  • 31. Data: 2009-03-17 08:06:49
    Temat: Re: Uziemienie, listwa wyrównawcza, zerowanie, odgrom - jak to połączyć?
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    > tak? Do tego dolicz projekt, wykonanie przez kogos kto sie na tym
    > zna, zabezpieczenia przeciwprzepięciowe itd. Powiedz szczerze, wydaje Ci
    > sie ze zrzucisz 4 zwody i juz jest bezpiecznie. Jak tak zrobisz to mysle, ze
    > sobie
    > zaszkodzisz zamiast pomoc. Piorunochron nie ma za zadanie
    > ochronic Twojego dobytku, elektroniki itd, bo przy uderzenie i tak pojdzie
    > w diably elektronika. Ma w miare mozliwosci podniesc bezpieczenstwo
    > mieszkancow.

    Jezuuu, zaczyna się :-/ Piszę 2200 PLN bo tyle dokładnie zapłaciłem za
    WYKONANIE odgromówki wraz z materiałem. Oczywiście, że miałem projekt
    odgromówki (na razie jeszcze nie mam pomroczności jasnej żeby robić takie
    rzeczy wedle własnego widzimisię), ale był w pakiecie z innymi branżowymi więc
    go po prostu nie liczę. 2200 to 2200 i już.

    > Ponadto, jezeli nie jest uzasadnione zakladnanie instalacji odgromowej
    > (w okolicy domu stoja wyzsze budynki, wysokie drzewa, znajdujesz sie w
    > strefie
    > gdzie burze wystepuja bardzo rzadko) to po co to robic?

    To czy jest uzasadnienie, czy nie, wie właśnie wróżka. I co to znaczy "burze
    występują bardzo rzadko" ??? Mieszkam w mieście i burze występują tak często
    jak chcą. Czasem w lecie co kilka dni wali piorunami, a czasem jest rok gdzie
    burzy nie uświadczysz. Jak ktoś nie chce to nie robi odgromówki i jego sprawa.
    Ja po prostu mam i nie mam zamiaru się zastanawiać czy słusznie. Elektroniką
    się w ogóle nie przejmuję: odgromówka jest, zabezpieczenia przeciwprzepięciowe
    są, kwity są (to najważniejsze), ubezpieczyciel nie będzie wydziwiał tylko w
    razie czego wypłaci ile trzeba i koniec.

    > Od trzesienia ziemi tez sie zabezpieczasz? To co sie robi musi miec sens.

    Jestem pod wrażeniem, bo to rzeczywiście bardzo "merytoryczny" argument :-P
    Co jeszcze udowodnisz przy jego pomocy ?

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 32. Data: 2009-03-17 08:53:47
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    > Więcej jak pół procenta
    To zależy ;-) U mnie niestety mniej jak pół procenta ...

    > Trzeba czy nie trzeba - o to lepiej zapytać wróżkę ;-)
    Można też rzucić monetą, tylko potem trzeba się tej "decyzji" twardo trzymać ;-
    )

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 33. Data: 2009-03-17 08:59:18
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "e-kran" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Można też rzucić monetą, tylko potem trzeba się tej "decyzji" twardo
    > trzymać ;-

    Nie zaprzeczam, nie potwierdzam i proszę nie wyciągać z tego żadnych
    wniosków.;)))

    Krzysiek

  • 34. Data: 2009-03-17 13:58:41
    Temat: Re: Uziemienie, listwa wyrównawcza, zerowanie, odgrom - jak to połšczyć?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    wiadomości news:he3281ik3q3a$.dlg@oldfield.org.pl...

    > 23 lata i zero myślenia, to dużo mówi :D

    Ładnie się podsumowałeś :D

  • 35. Data: 2009-03-17 18:55:17
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 17 Mar 2009 14:58:41 +0100, Jacek "Plumpi" napisał(a):

    > wiadomości news:he3281ik3q3a$.dlg@oldfield.org.pl...

    > Ładnie się podsumowałeś :D

    Obawiam się, że jednak znów trafiłeś kulą w płot, Jacusiu jajakoko 'z
    praktyka 23 lat'.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 36. Data: 2009-03-17 19:03:08
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    wiadomości news:1skifr9owlmx.dlg@oldfield.org.pl...

    > Obawiam się, że jednak znów trafiłeś kulą w płot, Jacusiu jajakoko 'z
    > praktyka 23 lat'.

    Faktycznie, masz rację, że to nie było trafione, bo ty nie masz żadnej
    praktyki w tym zawodzie, zero rozumu i dużo gadania.
    Nudzasz tym jakże wyrafinowanym i ciętym dowcipem sześciolatka, Adasiu.

  • 37. Data: 2009-03-17 20:43:01
    Od: j...@p...onet.pl

    > Jak zaliczysz bezpośrednie trafienie piorunem w budynek, to i tak się
    > pożegnasz z większością sprzętu elektronicznego, jaki był włączony do
    > gniazdek....

    A dlaczego ma tak się stać jeśli instalacje odgromowa, przeciwprzepięciowa i
    wyrównania potencjałów są wykonane prawidłowo? Jaka tajemna siła niszczy wtedy
    większość sprzętu elektronicznego?
    Pozdrawiam
    Jarek

  • 38. Data: 2009-03-17 22:25:40
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > wyrównania potencjałów są wykonane prawidłowo? Jaka tajemna siła niszczy

    To jest niepojęta przez rozumy maluczkich siła zwaną siłą Płaszczycowa.
    Z tego co wiem nazwa tej niepojętej siły nie pochodzi od radzieckiego
    uczonego, który się nazywał Płaszczycow :)))

    Poważniej ujmując:
    Działa zjawisko indukcji elektromagnetycznej oraz tworzenia się potencjałów
    na skutek przepływu dużych prądów przez wspólny obwód.
    Jednak tak jak wspomniałeś wcześniej jeżeli instalacja jest zrobiona
    prawidłowo i prawidłowo jest zabezpieczona to może ona być całkowicie
    niewrażliwa na wyładowania do instalacji odgromowej.
    Należy też wiedzieć, że wpływ tej indukcji redukuje się poprzez:

    - nie łączenie obwodów ochronnych z obwodami instalacji odgromowej
    (jedyny kontakt jaki mogą mieć ze sobą te instalacj to tylko poprzez
    ziemię lub ewentualnie poprzez wspólny uziom,
    zapewniający bardzo małą oporność)
    - stosowanie krótkich obwodów
    - w przypadku, kiedy obwody nie mogą być krótkie, należy je prowadzić w
    uziemionych korytkach stalowych lub w stalowych peszlach
    (rzadko się stosuje korytka metalowe w budynkach mieszkalnych, ale w
    przypadku hal produkcyjnych czy sklepów tak powinno się robić
    czasami także stosuje się przewody ekranowane)
    - nie tworzenie pętli, w tym także pętli obwodów ochronnych
    - nie tworzenie pętli na elementach objętych ochroną lub połączeniami
    wyrównawczymi
    (czyli obwód ochronny do poszczegónych elementów konstrukcyjnych
    podłączamy zawsze w jednym punkcie)
    - prowadzenie obwodów przewodami, w których żyły są skupione, dzięki czemu
    obwód taki spełnia zadanie obwodu bifilarnego
    (tu chodzi o to, żeby przewody fazowe oraz neutralne biegły obok siebie,
    a nie jeden po jednej ścianie, a drugi po drugiej)
    - stosowanie ochronników przepięciowych w rozdzielniach - conajmniej:
    (w przypadku instalacji zasilających napowietrznych, klasy B oraz klasy
    C, w przypadku instalacji zasilających podziemnych, klasy C)
    - stosowanie dodatkowych ochronników przepięciowych klasy D przy
    odbiornikach.
    (to są tzw. listwy przepięciowe zawierającyce w sobie filtry indukcyjne,
    warystory oraz transile - trzeba jednak pamiętać,
    ze taka listwa, która nie ma połączenia z uziemionym bolcem ochronnym jest
    bezużyteczna)
    - należy także zabezpieczyć wszystkie sieci takie jak LAN, telefon, RTV,
    domofon itp. odpowiednimi ochronnikami zawierającymi
    iskrowniki, warystory lub transile
    - trzeba także wiedzieć, ze każdy, nawet najmniejszy odcinek przewodu
    wprowadza indukcyjność,
    która w tym przypadku ma pozytywne znaczenie ponieważ tłumi zakłócenia
    w.cz.
    - poza tym każde, porządne urządzenie wyposażone jest w wewnętrzny filtr
    przeciwzakłóceniowy LC oraz warystroy,
    których zadaniem jest redukcja zakłóceń oraz przepięć
    - zapewnienie opornościu uziomów na bardzo niskim poziomie
    - wykorzystanie konstrukcji (dach, belki, zbrojenie) jako część uziemienia

    Poza tym trzeba także określić prawdopodobieństwo trafienia pioruna. Jeżeli
    budynek stoi w pobliżu wysokich masztów, słupów, drzew, gór itp. To może się
    zdarzyć taka sytuacja, że dom bez ochrony może być bezpieczniejszy od domu
    wyposażonego w instalację piorunochronną.

    To wszystko się liczy i poprzez obliczenia można określić odporność danej
    sieci oraz wyliczyć prawdopodobieństwo wystąpienia przepięć mogących
    uszkodzić urządzenia elektroniczne. Niestety nie będę tu przytaczał wzorów i
    liczył, bo takie wyliczenia nierzadko zajmują po kilkadziesiąt stron A4

    To jest właśnie ta wiedza, o której wielki teoretyk Płaszczycow nie ma
    bladego pojęcia, a wszystkie jego teorie na temat elektryczności opierają
    się tylko i wyłącznie na teoriach spiskowych ;D

  • 39. Data: 2009-03-17 22:31:58
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 17 Mar 2009 20:03:08 +0100, Jacek "Plumpi" napisał(a):

    > Faktycznie, masz rację, że to nie było trafione, bo ty nie masz żadnej
    > praktyki w tym zawodzie, zero rozumu i dużo gadania.
    > Nudzasz tym jakże wyrafinowanym i ciętym dowcipem sześciolatka, Adasiu.

    No Ciebie, Jacusiu jajakoko sześciolatek, zapewne nudze :D

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 40. Data: 2009-03-17 23:23:03
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 17 Mar 2009 23:25:40 +0100, Jacek "Plumpi" napisał(a):

> [...]
    > prawidłowo i prawidłowo jest zabezpieczona to może ona być całkowicie
    > niewrażliwa na wyładowania do instalacji odgromowej.

    Nie może. Nigdy nei masz całkowietej pewności.

    > - nie łączenie obwodów ochronnych z obwodami instalacji odgromowej
    > (jedyny kontakt jaki mogą mieć ze sobą te instalacj to tylko poprzez
    > ziemię lub ewentualnie poprzez wspólny uziom,

    Co nie eliminuje indukowanej w niej SEM

    > zapewniający bardzo małą oporność)
    > - stosowanie krótkich obwodów

    Nie ma znaczenia. Liczy się tylko odległość od odbiornika do
    zabezpieczenia.

> [...]
    > (rzadko się stosuje korytka metalowe w budynkach mieszkalnych, ale w
    > przypadku hal produkcyjnych czy sklepów tak powinno się robić

    Korytka nic nie dadzą. Rurka przewodząca już tak.

    > - nie tworzenie pętli, w tym także pętli obwodów ochronnych
    > - nie tworzenie pętli na elementach objętych ochroną lub połączeniami
    > wyrównawczymi

    Nie ma większego znaczenia.

    > - stosowanie ochronników przepięciowych w rozdzielniach - conajmniej:

    Nie wystarczy.

    > - stosowanie dodatkowych ochronników przepięciowych klasy D przy
    > odbiornikach.

    Popatrz, to co napisałem :D

    > To jest właśnie ta wiedza, o której wielki teoretyk Płaszczycow nie ma
    > bladego pojęcia, a wszystkie jego teorie na temat elektryczności opierają
    > się tylko i wyłącznie na teoriach spiskowych ;D

    Ni, wcale nie mam :D
    To jest jajakokowanie, Jacusiu.
    Pomimo tego wszystkiego i tak urządzenia mogą polecieć. Ty się naczytałeś,
    a ja się tylko naczytałem, ogladałem i rozmawiałem w laboratorium wysokich
    napięć.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356