    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jak wykonac nadproże w istniejącej ścianie nośnej
    Date: Mon, 8 Nov 2010 09:10:01 +0100

    Użytkownik "Tomasz O." <t...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:ib894e$kj2$1@news.onet.pl...

    > Jeżeli można to się podepnę pod temat.
    > Jest sobie takie pół domku
    > http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2010-11/d9c68727/pict0
    288.jpg.html
    > Część lewa (do widocznego na ścianie progu jest nowa, dobudowane jakieś 10
    > lat temu), prawa część to prawdopodobnie około 60 letni dom. W starej
    > części strop jest drewniany i wygląda tak
    > http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2010-11/475a3e47/pict6
    535.jpg.html . Plan
> [...]
    > strop w starej części podstęplować, ścianę wywalić w całości a w jej
    > miejscie wstawić ramę stalową z: góra dwuteownik heb 140, boki (słupy) też
    > dwuteownik heb 140 albo zwykły, a fundament wzmocnić zbrojonym betonem z
    > zatopionym na wierzchu ceownikiem. Myślę żeby to jeszcze wzmocnić robiąc
    > jakieś zastrzały w górnych rogach. Cała szerokość sciany to 3 m. Strop w
    > nowej części jest betonowy terriva i jest ułożony równolegle do ściany,
    > która ma zniknąć.
    > Czy to ma szanse nie spaść mi później na głowę??
    > Pozdrawiam i dziękuję za wszelkie opinie.

    Na początek może ostrzeżenie:
    Porady internetowe to jak wróżenie z fusów, a ceną jest Twoje życie.
    Takie rzeczy powinno się robić tylko i wyłącznie pod nadzorem konstruktora.

    Niestety najpierw trzeba by było się dowiedzieć z jakim obciążeniem bedziesz
    miał do czynienia.
    Robienie ramy to jest średnio dobry pomysł. Raczej trzeba by było wykonać
    odpowiednią belkę i dobrze zakotwiczyć ją w ścianach nośnych.
    Co do profilu 140 to może się okazać zbyt słaby. Wszystko zależy od
    rozpietości tego profila oraz obciążenia.
    Trzeba też wiedzieć o tym, że na dwuteownik działa siła gnąca oraz siła
    obracająca dwuteownik, która powoduje tzw. wyboczenie.
    Na skutek tego wyboczenia, gwałtownie maleje odporność na zginanie profilu.
    Efekt wygląda tak, że dopóki belka się nie obróci to przenosi nacisk na
    punkty podparcia bez większego ugięcia. Kiedy belka zostanie skręcona, wtedy
    nacisk zaczyna działać na bok belki, a w tym kierunku belka ma dużo mniejszą
    obciążalność i łatwiej ulega zgięciu.
    Aby uniknąć wyboczenia profilu dwuteowego należy zastosować dwa takie
    profile pospawane z sobą na całej jego długości czy to zestawiając profil do
    profilu czy też dając je w pewnej odległości od siebie i spawając poprzeczki
    w formie przewróconej na bok litery X
    W Twoim przypadku będzie to zadanie dość trudne, bo jak rozumiem chcesz
    usunąć ścianę, na której z jednej strony wspierają się drewniane belki
    stropowe, a po drugiej stronie jest wieniec stropu. Chyba, że źle to
    zrozumiałem ?
    Powinno to wyglądać tak, ale całość obrócona na bok. Poprzeczki muszą być
    spawane do profili oraz w miejscu ich krzyżowania się.

    Być może, że w Twoim przypadku wystarczy pospawać z sobą 2 dwuteowniki: