    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jak wykonac nadproże w istniejącej ścianie nośnej
    Date: Mon, 8 Nov 2010 15:54:25 +0100

    Użytkownik "Tomasz O." <t...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:ib8gn5$dpl$1@news.onet.pl...

    > Tak wiem i takie konsultacje przeprowadząłem ale zawsze lepiej mieć kilka
    > opinii. Tym bardziej, że jak widzę Twoja znacznie się różnie od tej którą
    > uzyskałem od mojego inżyniera.

    Być może obciążenia statyczne nie są w tym przypadku zbyt duże.
    Jednak trzeba uważać na te wyboczenia profila. Nie są one istotne, kiedy
    belka jest zalana betonem i stanowi ona całość jako belka żelbetonowa, ale z
    tego co widze chcesz nią podeprzeć stropy bez zabezpieczenia przed
    wyboczeniem i tu już może powstać problem.
    Ale jednak rozwalając ścianę nosną trzeba by podeprzeć zarówno belki
    drewniane starego stropu jak i wieniec stropu lanego. Chyba, że ktoś już
    pomyślał wcześniej i zrobił porzadną belkę żelbetową w miejscu wieńca, ale
    tego to się nie dowiemy bez obejrzenia projektu lub wykonania wkuć.
    Ponadto jeżeli jest to faktycznie Teriva to trzeba by było wiedzieć w którym
    kierunku przebiegają zbrojenia.
    Jeżeli biegną równolegle do wyburzanej ściany to spokojnie będzie można
    ścianę wyburzyć, bo i tak prawie cały nacisk idzie na boczne ściany.
    Jeżeli jednak przebiegają one wzdłuż pomieszczenia to za przeproszeniem
    "d...pa blada", bo wtedy trzeba będzie robić porzadną i masywną belkę
    podporową w miejscu ściany i taki dwuteowniczek 140 to może być stanowczo za
    mało.

    Ja u siebie w mieszkaniu robiłem coś podobnego, ale mam strop lekki na
    belkach stalowych dwuteowych.
    Przebijałem się pomiędzy dwoma pomieszczeniami w ścianie podpierającej belki
    stropowe z dóch stron.
    Zrobiłem to tak, że pozostawiłem ze ściany podpierającej dwa filary przy
    bocznych ścianach, na których wsparłem poprzeczną belkę biegnącą na
    przestrzał przez belki stropowe. Po prostu zostały wypalone w belkach
    stropowych gniazda, przez które biegnie poprzeczna belka. Belki stropowe
    schodzą się na zakładkę tzn. wystając po części na drugą stronę ściany.
    Dodatkowo z tą poprzeczną belką dałem po 2 druty zbrojeniowe z obydwu stron
    na przestrzał przez belki i całość zabetonowałem.
    Najwięcej śmiechu było jak obejrzał to mój kierownik budowy, kiedy zobaczył
    nad głową wiszące w powietrzu i niczym nie podparte od dołu belki schodzące
    się w miejscu, gdzie była ściana nośna.
    Na poczatku jeszcze sobie zażartowałem, że tak sobie wyburzyliśmy ściany, a
    skoro nic się nie zawaliło to chyba juz się nie zawali.
    Ale jak mu wytłumaczyłem jakiej użyłem sztuczki magicznej to stwierdził, że
    jest to świetna robota :)
    Co prawda nie jestem konstruktorem budowlanym, ale miałem do czynienia z
    konstrukcjami na budowie maszyn, stąd też zagadnienia nie są mi obce.
    Piszę to tylko jako ciekawostkę, bo w Twoim przypadku i tak Ci się nie
    przyda.

    > Z zewnętrzynych ogłędzin na tej ścianie prawdopodobnie (muszę zbić kawąłek
    > tynku żeby potwierdzić) jest belka prostopadła (murłata?) do belek
    > stropowych. Na niej opiera się strop i krokwie od skośnej części dachu.
    > Dach lekki z blachodachówki a ściany na piętrze wszystki z kartongipsu.
    > Rozpiętość tej belki to będzie 3 metry.

    W sumie niewiele.

    > Jak zauważyłeś z racji tego, że pomieszczenie dość wąskie chciałbym ścianę
    > wywalić w całości, wstawiając tylko stalowe słupy.
    > Niestety nie wiem jak wygląda druga strona tej ściany, bo nie ja to
    > budowałem. Z racji tego, że sufit w nowej części jest kilkanaście
    > centymetrów niżej niż ten drewniany to faktycznie może wskazywać, że jest
    > tam wieniec, który jest połączony z tą właśnie ścianą nośną.

    To nie ulega wątpliowści, że wieniec być musi. Kwestią jest tylko czy
    zbrojenia biegną wzdłuż pomieszczenia czy w poprzek.
    Jęzlei w poprzek to masz sprawę prostą. Wystarczy tylko podeprzeć drewniany
    strop.