    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Wed, 27 Oct 2010 09:29:52 +0200

    news:ia7krc$a3h$1@news.onet.pl...

    > Pelne lato, nie wystepuje w pazdzierniku.

    Ale cała ta zależność w październiku przesuwa się w dół. Niższe temperatury
    na zewnątrz, niżej świeci słoneczko więc niższa tem kolektora, niższe
    osiągane temperatury w zbiorniku. Jak widzisz wszystko w dół czyli różnice
    temperatur nadal takie same pozostają.

    > Widzisz, ja wierze w dane na temat parametrow osrodkow badawczych, ale
    > jezeli prawda jest teza o wiekszych uzyskach w dni pochmurne to kolektor
    > prozniowy bedzie jakby to ujac bardziej elastyczny mimo gorszych
    > parametrow w pelnym sloncu, bo przy 1000W/m^2 to wielkich technologii nie
    > potrzeba do tego u nas dosc krotko.

    Iną sprawą jest że musisz obejrzeć jeszcze wykres Winkelfaktor czyli zmiany
    uzysku w stosunku do położenia słońca. Wiadomo że próżniowy będzie miał
    wypukłą charakterystykę bo taka konstrukcja jego rur gdzie absorber jest
    najczęściej zwinięty w szklanej rurze. W płaskim kolektorze jest
    płaskiabsorber. Ruch słońca od lewej do prawej powoduje że płaski widzi w
    miarę płasko cały czas a próżniowe maja wyraźne maksimum w pozycji słońca o
    godzinei 12:00 a wcześniej lub później zdolność operacyjna słońca na
    absorber spada gdyż powoli rury zasłaniają się wzajemnie.
    Ktoś kiedyś napisał że jego kolektor prózniowy o godzinie 9:00 dopiero się
    zaczyna budzić podczas gdy płaski jedzie już ze spora mocą.

    > A no wlasnie. Tak naprawde wystarczyla by Ci polowa mocy takiego dnia.

    Trudno, taka strefa klimatyczna. Ja potrzebuję średnio 290kWh na miesiąc a
    solar w lecie potrafi dać 450kWh.
    Basen... to jest to co chcę docelowo mieć i myślę że w naszej strefie jako
    bywa zimny a z solarami będzie w sam raz.
    W okresie przejściowy, jesień wiosna takich słonecznych i ciepłych dni jest
    mnóstwo ale za to noce są mroźne więc tu wykorzystam ten nadmiar mocy do
    ładowania podłogówki.

    > ttp://allegro.pl/ulrich-prozniowy-kolektor-solarny-s
    loneczny-24rury-i1284350405.html
    > http://allegro.pl/kolektor-sloneczny-solar-hewalex-t
    inox-10-lat-gw-i1285397491.html
    > Producenci wybrani nie tendencyjnie, po prostu wystepuja w wiekszosci.
    > Pierwszy z nich aperytura 2,24 o ile czegos nie myle, drugi 1,82. Pierwszy
    > kosztuje w przyblizeniu 2000 drugi 1400. Roznica 600zl (mniejsza o
    > szczegoly), to nie jest polowa ceny prozniowego. Do tego doliczmy uchwyt
    > na kolektor wg. producenta:

    Przyjżyj się uważnie ofercie i przeanalizuj wszystko.
    Po pierwsze, napisali na stronie kłamstwo czerwoną czcionką że kolektor ten
    został przebadany w SPF a numer testu to
    C846LPEN. Idziemy na stronę SPF i co znajdujemy pod wskazanym numerem?
    Ulrich nie przebadał tego kolektora w SPF lecz jego mniejszą wersję 18
    rurową.

    SG 1800/18 z testem u numerze SPF-Nr. 846
    http://www.solarenergy.ch/fileadmin/daten/reportInte
    rface/kollektoren/factsheets/scf846de.pdf

    Popatrzmy w taki razie na wykresy tego solara i hewalexa, czyli jak
    zachowuje się mniejszy braciszek Ulricha w zasadzie o tej samej konstrukcji
    ruro 24 rurowa wersja wystawiona na alledrogo.

    Przy 20K i 1000W/m2:
    SG1800/18 0,588kW/m2 (sprawność 58,8%)
    Hewalex 0,72kW/m2 (sprawność 72%)

    Przy 55K