  • 231. Data: 2010-03-01 17:56:08
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    news:hmg9ea$qfn$1@news.onet.pl...

    > Tylko ze chodziło o coś innego.
    > Ghost kwestionuje ceny/koszt podane przez Adama. Skoro Adam napisał że
    > cała popma ciepła wyjdzie go 25tys i podał dokładnie wszystkie składniki
    > tej ceny to zakładam że tyle go wyjdzie.

    Tak i nie, bo jezeli nie bedzie robil nic innego tylko montowal te pompe
    przez rok, to ja przez ten rok bede mial cieplo od kozy i zarobie normalnie
    pracujac. Adam o kwote rocznego dochodu bedzie biedniejszy albo wyjdziemy
    przyjmijmy w uproszczeniu jakos podobnie.

    > A np Ghost sam nie potrafi/nie chce sie bawić w składanie tego wszystkigo
    > do kupy to zleci to autoryzowanej firmie i zapłaci np. 70tys.

    Ja instalacje tez robilem sam, tylko jak ktos mnie spyta jaki jest koszt
    takiej instalacji w takim domu to nie powiem 23.000zl jakie zaplacilem za
    material, bez solara. Tyle kosztowalo mnie, bo miesiacami sleczalem po
    godzinach kiedy i tak juz bym nic nie zarobil. Czy mimo to powiem, ze ta
    instalacja jest tyle warta choc w podobnym domu montowana przez firme to
    koszt przekraczajacy 40.000zl? Moge co najwyzej powiedziec, ze na instalacji
    robiac samemu zaoszczedzilem 20.000zl a to nie to samo co jej wartosc. :-)

    > Ale taki jest juz styl dyskusji Ghosta. Przeważnie nie przyjmuje żadnych
    > argumentów, obraża dyskutantów a na koniec PLONK itp.

    Aaa Waszych relacji nie podejmuje sie oceniac. :-)

    Pozdro.. TK

  • 232. Data: 2010-03-01 17:58:42
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Ino gdzie ja cokolwiek pisalem o sposobie podejscia do inwestycji
    > (wlasnymi/cudzymi recami)? Poki co staram sie dowiedziec na ile podobne sa
    > te inwestycje (20 vs 70 tysiecy) by miec jako taka mozliwosc oceny na ile
    > porownanie wydajnosci jest sensowne (stad pytanie o kolektory)

    A to kolejne zagadnienie. :-)

    Pozdro.. TK

  • 233. Data: 2010-03-01 19:47:14
    Od: M <M...@w...pl>

    Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Skoro solar ma wieksze straty od parapetu to jak myslisz, jakim cudem ma
    > wyzsza temperature?

    Jeszcze raz. Solar jest NA ZEWNĄTRZ domu i oddawanie ciepła to straty.
    Parapet jest WEWNĄTRZ domu i oddawanie ciepła nie jest liczone jako straty.

    Gdybyś parapet i solar ustawił na zewnątrz to parapet miałby większe straty.

    I na koniec - wnioskowanie jest odwrotne - skoro solar ma wyższą
    temperaturę to bardziej promieniuje (to jest cena za uzyskanie wyższej
    temperatury).

    M.

  • 234. Data: 2010-03-01 19:50:18
    Od: M <M...@w...pl>

    Budyń pisze:

    > Oczywcie bedzie tez przez okno ciepło wypromieniowywać - ale 4 potęga od 20
    > stopni to troche mniej niz od 120 (ale gdyby co to obliczenia robimy w
    > kelwinach)

    No właśnie. Aż tak źle nie jest - T1= 293K, T2=393K.

    M.

  • 235. Data: 2010-03-01 19:54:41
    Od: M <M...@w...pl>

    Maniek4 pisze:

    > Kolektor na dachu mimo przekazywania ciepla otoczeniu jakos bardziej potrafi
    > sie rozgrzac i ogrzac wode w zasobniku. Zatem dla kolektora przyjmujemy 80%
    > wartosci 0,4kWh/m^2. Tyle samo bedzie dla parapetu?

    :-)
    Ale parapet NIE PRZEKAZUJE CIEPŁA otoczeniu. Przekazuje je WNĘTRZU
    budynku. Sam parapet się nie nagrzewa. To tak, jakbyś w kolektorze
    puścił bieżącą wodę 20C - do jakiej temperatury nagrzeje się kolektor
    przy przepływie wody np. 1000 l/min?

    > Ile? Bo ja nie widze, zeby parapet w grudniu byl cieplejszy od otoczenia.

    I bardzo dobrze. Oznacza to, że parapet całą energię przekazuje do
    wnętrza budynku (które jest zyskiem). Kolektor nie przekazuje energię
    mroźnemu powietrzu (marny to zysk - czyli strata).

    M.

  • 236. Data: 2010-03-01 20:04:16
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Mar, 09:44, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Ale nie widzisz jak Ci sie rzeczywistosc relatywizuje?

    A Ty zaczynasz skupiac sie na pierdolach :) Zaraz mi zaczniesz
    wyliczac koszt tego chleba i roznice w zuzytej energii miedzy praca w
    domu, a lezeniem przed TV ;) A wiesz, ze niektorzy za taka prace placa
    ciezkie pieniadze ? Na silowniach ? :-) I co Ty na to? Moze pojdzmy w
    druga strone.. Zobacz ile ja zyskuje! Place tylko za jeden zjedzony
    chleb dziennie, a zyskuje 15 pln na wejscie do silowni! :D Nie
    popadajmy w paranoje co? :)

    > Czyli 20,5 o ile to co Maniek napisal, dla Ciebie jest bez znaczenia - nie
    > wiem czemu, ale dziwnie duzo tych Twoich kosztow browarowo flaszkowcyh, ale
    > nie wazne. I pytanko czy ta pompa za 70tys to ta sama technologia co Twoja
    > za 20,5 (tzn. kierunek kolektora itp)?

    Widac, ze dajesz soba manipulowac przez marketingowcow chopie :) Pompa
    o ktorej pisze ma identycznej jakosci komponenty co najlepsze
    produkowane pompy ciepla (te same modele sprezarek, wymiennikow, pomp,
    elementow "chlodniczych" etc). A kolektor to tylko plastikowa rura
    zakopana pod ziemia, trudno mowic o jakosci - viessmann akurat swoich
    rur nie produkuje ;) Kierunek kolektora? Znaczy jaki kierunek ? To nie
    ma zadnego znaczenia. Kwestia zeby ta rure umiescic na wlasciwej
    glebokosci, w odpowiedniej odleglosci od siebie, w podsypce piaskowej
    (jezeli w gruncie sa kamienie) i tak dalej. Nie swieci garnki lepia..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 237. Data: 2010-03-01 20:05:36
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Mar, 09:55, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Tylu herezji w dwoch zdaniach nie widzialem dawno. Jakim cudem odda energie
    > skoro sie nie nagrzeje?

    Odbije promieniowanie. A wedlug Ciebie co stanie sie z promykiem ktory
    dotrze do parapetu i ten nie bedzie w stanie go wchlonac? Zniknie ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 238. Data: 2010-03-01 20:13:34
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Mar, 10:25, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    > Powoiedz mi zatem jak rozgrzac parapet, czy co kolwiek innego z domowych
    > gratow do temp. porownywalnych z kolektorem?

    Alez prosze bardzo - wystarczy ulozyc soczewke ogniskujaca
    promieniowanie w jednym punkcie. Bedzie tam grubo ponad 100st C :-)

    > A kolektor produkujac 7kWh
    > energii rozgrzewa sie do ponad 100C. Nie mozna powiedziec, ze rozgrzal sie
    > tak sobie, bo caly czas produkuje energie odbierana w zasobniku. Parapet
    > mimo strat (produkowania energii) jakos nie chce osiagnac nawet polowy tej
    > wartosci. Jak zatem mozna przyjmowac 100% zyskow docierajacej energii tym
    > bardziej w pochmurny dzien??

    Bo Ty dalej tylko te temperatury i temperatury.. Nie da sie Ci tego
    wytlumaczyc wiec chyba spasuje :)
    Albo proponuje zrob test - wstaw solara do pokoju, postaw go przed
    oknem (w zimie) - zobaczymy jakie bedzie mial uzyski -> bedzie widac
    jak na dloni ile energii wpada przez takie okno do domciu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 239. Data: 2010-03-01 20:26:59
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Mar, 13:47, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

> [...]
    > ostateczna weryfikacje trzeba poczekac. A to, ze krisowi sie zdaje, ze cos
    > mu sie zdaje - coz, moge mu jedynie zyczyc milego zycia.

    Sluchaj Ghost. Ja poniekad siedze w tej branzy.. Tu na grupie nigdy
    chyba nie pisalem co robie i czym sie zajmuje. pl.misc.budowanie
    traktuje jak kilku/nastu wirtualnych kumpli/znajomych, a z natury na
    swoich znajomych nie zarabiam. Pisze jako Adam, a nie jako wlasciciel
    jakiejstam firmy, ktory chce Ci / komus innemu z grupy cos opchnac.
    Gdybym pisal zawodowo, to napisalbym, ze instalacja PC to 70 tys pln,
    bo wtedy mialbym w kieszeni na kazdej instalacji ~40 tys pln na
    czysto. A Ty bralbys instalacje zrobiona przezemnie za wzor i
    najwyzsza jakosc, tylko dlatego ze kosztowala 70 tys pln, a nie 25 :-)
    I wierzylbys slepo, ze kupa taniej plastikowej rurki zakopana w
    ogrodku warta jest 30 tys pln, a nie 5, bo tak Cie przekonal Twoj
    instalator :-)

    Rozdzielacz dolnego zrodla viessmanna kosztuje kilka tys pln. Ten za
    200 pln z ksztaltek skrecanych PE spelnia identyczna funkcje i bedzie
    dzialal tak samo dlugo. Jak sie uprzesz to za 500 pln zrobie Ci
    rozdzielacz z ksztaltek zgrzewanych elektrooporowo, ktory przetrwa sto
    lat, a mimo to bedzie 10 x tanszy od tego viesmannowskiego, w ktorym
    placisz za LOGO :) Pompa ciepla to ledwo moze 5-6 elementow ktore
    stanowia 95% wyposazenia pompy i te sa w prawie kazdej pompie ciepla
    takie same. Zaden producent pomp (a przynajmniej zdecydowana
    wiekszosc) nie produkuje ani jednego komponentu samemu!! to sa
    wszystko "skladaki" :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 240. Data: 2010-03-01 20:34:22
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Mar, 15:15, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > Jak to si ma do 40% z okien wieloszybowych?

    Po raz pierwszy zgadzam sie z wszystkim, co napisales :) Fajnie, bo
    przy okazji potwierdzasz, ze przez okno jednak wpada te 60% energii,
    ktore daje na ta szybe slonce. I ta energia wchodzi w bilans cieplny
    domu.

    Chyba zle zrozumiales cel calej dyskusji (trudno zeby nie, rozbudowal
    sie troche i duzo czytania:D - nikt tu nie kloci sie o sprawnosc
    kolektora - ta na pewno potrafi skupic i odebrac wiecej promieniowania
    od szyby. Chodzi tylko i wylacznie o fakt, ze przez okno nawet w zimie
    wpada energia i to calkiem duza. Mniejsza, niz do kolektora, ale okien
    mamy (przynajmniej ja) - bodaj 34m2 od poludnia :) Co za tym idzie -
    nie mozna nie brac pod uwage zyskow slonecznych liczac bilans cieplny
    domu. I tylko o to chodzi w calej dyskusji!

    Maniek skupil sie teraz na tym, ze energia ktora wpada przez okno -
    nie jest w stanie byc odebrana przez wnetrze domu. A ja twierdze, ze
    jest - promien sie odbija kilkukrotnie nim ewentualnie "wypadnie"
    spowrotem przez okno (a jezeli wypadnie to tez tylko pozostale 60% -
    40% zostanie spowrotem odbite w kierunku pomieszczenia !). Z kazdym
    odbiciem jest go mniej, bo nawet biale cialo przyjmie troche z tej
    energii.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.