  • 21. Data: 2013-05-25 12:24:09
    Temat: Re: Z czego rura do odgromówki???
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 25 maja 2013 11:49:48 UTC+2 użytkownik Aleksander napisał:
    > Owszem - problem trochďż˝ sztuczny. Zgoda.
    > Ale je�li wlanie w rur� kilku litr�w czegokolwiek co st�eje
    > (cho�by rzadki beton) - to nie jest kosmiczna technologia,
    > aby nazywaďż˝ to "najbardziej skomplikowanym sposobem" ;).

    Kilka metrów słupa płynnego betonu to mogłoby sie efektowne skończyć :-)
    A nie przyszło ci do głowy, gdyby juz uprzec sie rozwiązywac ten półproblem, owinąć
    ten drut taśmą izolacyjną przed wciągnięciem do rury? Użyć koszulki termokurczliwej?
    Pomalować go farbą? Tak dla odmiany cos prostego...

    b.

  • 22. Data: 2013-05-28 08:55:19
    Od: "w...@w...pl" <w...@w...pl>

    W dniu 2013-05-22 11:36, cte pisze:
    > Goście od odgromówki się wypięli na mnie. Idą ociepleniowcy i muszę
    > zostawić miejsce na drut/linkę od odgromówki. Jaką rurę dać na ścianę,
    > żeby potem problemu nie było? Najtańsze 32mm od kanalizacji czy jakieś
    > inne, PP? Nie wiem jakie średnice powinny być i jakie materiały :(
    My to ogólnie robimy tak, że wkładamy drut FeZn8 w rurkę grubościenną
    niepalną, która wytrzymuje do ok. 850st C. Drut wg wielu publikacji w
    trakcie odprowadzania prądu piorunowego do Ziemii nagrzewa się do ok.
    200st C. Zaciągamy drut od razu w rurkę fi22 i polecam zrobić to od razu
    przed ułożeniem styropianu, później może być bardzo ciężko to zrobić
    nawet na wyprostowanym drucie na prościarce.

    Złącza kontrolne są chowane w puszkach specjalnie do tego
    przeznaczonych. Wygodne do tego są puszki Elektroplastu Opatówek, nie są
    za ciasne a do tego umożliwiają swobodne odgięcie drutu i bednarki celem
    okresowych pomiarów, które winno się robić w tym przypadku co 5 lat.
    Dodatkową korzyścią jest również ich cena, co nie jest bez znaczenia.
    http://www.elektro-plast.pl/oferta/puszki-instalacyj
    ne/puszka-do-zlacza-odgromowego

    Waldemar Fraś
    http://www.zun.pl

  • 23. Data: 2013-05-28 09:07:51
    Od: "w...@w...pl" <w...@w...pl>

    W dniu 2013-05-25 12:24, Budyń pisze:

> [...]
    ten drut taśmą izolacyjną przed wciągnięciem do rury? Użyć koszulki termokurczliwej?
    Pomalować go farbą? Tak dla odmiany cos prostego...

    Panowie, po co sobie komplikujecie życie?
    Skoro stwierdzono, że pomiary wystarczą w środowisku normalnym co 5 lat
    tzn., że drut FeZn tyle wytrzyma. Druga sprawa jak kupicie drut dobrze
    ocynkowany, a różne przewinęły się przez naszą firmę, to w warunkach
    zabezpieczenia przed uszkodzeniami mechanicznymi - a takim jest rurka
    grubościenna, zwykłą też starczy - nic się warstwie cynku nie stanie.

    Co wy chcecie zalewać i czym zalewać, betonem?
    To może wybetonujcie ściany budynku i zazbroicie drutem fi12, wtedy
    użyjecie sobie zbrojenie jako zwód odprowadzający. Takie rozwiązania też
    są w projektach, ale raczej w budynkach wysokościowych, gdzie dolne
    kondygnacje mają gęste zbrojenie i są z sobą w wielu miejscach trwale
    połączone.

    Za to nie ukrywam, że dobrym pomysłem jest na etapie budowy myślenie o
    uziomach fundamentowych (zwłaszcza jak robi się uczciwe zbrojenie ław).
    Zawsze jak pomiar nie wychodzi można do fundamentówki dospawać otok lub
    użyć dodatkowych uziomów punktowych.

    > b.

    Waldemar Fraś
    http://www.zun.pl