  • 51. Data: 2012-01-03 14:06:21
    Temat: Re: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:jduh2s$g76$1@usenet.news.interia.pl...

    > Nie wiem czy ilość obwodów nie jest zbyt duża. Na samą kuchnię przewiduję
    > 4 obwody (nie licząc obwodu trójfazówki - na razie nie będzie
    > wykorzystany, bo kuchenka gazowa). Jeden obwód to zmywarka, drugi lodówka
    > plus 1 gniazdko, trzeci piekarnik plus 1 gniazdko, czwarty 3 gniazdka. A
    > może lepiej zrobić osobny obwód na zmywarkę, lodówkę i piekarnik, a
    > czwarty obwód to 5 gniazdek?

    Nie widzę sensu podłączania lodówki pod odrębny obwód - daj ją na jednym
    obwodzie z resztą gniazd. Piekarnik, zmywarka - osobne obwody.
    Co do szafki. Powinieneś na wstępie wiedzieć jak rozłożysz zabezpieczenia
    RCD. Jedno jednofazowe RCD zajmuje dwa pola, trójfazowe - bodajżde cztery,
    więc w Twoim przypadku zakładając najprostszy rozkład RCD czyli po jednym na
    fazę wyjdzie
    1 RCD trójfazowe, 3 RCD jednofazowe co daje razem juz 10 pól
    przy takim układzie, będziesz musiał zmieścić w rozdzielni cztery dodatkowe
    obwody zer roboczych dla każdego RCD odrębnie - to też zajmuje nieco
    miejsca.
    Jeżeli wyłączników RCD nie będziesz chciał rozkładać na fazy a jakoś
    bardziej sensownie i funkcjonalnie (obwody trójfazowe w domu, obwody
    trójfazowe w garażu, kuchnia, łazienka, oświetlenie, gniazda takie, gniazda
    owakie, obwody zewnętrzne) to automatycznie wzrośnie Ci zapotrzebowanie na
    miejsce pod RCD i listwy dla poszczególnych zer roboczych.
    Dodatkowo może się okazać że z różnych powodów będziesz chciał sobie
    podłączyć jakieś pomiary zużycia energii czy zegary sterujące w rozdzielni.
    Wszystko to można można wykonać na osprzęcie "rozdzielnianym" mocowanym na
    szynie DIN, więc być może lepiej kupić większą szafkę i mieć kilka
    niewykorzystanych pól, niż nie zmieścić sie ze wszystkim w zbyt małej
    szafce.

  • 52. Data: 2012-01-05 10:33:53
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    ostatecznie jednak chcę pozostać przy 4 obwodach w kuchni (plus piąty
    trójfazowy, na razie niewykorzystany). Pierwszy obwód to będzie zmywarka,
    drugi to piekarnik elektryczny (każdy z tych odbiorników ma zapotrzebowanie
    na moc rzędu 2-2,5kW. Trzeci i czwarty obwód to będą gniazdka, po 4 na każdy
    obwód. Szacuję, że z ośmiu gniazdek, przynajmniej 4 będą stale zajęte przez
    takie urządzenia jak: lodówka, okap, czajnik, mikrofalówka, toster. Te trzy
    ostatnie urządzenia są o wysokiej mocy, więc je rozdzielę na różne obwody.
    Być może w przyszłości dojdą jeszcze jakieś inne urządzenia w kuchni, które
    będą miały zapotrzebowanie na dużą moc i będą w stałym użytku. Tak więc nie
    widzę sensu łączenia tych wszystkich urządzeń (oprócz zmywarki i piekarnika)
    w jeden obwód. Potrafię sobie wyobrazić sytuację, że rano 5 osób zjawi się w
    kuchni (część osób do pracy, część do szkoły) i trzeba jednocześnie włączyć
    czajnik aby zagotować wodę na herbatę, włączyć toster i mikrofalę, dodatkowo
    włączyć radio a lodówka sama się włączy. W tym momencie te 5 urządzeń razem
    przekraczają znacznie dopuszczalne 3,5kW. Więc wydaje mi się, że 4 obwody w
    kuchni to minimum. W przeciwnym razie mogą być problemy z bezpiecznikami lub
    spadek komfortu (np. trzeba będzie czekać z włączeniem tostera aż woda się
    zagotuje).

    Co myślicie o takiej koncepcji?

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 53. Data: 2012-01-05 10:55:56
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-01-05 11:33, brunet.wp pisze:
> [...]
    > mogą być problemy z bezpiecznikami lub spadek komfortu (np. trzeba
    > będzie czekać z włączeniem tostera aż woda się zagotuje).

    Dorzuc lodowke na dedykowanym obwodzie. Latwo Ci bedzie wyjechac z domu
    wylaczajac wszystko z wyjatkiem lodowki...

    Pozdro

    Maseł

  • 54. Data: 2012-01-05 11:19:23
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Maseł" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    oznan.pl...
    > Dorzuc lodowke na dedykowanym obwodzie. Latwo Ci bedzie wyjechac z domu
    > wylaczajac wszystko z wyjatkiem lodowki...

    Osobny obwód na lodówkę nie, to już lepiej dać ją do obwodu ze zmywarką lub
    piekarnikiem. Lodówka ma nieduże zapotrzebowanie na moc, zapewne nie większe
    niż 500W, więc tak da radę zrobić.

    Ale z zdrugiej strony zastanawiam się nad sensownością wyłączania
    wszystkiego... Zawsze gdy wyjeżdżaliśmy całą rodziną na dłużej (1-2
    tygodnie), to zakręcałem główny kurek gazowy, główne kurki od wody, ale prąd
    zostawiałem.

  • 55. Data: 2012-01-05 13:10:10
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "brunet.wp":

    Czesc ;-))

    Oczywiscie zrobisz po swojemu :D

    To nie ma sensu ;-))))))))r
    W praktyce nigdy nie podłaczysz
    urzadzen tak jak planujesz.
    Dwa obwody wystarcza :-)
    Jeden by wystarczyl
    Komplikujesz sprawe.

    Zeby to mialo sens to musialbys:
    a) rodzielic obwody zasilania gniazd na fazach
    b) i zastosowac osobne roznicowki dla kazdego obwodu.

    Jak widzisz maksymalnie trzy obwody maja sens :-)))

    Dwa obwody, podziel na:
    - urzadzenia stale wlaczone do sieci
    - urzadzenia podlaczane do sieci na "żądanie"

    Nie mieszaj obwodow gniazd w tym samym segmencie.

    pozdrawiam
    Adams

  • 56. Data: 2012-01-05 13:42:38
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Adams" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > W praktyce nigdy nie podłaczysz
    > urzadzen tak jak planujesz.

    Nie wiem, może nie podłączę. Ale jednak chcę mieć możliwość jednoczesnego
    podłączenia czajnika, tostera, mikrofalówki, lodówki i powiedzmy zmywarki
    albo piekarnika. Taka sytuacja może się zdarzyć. Niech zdarzy się choćby 2
    razy w roku, to już jest dla mnie powód aby zwiększyć ilość obwodów. Sądzę
    jednak, że przy 5 osobach w domu, takie sytuacje mogą się zdarzać.

    > Dwa obwody wystarcza :-)
    > Jeden by wystarczyl
    > Komplikujesz sprawe.
    >
    > Zeby to mialo sens to musialbys:
    > a) rodzielic obwody zasilania gniazd na fazach

    Mogę rozdzielić na poszczególne fazy, jasne. Ale nawet jeśli nie rozdzielę i
    dam wszystkiem obwody kuchenne na tej samej fazie to co tracę w stosunku do
    sytuacji gdy będą rozdzielone na różne fazy? Moim zdaniem tylko to, że jeśli
    na którejś fazie zabraknie napięcia (np. awaria albo wywalenie różnicówki),
    to mam część gniazdek dalej czynnych. Jeszcze są jakieś inne zalety
    rozdzielenia na różne fazy?

    > b) i zastosowac osobne roznicowki dla kazdego obwodu.

    Jeśli nie dam osobnych różnicówek dla każdego obwodu (a nie dam), to
    dlaczego uważasz, że 4 obwody w kuchni wtedy nie mają sensu? Chcę dać 3
    różnicówki jednofazowe na cały dom (plus trójfazowa).

    > Jak widzisz maksymalnie trzy obwody maja sens :-)))

    No właśnie nie rozumiem tego. Planując 4 obwody w kuchni kieruję się zasadą,
    aby nie przekroczyć 3,5kW w jednym obwodzie. Jeśli na jednym obwodzie dam
    zmywarkę i piekarnik (łącznie 4-5kW) to wtedy mam 2 wyjścia:
    - korzystać w tym samym czasie tylko z jednego z tych dwóch urządzeń,
    - patrzeć jak wybija bezpiecznik.

    Toż przy 5kW obciążenia uczyli mnie, że prąd popłynie ok. 22A. Jest to
    więcej niż 16A a taki będzie bezpiecznik.

    > Dwa obwody, podziel na:
    > - urzadzenia stale wlaczone do sieci
    > - urzadzenia podlaczane do sieci na "żądanie"

    Moim zdaniem dwa to za mało. Jednak jestem laikiem i zapewne nie wiem o
    czymś o czym Ty wiesz... Zapewne są jakieś myki, które pozwalają na
    zmniejszenie liczby obwodów. Danie grubszych przewodów, większy bezpiecznik?

  • 57. Data: 2012-01-05 14:38:30
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> napisał w
    wiadomości news:je49cf$o7g$1@usenet.news.interia.pl...
    Witam.
    >. Jeszcze są jakieś inne zalety rozdzielenia na różne fazy?

    Wyrownanie obciazenia, zrownowazenie itp itd.

    Chodzi o to, ze jesli masz 3fazy to rozplanuj obciazenie
    kazdej z nich po rowno, czyli po 1/3 dla kazdej i dobry
    fachman tak Ci zrobi rozdzielnie.
    Oczywiscie nie bedzie to idealne.
    Np. salon z kuchnia, salon osobno - kuchnia osobno.

    > Jeśli nie dam osobnych różnicówek dla każdego obwodu (a nie dam), to
    > dlaczego uważasz, że 4 obwody w kuchni wtedy nie mają sensu? Chcę dać 3
    > różnicówki jednofazowe na cały dom (plus trójfazowa).

    Robisz zwarcie, nie pracuje cala kuchnia, bardzo rzadko sie zdarza
    zeby poszedl S, leci roznicowka.
    Np. czajnik przecieka, pierd wywalilo roznicowke, ale dlaczego
    nie dziala piekarnik, zmywarka i lodowka ???
    Czasem chcesz cos sprawdzic i wpinasz urzadzenie do gniazdka - jebudu -
    poleciala roznicowka, a zonka krzywi sie bo wlasnie piecze Ci tort
    urodzinowy :D

    Jesli podlaczysz cztery obwody pod jedna faze (plus kilka innych)
    to tak jakbys zrobil jeden obwod (mimo osobnych zabezpieczn w rodzielni),
    skonczy sie na tym ze poleci zabezpieczenie w skrzynce z licznikiem.

    Wg mnie tym sie martw, kumaty gosc od rodzielni wszystko jak nalezy.

> [...]
    > zasadą, aby nie przekroczyć 3,5kW w jednym obwodzie.

    >Jeśli na jednym obwodzie dam zmywarkę i piekarnik (łącznie 4-5kW) to

    ??!!## :D

    Zerknij do instrukcji obslugi w/w urzadzen.
    Moze przemyslowe tak biora ale domowe nigdy.

    Dla zmywarki/pralki podawane jest zuzycie pradu za cykl,
    np. dla piekarnika podawane sa w kW/H lub cykl.

    Wyluzuj ;-)

    pozdrawiam
    Adams

  • 58. Data: 2012-01-05 14:48:13
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> napisał w
    wiadomości news:je49cf$o7g$1@usenet.news.interia.pl...

    > Chcę dać 3 różnicówki jednofazowe na cały dom (plus trójfazowa).

    Za malo jednofazowych ;-))

    - zewnatrz domu
    - lazienka/lazienki

    i cala reszta wspolna ? :-))

    Cala nadzieja w elektryku, podczas podlaczania rodzielni :-)

    Sa rzeczy na ktorych nie da sie zaoszczedzic/ lub pominac.

    pozdrawiam
    Adams

  • 59. Data: 2012-01-09 08:45:59
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

> [...]
    > fachman tak Ci zrobi rozdzielnie.
    > Oczywiscie nie bedzie to idealne.
    > Np. salon z kuchnia, salon osobno - kuchnia osobno.

    To oczywiste, na każdą z faz pójdzie porównywalne obciążenie. Zanim fachman
    przyjdzie robić rozdzielnię, dostanie ode mnie listę z obwodami i dla
    każdego obwodu numer fazy do której dany obwód ma być przyłączony.

> [...]
    > Czasem chcesz cos sprawdzic i wpinasz urzadzenie do gniazdka - jebudu -
    > poleciala roznicowka, a zonka krzywi sie bo wlasnie piecze Ci tort

    Aż takim laikiem to ja nie jestem, mimo, że mam świadomość swoich braków w
    wiedzy. Cztery obwody w kuchni podepnę pod 3 różne fazy (np. L1 - piekarnik,
    L2 - zmywarka, L3 - pozostałe 2 obwody).

    > Jesli podlaczysz cztery obwody pod jedna faze (plus kilka innych)
    > to tak jakbys zrobil jeden obwod (mimo osobnych zabezpieczn w rodzielni),
    > skonczy sie na tym ze poleci zabezpieczenie w skrzynce z licznikiem.

    Nie zrobię tak. Ale zboczyliśmy z tematu. W dalszym ciągu nie rozumiem jak
    mam się zmieścić na 2 lub 3 obwodach na całą kuchnię.

    > Wg mnie tym sie martw, kumaty gosc od rodzielni wszystko jak nalezy.

    Będzie kumaty albo niekumaty (albo kumaty ale będzie w stylu "szybko zrobić
    i wziąć pieniądze"). Dlatego też mimo, że sam nie będę montował rozdzielni,
    chcę mieć o tym jako taką orientację.

> [...]
    >
    > Dla zmywarki/pralki podawane jest zuzycie pradu za cykl,
    > np. dla piekarnika podawane sa w kW/H lub cykl.

    W ogóle mnie nie interesuje zużycie energii w godzinie lub na cykl. Mnie
    interesuje moc przyłączeniowa. Instrukcja obsługi twierdzi, że moc
    przyłączeniowa (innymi słowy maksymalna) wynosi dla tych urządzeń 2-2,5kW.
    Być może w praktyce jest to mniej, ale jednak byłbym ryzykantem gdybym
    jednocześnie podłączył 2 takie urządzenia jednocześnie do tego samego
    obwodu.

    > Wyluzuj ;-)

    Chcę instalację zrobić dobrze, na wiele lat. Dlatego też jeśli teraz wydam
    50-100zł więcej na przewód na dodatkowy obwód/obwody w kuchni, moim zdaniem
    będą to dobrze wydane pieniądze.

    Wszystkich obwodów w całym domu wychodzi mi 27.

    Dzięki za pomoc.

  • 60. Data: 2012-01-09 08:50:49
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

> [...]
    >
    > Cala nadzieja w elektryku, podczas podlaczania rodzielni :-)
    >
    > Sa rzeczy na ktorych nie da sie zaoszczedzic/ lub pominac.

    Trzy jednofazowe (po jednej na każdą fazę) to moim zdaniem minimum. Być może
    faktycznie dołożyć jeszcze ze 2, np. zewnątrz domu jedna i łazienki druga.
    Czyli w sumie byłoby 5 (jednofazowych). Więcej to już chyba przesada.
    Obecnie w mieszkaniu mam 1 różnicówkę i jeszcze nigdy nie zdażyło się aby
    dała o sobie znać.