  • 1. Data: 2012-03-01 19:04:11
    Temat: Wymiana drzwi w starym budownictwie
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Witam
    Stara kamienica, ściany grube na 32-35cm, futryny drzwi drewniane, drzwi
    drewniane, wypaczone i każde inne, rozmiary od 76 do 95cm, chyba nie mam
    ani jednej pary takich samych drzwi na całym piętrze.
    Przykład:
    https://lh4.googleusercontent.com/-deiWp3qCBeM/T0_F4
    a7fFYI/AAAAAAAAACM/e7SZEZjBTpE/s640/drzwi.jpg
    (te są chyba w najlepszym stanie ze wszystkich)

    Trzeba by to wymienić, choćby dlatego że są tak wypaczone, że się
    zamykać nie chcą (a jak się zamkną to szpara na dole/górze ma kilka cm).
    Progi - wklęsłe na środku, wydeptane na krawędziach, kiwają się i
    uginają - też niefajne (a najchętniej progów w ogóle bym się pozbył).
    Przy okazji jest robione "trochę więcej" (podłogi, gipsy, obniżenie
    sufitu z 3.5m itp) i całkowite wywalenie takich drzwi razem z futryną i
    progiem też by nie było problemem.

    Z praktyki w tym budynku wiem, że po wywaleniu "skrzynki" futryny - będę
    miał gruby armagiedon - otwór w ścianie jest plus/minus 5cm krzywy,
    sterczące cegły itp, więc będzie to trzeba ładnie obrobić, choćby
    kartongipsem - i tego się nie boję.

    Co radzicie? Co robić, jak zamontować, co wyrwać?
    Czy zostawiać stare "skrzynki" drzwi, a wstawić wewnątrz nich nową
    "wąską" framugę nowocześniejszych drzwi? Ale to na szerokość (pomijając
    wysokość) nijak mi sie nie skomponuje...
    Czy wyrwać wszystko i zrobić choćby z kartongipsu lub otynkowanego
    gazobetonu-suporexu-czegoś ładne i standardowego rozmiaru otwory na
    "współczesne" futryny?
    Ostatecznie - zamawianie u "prawdziwego stolarza" "prawdziwych drzwi"
    robionych do wymiaru i do istniejących futryn - jest możliwe, ale
    finansowo bez sensu chyba... zwłaszcza że muzeum ani retro z tego i tak
    nie robię.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2012-03-02 07:16:10
    Temat: Re: Wymiana drzwi w starym budownictwie
    Od: "alex" <k...@i...pl>

    Witam
    wywalić wszystko stare, poprawic otwory i zamontować nowe
    to tak w skrócie
    roboty wcale nie tak dużo tym bardziej że sie robi przy okazji cos innego
    a spokój na lata
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2012-03-02 18:58:21
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > Witam
    > wywali? wszystko stare, poprawic otwory i zamontowa? nowe

    Dokładnie tak.
    Żadna robota "na skróty" czy "oszczędnościowa" w dłuższej perspektywie
    nie opłaci się.
    Kończę remont domu sprzed 40 lat. Ściany krzywe, tynki jeszcze bardziej.
    Otwory na drzwi o wysokości 200 cm, czyli 6 - 7 cm za niskie w stosunku
    do wymagań drzwi współczesnych. Uciąć tyle nie można bo utrata
    gwarancji. Pytałem o drzwi na wymiar - postraszyli mnie ceną +50%.

    Osobiście wymieniłem w domu już 15 drzwi. Jeszcze zostały mi ale już
    tylko do usunięcia a ścianka do rozbiórki.

    Żeby wymienić drzwi musiałem podnieść 8 nadproży. Jedno nadproże udało
    mi się podkuć na tyle, że drzwi się zmieściły. Przy okazji okazało się,
    że czasem w ogóle nie było nadproża, tylko stało wszystko na futrynie.
    A ponad drzwiami rysy na ścianie nie wiadomo dlaczego.
    W Twoim domu też tak może być.

    Dwa otwory na drzwi poszerzałem z 70 na 90 cm - łazienki. Jeden otwór
    zwężałem z 95 na 90 i skuwałem próg.
    Większość drzwi tynkowałem dookoła sam. Nie użyłem ani jednej płyty
    gipsowej. Czasem pół dnia chodziłem z metrem i kombinowałem jak zrobić,
    żeby było w miarę dobrze. Czasem musiałem z pół metra ściany najpierw
    skuć z tynku a potem ponownie zatynkować, aby podrównać tynk sprzed 40 lat.
    Nie żałuję wymiany ani jednych drzwi!

    Czasem chodzę po domach, w których ściany pięknie wymalowane, nowe kafle
    na ścianach i podłodze a do tego ... stare drzwi ze starymi futrynami a
    wokół listwy naruszone zębem czasu i kornika. Nie idź w tym kierunku!
    Szpeci okropnie!

    Kazek