  • 21. Data: 2014-10-11 23:56:25
    Temat: Re: Zawory sterowane elektrycznie
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 10 października 2014 10:57:15 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > mówiłem o wymianie automatyki. Ale zawory też mam (tylko ze to by juz nie
    > było 5 minut) - czemuscie mi nie mówili ze zawory kulowe to zło? Dwa lata
    > minęły, z 10sztuk padły juz 3 :/

    Co Ty opowiadasz :) Piszesz o normalnych porzadnych, solidnych, metalowych
    zaworach kulowych!? Czy nie czasem o zaworach kulowych PP? Bo te kulowe
    do zgrzewu to jest tragedia. Natomiast normalne porzadne zawory kulowe
    sa b. trwale. Ja mam kotlownie 5 lat i wymienilem dwa kulowe PP - na zwykle
    metalowe. Reszta metalowych wszystkie jak nowe (a mam ich DUZO ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 22. Data: 2014-10-12 00:50:56
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Adam wrote:

> [...]
    > sa b. trwale. Ja mam kotlownie 5 lat i wymienilem dwa kulowe PP - na
    > zwykle metalowe. Reszta metalowych wszystkie jak nowe (a mam ich

    są zawory i "zawory", idziesz do "żelaznego" i nie wiesz co kupujesz

    jeffrey

  • 23. Data: 2014-10-12 11:56:10
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > co to za nomenklatura 2/2 i 3/2?

    Analogia do oznaczeń stosowanych w pneumatyce (tą branżę znam).
    2/2 oznacza 2 króćce i 2 położenia stabilne,
    3/2 odpowiednio 3 króćce i 2 położenia (jest to więc już jak gdyby
    przełącznik),
    5/2 oznacza 5 króćców i 2 stany, a bywają jeszcze inne, ot choćby 5/3
    (czasami bardzo przydatne) :)

    Sorki że tak, ale pomyślałem że nie będzie to problemem.

    > jeżeli ma być porządnie to powinny być zawory 3-drogowe i dodatkowe pompy
    > w sumie to napisz gdzie chciałbyś to wsadzić bo może całkiem nieźle
    > kombinujesz

    Mam źródło ciepła o całkiem niezłej wydajności (choć niskotemperaturowe)
    i chce z niego pogonić nagrzewnice, CWU, podłogówkę na 2 poziomach. W
    dodatku owa podłogówka ma wszędzie głowice i termostaty, więc może być
    tak, że niedrożna będzie.
    Jest też zapasowy piec, choć nie przewiduję jego odpalania.
    Dlatego trochę muszę trochę mieszać obwodami, a i sprzęgło hydrauliczne
    udało mi się niedawno odkryć ;)

    Jedną zimę już zaliczyłem, choć na sterowaniu ręcznym. Teraz czas zrobić
    to jak należy. Jak są chętni, to zapodam schemat co chce zrobić.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 24. Data: 2014-10-12 12:43:53
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-10-12 11:56, Irek.N. pisze:
    > Jedną zimę już zaliczyłem, choć na sterowaniu ręcznym. Teraz czas zrobić
    > to jak należy. Jak są chętni, to zapodam schemat co chce zrobić.
    >
    > Miłego.
    > Irek.N.

    ja chętnie zobaczę - też lubię sobie komplikować życie pod pozorem
    prostoty obsługi ;)

    Łukasz

  • 25. Data: 2014-10-12 17:40:22
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    dddddddd wrote:

    > ja chętnie zobaczę - też lubię sobie komplikować życie pod pozorem
    > prostoty obsługi ;)

    hehe coś w tym jest :)
    irek zapodawaj, czasem ciekawie jest rozruszać mózgownicę

    jeffrey

  • 26. Data: 2014-10-12 21:55:32
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > hehe coś w tym jest :)

    Ano :)

    > irek zapodawaj, czasem ciekawie jest rozruszać mózgownicę

    Chętnie, ale za 4h opuszczam PL, jak wrócę to chętnie zapodam i przegadam.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 27. Data: 2014-10-12 22:14:25
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
> [...]

    > minęły, z 10sztuk padły juz 3 :/

    >Co Ty opowiadasz :) Piszesz o normalnych porzadnych, solidnych, metalowych

    ano takich - ciekną z osi pokrętła. Ale moze takie z chin tak mają - tylko
    jak w sklepie okreslic ze mają byc te lepsze?

    b.

  • 28. Data: 2014-10-19 23:17:31
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Ok, schemat (jak na razie kotłownia, wodę dorysuję jak się odrobię po
    nieobecności) leży tutaj:

    http://www.1024.pl/kotlownia.pdf

    Proszę nie bić i nie krzyczeć głośno, ja nie z tej branży po pierwsze, a
    po drugie czasu nie było aby się doktoryzować z rysowania hydrauliki.

    Zasilanie:
    1. to źródło ciepła, szasuję że 34-38C w okresie przejściowym będzie, a
    w srogą zimę nie spadnie poniżej 35C (zmienia się moc źródła jak robi
    się zimniej).

    Kotła na razie nie ma, ale na wszelki wypadek warto go przewidzieć w
    instalacji.
    CWU dogrzewane, gdyż woda ze studni paskudnie zimna jest, szkoda całość
    prądem.
    Pompy 2 i 3 to zwykłe 40-60W obiegowe pompy, typowe dla podłogówki
    (chyba 1Bar na zwarciu).
    Pompa 1 jest mocniejsza, szacuję że będzie około 500-750W pobierała
    (4-5Barów na zwarciu i wydajność większa).
    Wszystkie obwody podłogówki mają zawory termostatyczne (znaczy...
    czujniki w pokojach).

    Ok, chyba niczego nie pominąłem. Acha, zawory z E to elektrozawory, a
    schemat ewoluował tak, aby było ich jak najmniej.

    Irek.N.

  • 29. Data: 2014-10-20 08:08:39
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Irek.N. wrote:
> [...]
    >
    > Ok, chyba niczego nie pominąłem. Acha, zawory z E to elektrozawory,
    > schemat ewoluował tak, aby było ich jak najmniej.

    czy ja dobrze rozumiem, zasilasz się z powrotu z hali?
    ten element obok nr3 to sprzęgło?
    czy zakładasz, że absolutnie nigdy nie dostaniesz wody o temp wyższej
    od powiedzmy 60st?
    jaki rodzaj kotła?

    to na początek moje pytania
    jeffrey

  • 30. Data: 2014-10-20 12:17:16
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-10-19 23:17, Irek.N. pisze:

> [...]
    > całość prądem.
    > Pompy 2 i 3 to zwykłe 40-60W obiegowe pompy, typowe dla podłogówki

    Obawiam się, że mylisz jednostki.
    Pompa, która "na zwarciu" daje ciśnienie 1 bar musiałby mieć wysokość
    podnoszenia 10m (w rzeczywistości ponad 10m uwzględniając przyspieszenie
    ziemskie jako 9,81 N/kg, dla uproszczenia przyjmijmy przyspieszenie
    ziemskie jako 10 N/kg)
    Zwykłe pompy obiegowe mają podnoszenie 4 lub 6m co daje odpowiednio
    ciśnienia 0,4 lub 0,6 bara.
    Sporadycznie używa się pomp o podnoszeniu 8m.

    > Pompa 1 jest mocniejsza, szacuję że będzie około 500-750W pobierała
    > (4-5Barów na zwarciu i wydajność większa).

    4-5 barów to podnoszenie 40-50m.
    Z reguły duże pompy podnoszą nie więcej jak 20m, ale za to mają o wiele
    większą wydajność.
    Pompy o mocy powyżej 500W to zazwyczaj już są pompy z oddzielnym
    silnikiem 3-fazowym.

    > Wszystkie obwody podłogówki mają zawory termostatyczne (znaczy...
    > czujniki w pokojach).

    Termostaty pokojowe?

    > Ok, chyba niczego nie pominąłem. Acha, zawory z E to elektrozawory, a
    > schemat ewoluował tak, aby było ich jak najmniej.
    >
    > Irek.N.

    Układ jest zły.
    Po pierwsze nagrzewnice potrzebują wody o temperaturze minimum 60 stopni
    Celsjusza. Niższą temperaturą po prostu nie nagrzejesz hali. Temperatura
    wody do nagrzewnic powinna się zawierać od 60 do 90 stopni Celsjusza.
    Dlatego też tam gdzie są nagrzewnice, bezsensem jest montowanie kotłów
    kondensacyjnych.
    U Ciebie ta część jest OK. Zasilanie podłogówek bezpośrednio z powrotu
    nagrzewnic to "igranie z ogniem", ponieważ aby nagrzać halę będziesz
    musiał podnieść temperaturę wody do nagrzewnic, a tym samym na powrocie
    pojawi się woda o temperaturze powyżej 60 stopni Celsjusza, która może
    uszkodzić podłogówkę. Poza tym będziesz miał ogromne skoki temperatury
    wody w podłogówce, a tego podłogówka nie lubi.

    Wywal to sprzęgło. Wepnij się z zasilaniem podłogówek w obieg zasilania
    nagrzewnic, a za tym wpięciem daj zawory mieszające 3-drogowe, najlepiej
    sterowane siłownikami i regulatorem pogodowym.
    Nagrzewnice powinny zaś posiadać elektrozawory sterowane termostatem
    zamontowanym na hali. Wentylatory natomiast powinny pracować non-stop w
    trakcie pracy pracowników, ponieważ w dużych halach ciepło szybko unosi
    się do góry i gromadzi się pod sufitem. Aby to ciepło przetransportować
    w dół to trzeba cały czas mieszać powietrze.
    Dzięki takiemu układowi będziesz mógł sterować ogrzewaniem dobowo, czyli
    wyłączyć ogrzewanie hali podczas nieobecności pracowników i szybko ją
    nagrzać przez rozpoczęciem pracy.
    Natomiast podłogówka posiada dużą bezwładność, dlatego sterowanie dobowe
    jest bezsensem. Trzeba utrzymać w podłogówce stały obieg wody o
    temperaturze zależnej od temperatury zewnętrznej. Jeżeli usilnie chcesz
    regulować temperaturą w pomieszczeniach, w których masz podłogówkę to
    należy zastosować regulator pogodowy z możliwością podłączenia
    regulatora pokojowego, który obniży zadaną temperaturę podłogówki o
    kilka stopni, kiedy temperatura w pomieszczeniu zostanie osiągnięta.

    Poza tym czy dobrze rozumiem, że tam masz kocioł gazowy + wymiennik do
    podłączenia kotła węglowego + zawór trójdrożny przełączający kotły?
    Jeżeli tam masz kocioł gazowy to połączenie bezpośrednie kotła gazowego
    i dodatkowej, mocnej pompy obiegowej jest błędem, ponieważ kocioł
    wewnątrz posiada swoją pompę obiegową i te pompy będą wzajemnie
    zakłócały swoją pracę. Aby oddzielić pompę wewnętrzną kotła gazowego od
    zewnętrznej, wydajniejszej pompy to należy zastosować sprzęgło wodne.
    Wymiennik wtedy można wpiąć szeregowo przed kotłem gazowym i dzięki temu
    wyeliminować zawór trójdrożny.
    Osobiście uważam, że ta dodatkowa pompa P1 jest zbędna, ponieważ kocioł
    o odpowiedniej mocy posiada pompę o wystarczającej wydajności, aby
    zapewnić obieg dla 6 nagrzewnic.
    Podłogówki z układami mieszającymi zaś same "podciągają" sobie tylko
    tyle ciepła ile potrzeba mieszając wodę ciepłą z wodą zimną. Kiedy
    podłoga jest już nagrzana to pobór gorącej wody z obiegu jest znikomy.

    Myślę, że Twoja instalacja nie jest przemyślana. Wiesz, czasami warto
    dać parę złotych fachowcowi, który tym się trudni, ma doświadczenie i
    zrobi poprawnie.