  • 11. Data: 2010-11-23 13:12:03
    Temat: Re: jak oszczędzić energię CWU z cyrkulacją
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 23 Lis, 12:44, "tarnus" <m...@l...de> wrote:

    > W pewnym sensie tak, ale jakaś dziwna moda zapanowała na cyrkulację. Wielu
    > wydaje się że cyrkulacja to jakiś luksus który trzeba miec i już a to tylko
    > poprawa tego czego nie zdołał poprawnie zaprojektować architekt czyli
    > prawidłowego ułożenia pomieszczeń. Jako przykład podam mój dom gdzie Kuchnia
    > jest za jedną ścianą kotłowni, WC na parterze za drugą a łazienka nad
    > kotłownią. Nigdzie na cieplą wode nie czekam dłużej niż 3-10sekund,
    > oczywiście w kuchni woda ciepła jest najszybciej. Brak konieczności
    > cyrkulacji to podstawa niskiego zużycie energii na potrzeby CWU.

    Generalizujesz i sprowadzasz wszystko do jednego przypadku, a naprawdę
    bywa różnie. NIe zawsze przy projektowaniu domu zrobienie kuchni i
    jednej-dwóch łazienek graniczących z kotłownią przez ścianę/sufit jest
    najwyższym priorytetem, nie zawsze, zwłaszcza przy dużych domach jest
    to możliwe. W takich sytuacjach recyrkulacja jest sposobem na komfort
    korzystania z ciepłej wody, nie łatą na zły projekt. Bo on nie jest (a
    przynajmniej nie musi być) zły. On jest, jaki jest.

    J.

  • 12. Data: 2010-11-23 13:12:23
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 23 Lis, 08:59, RudeBoy <news@SPAM_BLOKmwds.pl> wrote:

    > Mam wrażenie, że dużo energii zgromadzonej w zasobniku CWU jest tracona
    > przez samo działenie cyrkulacji. Krążąca non stop woda wychładza się

    Ano jest. Cena za komfort :)

    > znacznie szybciej. Czyli nie korzystam z ciepłej wody a i tak dużo
    > ciepła tracę. Zaznaczm, tu bo zaraz kiki wyskoczy, że pewnikiem rury bez
    > izolacji.. itp... Nic z tych rzeczy instalacja jest bardzo solidnie
    > wykonana.

    Tzn.? Jak masz ocieplone rury CWU i cyrkulacyjne? Ja przyznam - slabo.
    "Zwykla" otulina grubosci 1cm. To jest nic. Trzeba robic szachty z
    izolacja 10cm a w srodku otworek na rurke CWU / cyrkulacyjna - wtedy
    straty beda naprawde minimalne :) No ale to juz jak to sie mowi - po
    ptokach i u mnie i pewnie u Ciebie ;-)

    > Nad czym myślę...
    > Otóż czy nie sensowne było by aby pompa cyrkulacyjna włączała się i w
    > momencie gdy przepompuje w instalacji wodę czyli na jej wyjściu popłynie
    > już cieplutka woda pompa wyłączała by się na jakiś czas.

    Wlasciwie co to da? Wpompujesz w te rury ciepla wode i poczekasz az
    troche (troche! jak poczekasz za dlugo to taka cyrkulacja straci
    calkowicie swoj sens) ostygnie - po czym znowu wpompujesz kolejna
    porcje i poczekasz az wystygnie i tak w kolko:) Kompletnie nic to nie
    zmieni. Jezeli cyrkulacja ma miec sens, to za kazdym razem jak
    otwierasz kurek, ma isc odrazu ciepla woda, tak ? Jezeli tak ma byc,
    to w rurach musi byc zawsze ciepla woda, tak? A jaka jest roznica
    jezeli ta woda sobie plynie pchana pompa non stop w tych rurach, a
    pchana tylko co np. pare minut? Zadna - straty beda prawie identyczne
    (zaoszczedzisz jedynie na pradzie pobieranym przez pompke
    cyrkulacyjna :)

    Jeszcze inaczej - straty beda tym nizsze, im nizszy sens i komfort
    bedzie z tej calej cyrkulacji (im bardziej jej pozwolisz sie
    wychlodzic tym wiekszy bedzie zysk - tylko po co komu taka
    cyrkulacja?;) Lepiej juz ja calkiem wylaczyc skoro i tak bedzie trzeba
    na ciepla wode czekac ;)

    > Jak to zrealizować?
    > Termostat z kapilarą za pompą cyrkulacyjną?
    > Czy będzie się dało to jakoś sensownie ustawić?

    Najprosciej to poprostu wlacznik/wylacznik czasowy. Straty w domu masz
    praktycznie caly czas takie same, niezaleznie od sezonu - w domu masz
    zawsze ta sama temperature z niewielkimi tylko wahaniami. Wiec
    wystarczy dobrac doswiadczalnie czas dzialania i czas przerwy i puscic
    to w cyklu. Tylko IMHO to nic nie da:) Albo chcesz sprawna cyrkulacje
    albo nie chcesz wcale (bo taka kulawa to dla mnie nie cyrkulacja).

    > Tak wiem, że najlepiej było by realizować całą tą zabawę poprzez
    > czujniku ruchu np... jednak to odpada póki co.
    >
    > Możecie się wypowiedzieć w temacie?

    Najsensowniej to zrobic cyrkulacje na przycisk. Ale to zalezy jak
    dlugo pompka Ci pompuje ta ciepla wode do docelowego kranu. U mnie to
    trwa 20-30 sekund np. w lazience. Wykorzystam przyciski ktore mialy
    wlaczac lampki nad lustrami, bo te u mnie i tak sie swieca non stop
    (energooszczedne LEDy). Chcesz wziasc prysznic - wlazisz do lazienki,
    naciskasz przycisk i nim sie zdarzysz wpakowac do kabiny masz juz
    ciepla wode. Z myciem juz gorzej bo troche bezsensu czekac te 30 sek
    zeby wlaczyc wode, no ale jezeli robimy to dla oszczednosci to to jest
    najlepsze wyjscie :) Ew. wlaczyc pompke w obwod oswietleniowy np.
    lazienki, bedziemy te pare sekund do przodu. Wchodzac do lazienki
    prawie zawsze konczymy umyciem rak wiec sie ta cyrkulacja nadaremno
    nigdy prawie nie wlaczy :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 13. Data: 2010-11-23 13:13:54
    Temat: Re: jak oszczędzić energię CWU z cyrkulacjš
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 23 Lis, 11:57, a...@p...pl wrote:

    > A co do cyrkulacji, to chyba najlepiej najlepiej zamontowac czujnik
    > chwilowego poboru wody, aby to wyzwolilo cyrkulacje! Tylko, ze pompa
    > mus byc wtedy "szybka" aby nie czekac zbyt dluzo.

    Haha, wiesz po co i jak dziala wogole cyrkulacja, ze proponujesz taka
    glupote ? ;) Ciepla woda ma juz byc w kranie jak go wlaczysz, a nie
    dopiero zaczac te wode pchac jak go wlaczasz. Wtedy to juz cisnienie
    wody samo te ciepla wode dopcha.. Tylko po co komu taka cyrkulacja? ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 14. Data: 2010-11-23 13:14:27
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...

    > Temat jest stary, jak... jak stosowanie recyrkulacji w domach.
    > Poszukaj, np. na forum muratora. To, o czym piszesz jest jak
    > najbardziej realne do wykonania, są też przeróżniste sterowniki
    > "inteligentne" (mniej lub bardziej).

    Najmniej inteligentny ale chyba najtańszy jeśli chodzi o montaż jak i
    późniejsze użytkowanie jest schodowy timer z przełącznikiem dzwonkowym w
    pomieszczeniu do którego doprowadzasz cyrkulacje.

    Potrzebujesz ciepłą wodę, klikasz, czekasz ileś tam czasu, pompa przepchnie
    zimą wodę i po jakimś ustalonym czasie się odstawi a ty masz ciepłą wodę w
    kranie.

  • 15. Data: 2010-11-23 13:17:02
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 23 Lis, 12:44, "tarnus" <m...@l...de> wrote:

    > kotłownią. Nigdzie na cieplą wode nie czekam dłużej niż 3-10sekund,

    Tyle dokladnie zajmuje mi szybkie umycie rak. Bez cyrkulacji robilbym
    to (i robilem) non stop w zimnej wodzie :) Malo komfortowe i malo
    higieniczne, nie kazdemu sie chce stac tyle nad kranem :)

    Pozatym - policz przeplyw w l/min, przemnoz to przez 10 sekund * ilosc
    wlaczen kranu dziennie, wyjdzie Ci calkiem pokazna liczba zmarnowanych
    litrow wody, za ktora trzeba raz - zaplacic, dwa - zaplacic za jej
    odplyw, zwykle te 2-3 x wiecej niz za sama wode. Szambiarze tez musza
    przez to czesciej przyjezdzac.

    A od jesieni do wiosny cale cieplo z cyrkulacji nie jest tak znowu
    tracone w kosmos bo zostaje w domu i ogrzewa go :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2010-11-23 13:17:34
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    żytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    > Najsensowniej to zrobic cyrkulacje na przycisk. Ale to zalezy jak
    dlugo pompka Ci pompuje ta ciepla wode do docelowego kranu. U mnie to
    trwa 20-30 sekund np. w lazience. Wykorzystam przyciski ktore mialy

    W takiej sytuacji najlepiej pominąć cyrkulację. Zamiast przycisku 30 sekund
    wcześniej odkręcasz ciepłą wodę. Ta technologia działała w PRL.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 17. Data: 2010-11-23 13:23:59
    Od: RudeBoy <news@SPAM_BLOKmwds.pl>

    W dniu 2010-11-23 14:14, nacocito pisze:

> [...]
    >
    > Potrzebujesz ciepłą wodę, klikasz, czekasz ileś tam czasu, pompa
    > przepchnie zimą wodę i po jakimś ustalonym czasie się odstawi a ty masz

    Nie nie nie... to prawie jak noszenie wody w wiadrach ze studni :)

    --
    RudeBoy Selecta
    Bless...

  • 18. Data: 2010-11-23 13:24:25
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 23 Lis, 14:17, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:

    > W takiej sytuacji najlepiej pominąć cyrkulację. Zamiast przycisku 30 sekund
    > wcześniej odkręcasz ciepłą wodę. Ta technologia działała w PRL.

    I niech tak zrobi 5 x dziennie kazdy z czterech uzytkownikow domu.
    Zalozmy przeplyw 30l/min, to nam da 10 minut dziennie = 300l. Razy 30
    dni = 9 tys litrow. Ile zaplacisz za wywoz szamba tudziez jeszcze
    wiecej - za kanalizacje ? :) Bo ja mam aktualnie szambo mniejwiecej
    tej wielkosci....
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2010-11-23 13:24:53
    Od: WS <L...@c...pl>

> [...]

    > Jak to zrealizować?
    > Termostat z kapilarą za pompą cyrkulacyjną?
    > Czy będzie się dało to jakoś sensownie ustawić?

    wystarczy zalozyc byla jaki ;) termostat w okolicach pompy (zakladam,
    ze masz ja na powrocie cyrkulacji)

    np.
    http://insbud.org/pl/produkt-2350895202903793152/IB-
    Therm-01---Termostat-przylgowy,-mechaniczny.html
    http://insbud.org/pl/produkt-3526424956342682112/IB-
    Tron-350HT---Elektroniczny-termostat-pokojowy,-podlo
    gowy,-zasobnikowy.html

    WS

    PS. ja mam pompe z termostatem , ale wymiana bedzie znacznie drozsza
    niz sam termostat, wiec bez sensu w twoim wypadku...

  • 20. Data: 2010-11-23 13:29:46
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 23 Lis, 14:23, RudeBoy <news@SPAM_BLOKmwds.pl> wrote:

    > Nie nie nie... to prawie jak noszenie wody w wiadrach ze studni :)

    Przemysl to - to jest najsensowniejszy sposob sterowania cyrkulacja,
    jezeli zalezy Ci na oszczedzaniu energii. Niestety zmniejsza komfort.
    Jezeli chcesz miec full komfort i ciepla wode dostepna od reki za
    kazdym razem - musisz wlaczyc pompke na stale i pogodzic sie ze
    stratami (jak pisalem - te straty to tak naprawde zyski w ogrzewaniu,
    jedynie w lato pojawia sie problem, na szczescie w upalne lato wolimy
    kapac i myc sie w chlodniejszej wodzie :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.