  • 11. Data: 2009-03-16 09:35:27
    Temat: Re: Uziemienie, listwa wyrównawcza, zerowanie, odgrom - jak to połączyć?
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Jak się do tego zabrać? Czy te wszystkie uziomy są ze sobą gdzieś
    > połączone?
    > Gdzie można poczytać?

    Jeszcze jedno, co chciał bym Ci poradzić, to mysle, że edukujac sie
    z sieci nie powinienes wykonywac/projektowac instalacji odgromowej
    samodzielnie.

    Piorunochron wydaje sie sprawa prosta i oczywista. Na szczycie szpilka,
    potem zwod,
    wbije sie w ziemie szpile, dokreci a na szynie sie wyrowna potencjaly i juz.
    W sumie proste, ale mysle, ze nie wyobrazasz sobie jak trudno poprawnie
    takowa
    instalacje wykonac. Przy uderzeniu pioruna pojawiaja sie potezne napiecia i
    prady
    i projektujac takowa instalacje trzeba zahaczyc o wiedze i o magie :-).

    Zle wykonana instalacja odgromowa narobi Ci w domu wiecej szkod niz pozytku,
    przy uderzeniu pioruna. Wystarczy ze wykonasz niechcacy niewielka petle, to
    spowoduje
    zaindukowanie poteznych pradow w domowej instalacji elektrycznej i
    praktycznie jej wybuch.

    Kolejna sprawa to czy taki piorunochron jest Ci w ogole potrzebny. W
    wiekszosci przypadkow
    w polskiej strefie klimatycznej jest nieuzasadnionym zakladanie
    pirunochronow.
    Gdzies kiedys natrafilem na strone z jakies uczelni, gdzie po podaniu
    pewnych danych wejsciowych,
    bylo wyznaczane prawdopodobienstwo - byl to jakis wzor empiryczny.
    W wiekszosci przypadkow w domach jednorodzinnych jest to totalny bezsens i
    wyrzucanie
    pieniedzy. No chyba ze chcesz miec jakies znizki przy ubezpieczeniu.

    To na tyle przemyslen.

    Pzdr
    Darek

  • 12. Data: 2009-03-16 10:40:17
    Temat: Re: Uziemienie, listwa wyrównawcza, zerowanie, odgrom - jak to połšczyć?
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 15 Mar 2009 23:28:27 +0100, T.M.F. napisał(a):

    > Jesli rozwazasz sprawe statycznie to masz racje. Ale ze wzgledu na m.in.
    > indukcyjnosc moge smialo zalozyc, ze wzgledem ziemi, czy np. fazy lub N
    > w czasie uderzenia bede mial kilkaset tys. V.

    Jak zaliczysz bezpośrednie trafienie piorunem w budynek, to i tak się
    pożegnasz z większością sprzętu elektronicznego, jaki był włączony do
    gniazdek....

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 13. Data: 2009-03-16 13:58:50
    Od: e...@o...pl

> [...]
    > wyrzucanie
    > pieniedzy. No chyba ze chcesz miec jakies znizki przy ubezpieczeniu.

    Np. dla domu o pow. dachu ok. 200 m2, 4 zwody z dachu, szpile na 3 kominach i
    na kalenicach = 2200 PLN. Promilowy udział w kosztach całości. Trzeba czy nie
    trzeba - o to lepiej zapytać wróżkę ;-)

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 14. Data: 2009-03-16 14:08:27
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik <e...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kominach i
    > na kalenicach = 2200 PLN. Promilowy udział w kosztach całości. Trzeba czy

    Więcej jak pół procenta
    Trzeba czy nie trzeba - o to lepiej zapytać wróżkę ;-)

    Krzysiek

  • 15. Data: 2009-03-16 14:54:29
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

> [...]
    > kominach i
    > na kalenicach = 2200 PLN. Promilowy udział w kosztach całości. Trzeba czy

    tak? Do tego dolicz projekt, wykonanie przez kogos kto sie na tym
    zna, zabezpieczenia przeciwprzepięciowe itd. Powiedz szczerze, wydaje Ci
    sie ze zrzucisz 4 zwody i juz jest bezpiecznie. Jak tak zrobisz to mysle, ze
    sobie
    zaszkodzisz zamiast pomoc. Piorunochron nie ma za zadanie
    ochronic Twojego dobytku, elektroniki itd, bo przy uderzenie i tak pojdzie
    w diably elektronika. Ma w miare mozliwosci podniesc bezpieczenstwo
    mieszkancow.
    Ponadto, jezeli nie jest uzasadnione zakladnanie instalacji odgromowej
    (w okolicy domu stoja wyzsze budynki, wysokie drzewa, znajdujesz sie w
    strefie
    gdzie burze wystepuja bardzo rzadko) to po co to robic?
    Od trzesienia ziemi tez sie zabezpieczasz? To co sie robi musi miec sens.

    Pzdr
    Darek

  • 16. Data: 2009-03-16 18:15:57
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Sun, 15 Mar 2009 20:14:22 +0100, "Marek Dyjor"
    <m...@p...onet.pl> wrote:

    >a teraz zagadka?
    >potencjał ten będzie względem czego?

    1. wzgledem fazy :)
    2. wzgledem zera :)

    >jak chcesz odseparować uziom od piroónów od uziomu do bolców skoro oba są w
    >tej samej ziemi?

    jak juz jest w ziemi, to nie trzeba izolowac :)
    male szanse ze ladunek z piorunu bedac w ziemi bedzie chcial "wracac"
    do innego uziomu, w koncu ziemia rzadko kiedy nas atakuje
    pradem/potencjalem (co oczywiscie czasem moze sie zdarzyc, vide
    napiecie krokowe)

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 17. Data: 2009-03-16 18:18:42
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Mon, 16 Mar 2009 11:40:17 +0100, Adam Płaszczyca
    <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

    >Jak zaliczysz bezpośrednie trafienie piorunem w budynek, to i tak się
    >pożegnasz z większością sprzętu elektronicznego, jaki był włączony do
    >gniazdek....

    jesli walnie w piorunochron, ktory nie jest podlaczony do uziemienia
    to niekoniecznie - tyle ze co dluzszych kablach w okolicy moze
    zaindukowac sie ladunek el, ktory moze uszkodzic sprzet (tak
    pozegnalem sie z karta graficzna w kompie, ktory byl calkowicie
    odpiety od sieci el :(

    pozdarwiam,
    cybCyb

  • 18. Data: 2009-03-16 19:32:09
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    wiadomości news:1qs66ofrdcsnw.dlg@oldfield.org.pl...

    > Jak zaliczysz bezpośrednie trafienie piorunem w budynek, to i tak się
    > pożegnasz z większością sprzętu elektronicznego, jaki był włączony do
    > gniazdek....

    A o ochronnikach przepięciowych słyszałeś ?

  • 19. Data: 2009-03-16 20:33:52
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 16 Mar 2009 19:18:42 +0100, Cyb napisał(a):

> [...]
    > zaindukowac sie ladunek el, ktory moze uszkodzic sprzet (tak
    > pozegnalem sie z karta graficzna w kompie, ktory byl calkowicie

    Własnie o tym pisze - impuls elektromagnetyczny jaki się tworzy robi niezłe
    spustoszenie.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 20. Data: 2009-03-16 20:34:17
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 16 Mar 2009 20:32:09 +0100, Jacek "Plumpi" napisał(a):

    > A o ochronnikach przepięciowych słyszałeś ?

    Słyszałem, Jacusiu jajakoko. I wiem też, dlaczego one nie mają szans
    zadziałać.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356