zachowuje się mniejszy braciszek Ulricha w zasadzie o tej samej
    > konstrukcji ruro 24 rurowa wersja wystawiona na alledrogo.

    Tu nie chodzi o konkretne marki bo o nich nie chce dyskutowac a o cennik.
    Bardzo podobny kolektor sprawdzalem, wiec nie byl to kolektor za dobrych
    pare tysiecy a wlasnie taki masowy co ciekawsze.

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2010-10-27 11:58:25
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Prawda.

    Ale jednak udowodniłem ci na wykresach że na starcie kolektor płaski poniżej
    20K ma większą sprawność więc zacznie grzać z większą mocą niż prózniowy
    więc takze zacznie swój dzień wcześnie. Próżniowy z tego co obserwuję mimo
    że w chwili włączenia obiegu posiada wyższą temp niż płaski to jednak
    zaczyna swój dzień od czkawki temperaturowej podczas gdy płaski grzeje
    równo i stabilnie.

    Marek

  • 29. Data: 2010-10-27 12:11:04
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > jest jeszcze gorzej bo rurka jak by nie bylo z kazdej strony bedzie
    > prostopadla do slonca o ile sie nie zaslonia.

    To wytłumacz w takim razie zjawisko uwiecznione na wykresie dlaczego wykres
    ten jest wyraźnie wypukły dla pewnych kątów a w płaskim kolektorze tego
    garba nie ma?

    > A jakie to ma znaczenie dla m^2?
    Dla m2 żadne ale dla potencjalnego kupca zasadnicze gdyż to nie ten produkt.
    Na alledrogo jest model 1800/24 a w SPF badany był model 1800/18.
    Inny produkt.

    > Tu nie chodzi o konkretne marki bo o nich nie chce dyskutowac a o cennik.
    Znajdz mi inna markę w cenie 2tys zł za kolektor która będzie miała uzysk
    większy niż ten dziadowski kolektor.

    > Bardzo podobny kolektor sprawdzalem, wiec nie byl to kolektor za dobrych
    > pare tysiecy a wlasnie taki masowy co ciekawsze.

    Bo za dobry kolektor próżniowy trzeba nadal dać więcej niż te 2tys zł.
    Podałeś przykład kolektora który twierdzisz będzie miał ta samą cenę bo
    uchwyty i osprżet są w jego cenie.
    Jak widzisz z tego przykładu ten kolektor jest taki tani ale sprawność przy
    20K i przy 55K jest niższa o 13%.
    Nie widzę uzasadnienia aby kupic kolektor który kosztuje nawet twoje tylko
    300zł więcej a ma niższą sprawność o 18%.
    To jest takie tanie bo jest takie dziadowskie i tyle.

    Marek

  • 30. Data: 2010-10-27 17:35:53
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > To faktycznie sposob nie dla Ciebie prznajmniej do pierwszej wymiany
    > kotla.

    A jak tak sobie jechalem i myslalem to wymyslilem, ze sprawa jednak nie jest
    taka prosta. Jezeli swieci slonce to czyjnik wewnetrzny wykrywa wzrost temp.
    w pomieszczeniu i przesuwa krzywa grzewcza w dol. Skutkuje to nizsza temp.
    zasilania, wiec te 28C moze byc za duzo dla podlogowki w tym momencie.
    Sprawa jest do glebszego przemyslenia.

    Pozdro.. TK