  • 11. Data: 2011-05-23 17:27:01
    Temat: Re: jaki przekroj kabla ?
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek B." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ire3io$v24$1@news.onet.pl...
    > Faktycznie taki mniej więcej będzie spadek napięcia przy 25A. Tym bym się
    > jednak nie przejmował. O wiele gorsza jest asymetria napięciowa i prądowa.

    jesli nie bedzie silników 3f to asymetria nie ma znaczenia - a gdyby nawet były to
    dla budynku mieszkalnego pewnie też nie ma :)

    > Budynek na 14kW powinien mieć bardzo dobrze przemyślane obwody tak by
    > obciążenie faz było możliwie równomierne. W przeciwnym wypadku rośnie
    > prądowe obciążenie PEN (N).

    no i co z tego? przeciez ten przewód jest taki sam dobry jak fazowy

    b.

  • 12. Data: 2011-05-23 18:23:14
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek B." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    no i co z tego? przeciez ten przewód jest taki sam dobry jak fazowy
    b.
    Przy idealnym symetrycznym obciążeniu 3 faz prąd w PEN=0. Im asymetria
    większa tym więcej prądu w PEN. Dodać wyższe harmoniczne i można przekroczyć
    obciążenia dopuszczalne.

  • 13. Data: 2011-05-23 20:24:40
    Od: "..:maniek:.." <m...@p...onet.pl>

    witam :-)
    prosze nie tworzcie doktoratow nt asymetri faz i wyzszych harmonicznych :-)
    to zwykly dom, w domu najwiekszym obciazeniem bedzie kuchnia ( o ile sie
    zdecydujemy na elektryczna, bo gaz tez mamy), pozatym jak to w domu
    czajnik+troche oswietlenia+ komp, ew. kiedys hydrofor ale raczej 1fazowy.
    tabele obciazalnosci kabli znam ale u mnie problemem jest ta odleglosc -
    normalnie kupilbym miedziany 4x10^2 i po sprawie ale tu jednak jest kawal
    metra na Cu mi poprostu szkoda kasy ;/
    stad moje pytanie do praktykow czy 25^2 Al wystarczy :-)

    o stan ochrony przeciporazeniowej sie nie martwie! mam zrobiony solidny
    uziom otokowy i fundamentowy + wbite "sondy" w narozach budynku na glbokosc
    ok.1m, a gleba to trzymajaca wilgoc glina - tak ze Ruz powinno byc OK :-)

    > Różnica w cenie aluminiowego kabla YAKY 25 a 35 jest niewielka. Kup YAKY
    > 35mm^2 i na lata śpij spokojnie.

    wiem ze roznica mala ,ale przy budowie o wszystkim sie tak mowi i wydaje sie
    w koncu kokosy na rozne zbedne rzeczy "zeby byly na zapas" , a jeszcze pare
    lat temu cale instalacje robilo sie na aluminium i bylo OK, sam mieszkam w
    bloku gdzie cala elektyka jest na Al i ma to juz ze 30-40 lat i jakos dziala
    :-)

    pozdrawienia ..:Maniek:.. gg:841630
    American dream 3,5V6 + 3,8V6=7300ccm w garazu :-)

  • 14. Data: 2011-05-24 04:58:04
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "..:maniek:.." <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > :-) to zwykly dom, [........]
    > pozdrawienia ..:Maniek:.. gg:841630
    > American dream 3,5V6 + 3,8V6=7300ccm w garazu :-)

    Po co więc wykupujesz 14kW?
    http://www.prs.pl/page690.html tu masz obliczenie spadku napięcia na
    przewody miedziane, na aluminium wystarczy zrobić proporcję.

  • 15. Data: 2011-05-24 05:51:42
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Przy idealnym symetrycznym obciążeniu 3 faz prąd w PEN=0. Im asymetria
    > większa tym więcej prądu w PEN. Dodać wyższe harmoniczne i można przekroczyć
    > obciążenia dopuszczalne.

    W budynku jednorodzinnym? :-)))

    b.

  • 16. Data: 2011-05-24 05:53:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 23 Maj, 22:24, "..:maniek:.." <m...@p...onet.pl> wrote:

    > lat temu cale instalacje robilo sie na aluminium i bylo OK, sam mieszkam w
    > bloku gdzie cala elektyka jest na Al i ma to juz ze 30-40 lat i jakos dziala
    > :-)

    A wez Ty mnie nie rozsmieszaj - dawno temu trzeba bylo wymienic
    aluminiowa instalacje w mieszkaniu rodzicow i praktycznie wszystkich
    pozostalych, bo aluminium pekalo - czesto w roznych miejscach (glownie
    puszkach wszelkiego rodzaju) pamietam efekty zarzenia, dymienia :)
    "Jakos" dzialalo - dobrze powiedziane ;)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 17. Data: 2011-05-24 20:05:32
    Od: "..:maniek:.." <m...@p...onet.pl>

    > A wez Ty mnie nie rozsmieszaj - dawno temu trzeba bylo wymienic
    > aluminiowa instalacje

    no troche masz racje...ale te przewody byly montowane w czasech gdy nie
    weszly jeszcze do standardow czajniki bezprzewodowe, lodowki, zamrazarki, 6
    telewizorow,2 komputery i inne w dodatku puszczone z 6 zlodziejek na jednym
    gniazdku :) aluminium samo z siebie nie peka! no chyba ze je zaczniesz
    wygrzewac (np. przekroczonym pradem) lub zacznie mechanicznie pracowac

    >Po co wiec wykupujesz 14kW?

    a no po to ze dom mam od skrzynki oddalony o 160m, ale kiedys przy skrzynce
    stanie garaz a tam potrzebna bedzie juz sila, no i obciazenia moga byc
    wieksze, ale to bedzie w odleglosci max 10m wiec problemu nie bedzie...no i
    po to mi te 14kW :-)

  • 18. Data: 2011-05-28 08:48:17
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik ..:maniek:.. napisał:
    > witam. jaki zastosowac przekroj kabla ziemnego do zasilania domu
    > jednorodzinnego - w warunkach mam 14kW/25A, odleglosc domu od rozdzielki z
    > licznikiem ok.160m.
    > czy 25^2 YAKY wystarczy?

    A ja z ciekawości spytam... :-)
    Mam od słupa do skrzynki rozdzielczej 95 mb. Do tejże skrzynki jest
    doprowadzony przewód 4 x 120 mm2.
    Jakie obciążenie można przyjąć za maksymalne w skrzynce?
    Ile domów jednorodzinnych można na tej skrzynce 'podwiesić'? - np.
    takich jak mój - mam przydział mocy 11 kW i zabezpieczenie chyba 20 A.

    pozdr
    Robert G.

  • 19. Data: 2011-05-28 18:04:58
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > Jakie obciążenie można przyjąć za maksymalne w skrzynce?
    > Ile domów jednorodzinnych można na tej skrzynce 'podwiesić'? - np.

    pół osiedla - piszę całkiem poważnie.

    b.

  • 20. Data: 2011-05-28 19:25:57
    Od: "kiki" <k...@t...fel>