    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Wed, 27 Oct 2010 14:11:04 +0200

    news:ia91j1$gij$1@news.onet.pl...
    > Wiesz kiedy rury zaslaniaja sie wzajemnie? Wtedy, kiedy ze slonca i tak
    > nic nie uzyskasz nawet ustawiajac kolektor centralnie do zachodu. Rury
    > zaczynaja sie zaslaniac kiedy jest juz dobrze po pracy a zasobnik pelny.
    > To nie ma znaczenia, a wydaje mi sie, ze dla plaskiego w takim ukladzie
    > jest jeszcze gorzej bo rurka jak by nie bylo z kazdej strony bedzie
    > prostopadla do slonca o ile sie nie zaslonia.

    To wytłumacz w takim razie zjawisko uwiecznione na wykresie dlaczego wykres
    ten jest wyraźnie wypukły dla pewnych kątów a w płaskim kolektorze tego
    garba nie ma?

    > A jakie to ma znaczenie dla m^2?
    Dla m2 żadne ale dla potencjalnego kupca zasadnicze gdyż to nie ten produkt.
    Na alledrogo jest model 1800/24 a w SPF badany był model 1800/18.
    Inny produkt.

    > Tu nie chodzi o konkretne marki bo o nich nie chce dyskutowac a o cennik.
    Znajdz mi inna markę w cenie 2tys zł za kolektor która będzie miała uzysk
    większy niż ten dziadowski kolektor.

    > Bardzo podobny kolektor sprawdzalem, wiec nie byl to kolektor za dobrych
    > pare tysiecy a wlasnie taki masowy co ciekawsze.

    Bo za dobry kolektor próżniowy trzeba nadal dać więcej niż te 2tys zł.
    Podałeś przykład kolektora który twierdzisz będzie miał ta samą cenę bo
    uchwyty i osprżet są w jego cenie.
    Jak widzisz z tego przykładu ten kolektor jest taki tani ale sprawność przy
    20K i przy 55K jest niższa o 13%.
    Nie widzę uzasadnienia aby kupic kolektor który kosztuje nawet twoje tylko
    300zł więcej a ma niższą sprawność o 18%.
    To jest takie tanie bo jest takie dziadowskie i tyle.

    Marek