    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Wed, 27 Oct 2010 13:14:32 +0200

    news:4cc7d4fc$0$27026$65785112@news.neostrada.pl...

    > Iną sprawą jest że musisz obejrzeć jeszcze wykres Winkelfaktor czyli
    > zmiany uzysku w stosunku do położenia słońca. Wiadomo że próżniowy będzie
    > miał wypukłą charakterystykę bo taka konstrukcja jego rur gdzie absorber
    > jest najczęściej zwinięty w szklanej rurze. W płaskim kolektorze jest
    > płaskiabsorber. Ruch słońca od lewej do prawej powoduje że płaski widzi w
    > miarę płasko cały czas a próżniowe maja wyraźne maksimum w pozycji słońca
    > o godzinei 12:00 a wcześniej lub później zdolność operacyjna słońca na
    > absorber spada gdyż powoli rury zasłaniają się wzajemnie.

    Wiesz kiedy rury zaslaniaja sie wzajemnie? Wtedy, kiedy ze slonca i tak nic
    nie uzyskasz nawet ustawiajac kolektor centralnie do zachodu. Rury zaczynaja
    sie zaslaniac kiedy jest juz dobrze po pracy a zasobnik pelny. To nie ma
    znaczenia, a wydaje mi sie, ze dla plaskiego w takim ukladzie jest jeszcze
    gorzej bo rurka jak by nie bylo z kazdej strony bedzie prostopadla do slonca
    o ile sie nie zaslonia.

    > Ktoś kiedyś napisał że jego kolektor prózniowy o godzinie 9:00 dopiero się
    > zaczyna budzić podczas gdy płaski jedzie już ze spora mocą.

    No ja tego nie potwierdze. Inna sprawa, ze o 7 rano dach zaslania mi
    kolektor.

    > Przyjżyj się uważnie ofercie i przeanalizuj wszystko.
    > Po pierwsze, napisali na stronie kłamstwo czerwoną czcionką że kolektor
    > ten został przebadany w SPF a numer testu to
    > C846LPEN. Idziemy na stronę SPF i co znajdujemy pod wskazanym numerem?
    > Ulrich nie przebadał tego kolektora w SPF lecz jego mniejszą wersję 18
    > rurową.

    A jakie to ma znaczenie dla m^2?
    Poza tym nie chce sie zajmowac konkretnymi firmami, nie o to tu chodzi.

    > Popatrzmy w taki razie na wykresy tego solara i hewalexa, czyli jak
    > zachowuje się mniejszy braciszek Ulricha w zasadzie o tej samej
    > konstrukcji ruro 24 rurowa wersja wystawiona na alledrogo.
    >
    > Przy 20K i 1000W/m2:
    > SG1800/18 0,588kW/m2 (sprawność 58,8%)
    > Hewalex 0,72kW/m2 (sprawność 72%)
    >
    > Przy 55K
    > SG1800/18 0,513kW (sprawność 51,3%)
    > Hewalex 0,625kW/m2 (sprawność 62,5%)
    >

    > Nie mam komentarzy.... :)

    Tu nie chodzi o konkretne marki bo o nich nie chce dyskutowac a o cennik.
    Bardzo podobny kolektor sprawdzalem, wiec nie byl to kolektor za dobrych
    pare tysiecy a wlasnie taki masowy co ciekawsze.

    Pozdro.. TK