  • 11. Data: 2011-10-13 16:25:04
    Temat: Re: czy kominek z płaszczem jest dla mnie
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Oct 2011 05:18:06 +0200, Robert G napisał(a):

    > Kominek jako źródło ciepła jest bardzo kiepski, bo ma opłakaną sprawność :-)
    > Jak już koniecznie ten kominek chcesz, to na zasadzie ozdoby, a nie
    > 'centrum grzania'.

    ???

    Kominek z plaszczem ma taka sama sprawnosc, jak kazdy kociol na drewno.
    Mozesz odliczyc to, co wypromieniowuje sie przez szybe, ale w koncu to tez
    podgrzewa powietrze.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 12. Data: 2011-10-13 16:28:27
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Oct 2011 17:08:35 +0200, Robert G napisał(a):

    > Poza tym... skoro mają one po 21 kg wagi, to ile ciepła się tam zmagazynuje?
    > No nie wiem, ale jak dla mnie, żeby coś miało sensowną akumulacyjność,
    > musi też mieć sensowną masę...

    Ekhm... Ołów? :)

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 13. Data: 2011-10-13 16:39:34
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maciek napisał:
    > Mozesz odliczyc to, co wypromieniowuje sie przez szybe, ale w koncu to tez
    > podgrzewa powietrze.

    I to, co wylatuje przez komin :-), to też podgrzewa powietrze, ale na
    zewnątrz...
    Chłopaki robili pomiary i okazało się, że z kilograma drewna udaje się
    uzyskać 2 do 3 kWh ciepła w kotle na drewno.
    Czy rzeczywiście w kominku jest tak samo...? Mam wątpliwości. :-). A tu
    jednak daleko do 85 proc, skoro wartość opałowa drewna to 20 MJ, czyli
    około 6 kWh. :-).
    Producenci napiszą wszystko, bo papier wszystko przyjmie, w końcu
    omamiony klient kupi, a tylko o to chodzi...

    pozdr
    Robert G.

  • 14. Data: 2011-10-13 16:55:05
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maciek napisał:
    > Ekhm... Ołów? :)

    Obawiam się, że nie, bo potrzebne jest jeszcze duże ciepło właściwe, a
    ołów jest w tym cieniutki :-).
    Żeliwo szare już jest lepsze, ale przy masie 100 kg i przy nagrzaniu do
    temp powiedzmy 300 stC jest w stanie zmagazynować ok 6 kWh.
    No nie za wiele. Gdyby tę masę zwiększyć pięciokrotnie, to już pojemność
    cieplna wyniosłaby ok 30 kWh i można mówić o sensowności takiego
    sprzętu, ale wówczas by trzeba pół tony tego żelastwa... i ta cena :-).
    To już lepiej piec kaflowy postawić :-P.

    pozdr
    Robert G.

  • 15. Data: 2011-10-13 16:58:36
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Oct 2011 18:55:05 +0200, Robert G napisał(a):

    > Obawiam się, że nie, bo potrzebne jest jeszcze duże ciepło właściwe

    Ano wlasnie, a te rozne krazki i inne sa z reguly zrobione z roznych mas
    akumulacyjnych o bardzo duzej pojemnosci cieplnej.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 16. Data: 2011-10-13 17:21:43
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > No ja nie jestem pewien czy taki kominek dlugo pochodzi. Co za roznica
    > czy jest pusty czy jest wypelniony piaskiem? Temperatury sa w nim b.
    > wysokie, stal z jakiego jest zrobiony sie zapewne porozszerza i
    > pofalduje, a moze popeka ? Normalnie go przeciez woda chlodzi.

    z takiej samej stali robiony, 4mm grubości, gdzieś tam pewnie się
    pofaluje, ale pęknąć nie powinien, koza w garażu bardziej licha i
    palona byle czym a jakoś się trzyma...:-)
    a piasek?... taki diy wermikulit czy szamot... najtańszy akumulator
    ciepła...:-)
    jak się mój kominek kiedyś skończy, to potestuję w garażu...

    pozdrawiam
    s_13

  • 17. Data: 2011-10-13 17:33:31
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maciek napisał:
    > Ano wlasnie, a te rozne krazki i inne sa z reguly zrobione z roznych mas
    > akumulacyjnych o bardzo duzej pojemnosci cieplnej.

    Napisali, że z żeliwa, a żeliwo szare ma ciepło właściwe raptem 750
    J/kgK, co na kolana nie powala :-)
    Dla porównania woda ma ciepło właściwe ok 4200 J/kgK, czyli
    pięciokrotnie więcej...
    Już beton jest pod tym względem lepszy :-).

    A tu ciekawy artykuł który przy okazji znalazłem:
    http://www.kominek.org.pl/technologie/artykul/zobacz
    /nowoczesny-kominek-akumulacyjny-potrzeba-naszych-cz
    asow.html

    pozdr
    Robert G.

  • 18. Data: 2011-10-13 19:29:23
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Oct 2011 19:33:31 +0200, Robert G napisał(a):

    (...)

    A to nie, nie popatrzylem. Ja myslalem o innych krazkach.

    Np. takich:
    http://www.owo.pl/119,pl_termokregi-szamotowe-krazki
    -akumulacyjne.html

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 19. Data: 2011-10-13 19:39:33
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > A tu ciekawy artyku kt ry przy okazji znalaz
    em:http://www.kominek.org.pl/technologie/artykul/zob
    acz/nowoczesny-komin...

    ot... i piec kaflowy na nowo odkryli...:-)
    najbardziej mnie rozbawiło podsumowanie... to o tej niezależności,
    ekologiczności i taniości...

    w jakimś bodajże Galileo pokazywali prefabrykowane z jakiegoś kamienia
    (chyba z magnezytu, ale głowy nie dam...) obudowy do kominków...
    ważyło to sporo, trzymało ciepło długo i ładnie wyglądało, można było
    zamówić pod wymiar, jacyś niemieccy emeryci zamawiali to do nowego
    domu, sporego, ale w zasadzie jedna otwarta przestrzeń z paleniskiem
    pośrodku...
    BTW wszystko fajnie, ale takie rozwiązania sprawdzają się w chałupie z
    jedną ciepłą izbą i sypialnią na piecu, we współczesnym domu raczej
    taka akumulacja w jednym miejscu to problem, w salonie gorąco, w
    najdalszych pokojach zimno (chyba że się dogrzewa olejakiem), zero
    regulacji, zero kontroli...

    pozdrawiam
    s_13

  • 20. Data: 2011-10-13 20:12:08
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik s_13 napisał:
> [...]
    > taka akumulacja w jednym miejscu to problem, w salonie gorąco, w
    > najdalszych pokojach zimno (chyba że się dogrzewa olejakiem), zero

    Ja myślę, że to w dużej mierze kwestia umiejscowienia pieca i
    rozplanowania pomieszczeń.

    Właśnie u mnie stoi i popalam sobie ostatnio - zimno i u nas temperatury
    średnie dobowe już poniżej +5 spadły.

    Piec jest w salonie z jedną ścianą w przyległym pokoju. W holu otwarta
    przestrzeń, a na półpiętrze dwa i na poddaszu trzy pokoje i łazienka. Z
    salonu do holu nie ma drzwi, kuchnia otwarta. Piec ogrzewa obecnie w
    sumie 9 pomieszczeń i hol - dół, góra i schody.

    Dziś spaliłem może z 10 kg drewna i w całym domu ciepło - CO nie odpalałem.

    Czy zero kontroli...? :-) Jak za gorąco, to zawsze można - starym
    zwyczajem - otworzyć okno :-))).

    Palenie też prowadzi się w sposób kontrolowany - nie ładuje się od razu
    całego drewna, tylko po trochę i jak piec już wystarczająco ciepły, to
    się przestaje dokładać. Po spaleniu wsadu zakręca się go i tyle :-).

    Jasne, że nie ma tu miejsca na elektronikę i 'kontrolę', ale w końcu
    chcemy niezależności na wypadek 'W' no nie...? :-P

    pozdr
    Robert G.