  • 21. Data: 2011-03-27 12:05:31
    Temat: Re: kolejny producent rekuperatorów - co sądzicie
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Sun, 27 Mar 2011 10:58:01 +0200, Bartek napisał(a):

    > Nie? A gdzie np. w promieniu 40km od Wrocławia, można kupić nowe mieszkanie
    > Jeśli nie mieszkanie, to gdzie można kupić nowy dom za tyle?

    Masz 600 tysięcy - wynajmij mieszkanie/dom, spokojowo z odsetek
    wystarczy. Bierzesz kredyt - wynajem będzie tym bardziej tańszy.
    Ot, takie alternatywne spojrzenie :-)

    > Wentylacja mechaniczna - w żadnym wypadku. Przed budową planowałem, że ją
    > zrobię. Zabrakło niestety kasy, potem braku wentylacji mechanicznej bardzo
    > żałowałem. A teraz, po roku mieszkania, nie widzę sensu żeby się w to pakować.
    > Ani ekonomicznego, ani jakiegokolwiek innego.

    Dla mnie wentylacja mechaniczna ma jedną wadę - nie zrobię sobie
    normalnego (czyli otwartego) kominka.

    > Wentylację mechaniczną mam w pracy. I to nie system z wentylatorkami za 10 tys.
    > zł. Kanały wentylacyjne mają ok. 4m2 w przekroju, centrala wentylacyjna to kilka
    > pomieszczeń po kilkaset m2. Mimo tak dużej wtopionej kasy, gdy jest w miarę
    > ciepło i tak otwieramy okna, a jeśli ktoś siedzi pod anemostatem, często się
    > skarży że wieje mu w głowę.

    Ja mam znajomego, który nie używa klimy w samochodzie, bo "kolana można
    sobie przeziębić" ;-)

    > Gdybyśmy mieli jakieś konkretne zimy... Byłby sens odzysku ciepła przez
    > rekuperator. Dla tych kilku dni w roku z temp. poniżej -10 stopni, wg mnie nie
    > ma sensu.

    Zależy gdzie się mieszka. Dla przykładu u nas dziś było w nocy blisko
    -10.

    > Teraz gdy jesteśmy młodzi
    > nie ma z tym problemu, ale co będzie za 30-40 lat gdy spora część z nasz będzie
    > kończyć spłacać kredyty? Czy będziemy mieli siłę, zdrowie i chęci, żeby to
    > robić? Albo pieniądze (nasze emerytury będą 2 razy mniejsze niż obecne) żeby
    > zapłacić komuś za zrobienie tego za nas?

    Jak człowiek na starość zniedołężnieje na tyle, żeby nie radzić sobie z
    utrzymaniem domu (co faktycznie nie jest takie hop siup), należałoby się
    przeprowadzić. Albo liczyć na dzieci.

    --
    ŁC
    Człowiek nie sznurek, wszystko wytrzyma

  • 22. Data: 2011-03-27 12:16:51
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > U=BFytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisa=B3 w =
    > wiadomo=B6ci news:imllrj$hq7$1@inews.gazeta.pl...
    > si=EA nie
    > sprawno=B6=E6. W
    >
    > Jesli producent podaje sprawnosc na 80% - niech bedzie ze to =
    > temperaturowa - to jaka jest ta "pora=BFka" energetyczna?
    >

    > b.

    Przyrost temperatury nie ma nic wspólnego ze sprawnością energetyczną. Przy -
    15 na zewnątrz i 20 w domu daje się zrobić że pobierane zimne powietrze
    bęzdie mialo temperaturę wylotową 18 stopni ( tylko w wymienniku
    przeciprądowym). Ale nie przy jednaakowych przepływach powietrza zimnego i
    cieplego przez rekuperator. Cieplego trzeba wyrzucić na zewnątrz kilka razy
    więcej niż pobrać zimnego. To zimne ktore dostanie się do domu poza
    rekuperatorem trzeba ogrzać do 20 stopni. Tego sprzedawcy rekuperatorów nie
    piszą. Wyliczenie jest proste. Jak by istnial wymiennik ciepla o sprawności
    100% przy jednakowych przeplywach to jak zwiększyć przeplyw powietrza cieplego
    dwa razy to sprawność energetyczna spadnie do 50%. Jak wymiennik ciepla
    krzyżowy z zalożeia ma sprawność mniejszą niż 50% to w wypadku niejednakowych
    przeplywów żeby uzyskać wizualny że na wylocie do domu leci powietrze o
    podobnej temperaturze jakie w pomieszczeniu jest, to sprawność moze być
    jednocyfrowa. Zysk nie pokrywa kosztu pracy wentylatorów. Dzisiaj na
    termometrze za oknem jest w tej chwili 10 stopni. A mieszkaniu mam 20 stopni.
    Ogrzewanie jest wylączone. Nie dziala żaden grzejnik z wyjątkiem naturalnych
    takich jak dwa telewizory, dwa komputery, żarówki, bojler, lodówka, wodę na
    herbatę co jakiś czas ktoś gotuje wodę, zupa się gotuje. Jedno okno jest
    otwarte ze dwa uchylone. Co mam dzisiaj odzyskiwać? W zakresie +5 do + 35
    rekuperatory mają sprawność energetyczną niższą od pobieranego przez nie
    prądu. Jak by jeszcze zapewnialy wiekszy komfort niż wentylacja mechaniczna
    albo grawitacyjna to bm nie dyskutowal. Dla komfortu mam na zimę ogrzewanie a
    na lato chłodzenie. I to ma sens.

  • 23. Data: 2011-03-27 12:37:06
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

    > a nie
    >
    > Zaczalbym od tego ze jestes uznanym kretynem.
    >
    > --
    > Adam
    A ja zakończył że nie możesz mnie obrazić. Byle kto nie może.

  • 24. Data: 2011-03-27 12:54:20
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "zapinio" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > Naprawde sadzisz, ze nie wiedza skad bierze sie 109%?

    > Chyba nie doceniasz swiadomych konsumentow. A poza tym pewnie wiesz, ze
    > przez caly okres grzewczy nie panuje temp. -20C, wiec pewnie przez wiekszosc
    > okresu kociol spokojnie kondensuje przy tzw. zwyklych grzejnikach, a Ty
    > myslisz, ze nie dales sie nabrac. :-)

    > Roznica w cenie nie jest wcale taka duza.

    > Jak ktos chce miec wiecej swiezego powietrza i nie wierzy w szczegolne
    > profity to czemu nie?
    >
    > Pozdro.. TK

    Przy rekuperatorze nie ma mowy o profitach. Jest tylko jedna całoroczna
    pozycja. Koszt uzytkowaania. Dobre z tą większą ilością świeżego powietrza.
    Niedawno byla podobna dyskusja. Zwolennicy rekuperatorów doszli z wymianą
    powietrza do minimalnych wymaganych przez przepisy. Ale i tą metodą nie udalo
    im się udowodnić ze zostaje w kieszeni chociaż 1 grosz rocznie. Pokaż domowy
    rekuperator który w tym momencie ( 27 marca 2011 godz 14:51) zapewni mi więcej
    świeżego powietrza niż otwarta połowa okna. Na zewnątrz jest 15 stopni w
    slońcu w mieszkaniu +21, żadne ogrzewanie nie dzialą, wentylacja grawitacyjna.

  • 25. Data: 2011-03-27 15:04:55
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "ŁC" <a...@r...to> wrote:
    > Masz 600 tysięcy - wynajmij mieszkanie/dom, spokojowo z odsetek
    > wystarczy. Bierzesz kredyt - wynajem będzie tym bardziej tańszy.
    > Ot, takie alternatywne spojrzenie :-)

    Ależ wynajmuję :) przecież ktoś musi moje kredyty spłacać...

    > Dla mnie wentylacja mechaniczna ma jedną wadę - nie zrobię sobie
    > normalnego (czyli otwartego) kominka.

    Otwarty kominek ma więcej wad niż jakakolwiek wentylacja. Palić można 2-3
    gatunkami drzewa, a i tak strzela, kominek wysysa całe powietrze z domu, wieje
    zimnym z komina gdy się nie pali... Ładnie wygląda taki żywy ogień, ale to
    technologia średniowieczna :)

    --
    Bartek

  • 26. Data: 2011-03-27 15:41:43
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik kogutek napisał:

> [...]
    > slońcu w mieszkaniu +21, żadne ogrzewanie nie dzialą, wentylacja grawitacyjna.

    Bo rekuperator daje konkretne korzyści tam gdzie wymiana powietrza musi
    byc naprawdę duża z powodów innych jak obecność paru ludzi (czyli
    głównie w przemyśle). Jeśli nie ma bezwzględnej konieczności stosowania
    wentylacji mechanicznej to do rekuperatora się najprawdopodobniej dołoży
    - jak wyliczyłeś - koszt zakupu, instalacji, ciągłego zasilania i
    konserwacji zbędnej naprawdę wentylacji mechanicznej, koszt zakupu,
    instalacji i konserwacji rekuperatora - a strumień odzyskiwanego ciepła
    marny. Jeśli zaś ilość substancji wydzielanych do atmosfery w
    pomieszczeniu/obiekcie jest tak duża że nie da się tego bez wentylacji
    mechanicznej usunąć to wentylację tę mamu czy chcemy czy nie - więc jej
    koszt jest kosztem koniecznym. Pozostaje dołożyć rekuperator - koszty
    rosną o jego koszt nabycia, instalacji i utrzymania ale skoro strumień
    powietrza duży to i ciepła niesie dużo - i wówczas zabawa może się opłacać.

    W domku jednorodzinnym chyba masz rację - fanaberia.

    --
    Darek

  • 27. Data: 2011-03-27 15:47:58
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >Jak by istnial wymiennik ciepla o sprawności
    > 100% przy jednakowych przeplywach to jak zwiększyć przeplyw powietrza cieplego
    > dwa razy to sprawność energetyczna spadnie do 50%.

    No tak - tylko ze to jest argumantacja typu - nie kupujcie BMW, miałem takiego który
    gubił olej -jego eksploatacja była droga bo musiałem olej uzupełniać.
    Bzdura. Zajmij sie rozważeniem sytuacji normalnej, w której przepływy są wlotowe i
    wylotowe sa takie same.

    > herbatę co jakiś czas ktoś gotuje wodę, zupa się gotuje. Jedno okno jest
    > otwarte ze dwa uchylone. Co mam dzisiaj odzyskiwać?

    nic nie masz odzyskiwać, przeciez nie ogrzewasz. W sierpniu też chciałbyś odzyskiwać?

    >W zakresie +5 do + 35 rekuperatory mają sprawność energetyczną niższą od pobieranego
    przez nie
    > prądu.

    Ja dociekliwy jestem: skąd te informacje? Zakładając sprawnosc temperaturową 80%
    wymiennika przeciwprądowego powiedz ile ma on sprawnosci energetycznej?

    b.

  • 28. Data: 2011-03-27 15:55:23
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Bartek <bk*n@v.atonet.pl> napisał(a):

> [...]
    > zimnym z komina gdy się nie pali... Ładnie wygląda taki żywy ogień, ale to

    Otwartego kominka nie kupuje , buduje się dlatego żeby zaoszczędzić na opale.
    Od samego początku wiadomo ze ekonomicznie jest nieoplacalny i stawia się go z
    zupełnie innych względów. Mam klimatyzator. Też ekonomicznie nie uzasdniony
    zakup. Raptem jest kilkanaście dni latem kiedy chłodzi i kilkanaście kiedy
    grzeje. Grzanie mam gdzieś ale przez te kilkanaście goracych dni mam w domu
    trochę chlodniej. Rekuperator ani nie chłodzi ani nie grzeje. Jak pracuje daje
    tak male oszczędności ze nie warto go stosować, na dodatek cały rok zużywa
    prąd i jest kolejnym gzorem ktory sie psuje i wymaga odpłątnych pzregladow.
    Jak by nie klamali w reklamach to nikt normalny by go nie kupił.

  • 29. Data: 2011-03-27 16:15:08
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Sun, 27 Mar 2011 17:04:55 +0200, Bartek napisał(a):

    > Ależ wynajmuję :) przecież ktoś musi moje kredyty spłacać...

    Ty wynajmuj :-)

> [...]
    > zimnym z komina gdy się nie pali... Ładnie wygląda taki żywy ogień, ale to

    Masz zdanie jakie masz. Ja mam m.in. u rodziców i teściów otwarte
    kominki - jakoś strzałów się nikt nie obawia, palić można wieloma
    gatunkami, w kominie jest szyber i nie wieje. Dla mnie po prostu ogień
    za szybą jest nieakceptowalny w idei kominka.

    --
    ŁC
    Ginekologiem nie jestem, ale zerknąć mogę...

  • 30. Data: 2011-03-27 16:37:50
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > takiego kt=F3ry gubi=B3 olej -jego eksploatacja by=B3a droga bo =
    > musia=B3em olej uzupe=B3nia=E6.=20
    > Bzdura. Zajmij sie rozwa=BFeniem sytuacji normalnej, w kt=F3rej =
    > przep=B3ywy s=B1 wlotowe i wylotowe sa takie same.

    > Jedno okno jest
    >
    > nic nie masz odzyskiwa=E6, przeciez nie ogrzewasz. W sierpniu te=BF =
    > chcia=B3by=B6 odzyskiwa=E6?

    > ni=BFsz=B1 od pobieranego przez nie
    >
    > Ja dociekliwy jestem: sk=B1d te informacje? Zak=B3adaj=B1c sprawnosc =
    > temperaturow=B1 80% wymiennika przeciwpr=B1dowego powiedz ile ma on =

    Nie pamiętam czy użyłem określenia sprawnośc temperaturowa. Jeśli użylem to
    teraz to prostuję. Nie istnieje takie pojęcie. Jest zdolnośc do ugrzania
    jednego czynnika przez drugi. Nie ma ona nic wspólnego ze sprawnością
    energetyczną. Jeśli przyjąć stosunek 1:1, ale nie objętościowy a masowy, to
    sprawność wymiennika przeciwprądowego może dojść w sprzyjających warunkach do
    90% a i czasami przekroczyć 90%. Tak dzialają wymienniki ciecz-ciecz.
    Wielkości książki ma zdolnośc do przekazania 10kW. Zdolnośc przekazywania
    energii w rekuperatorze wynika z rożnicy temperatur i długości drogi jaką
    pokonują czynniki. Jeśli by przyjąć że 20 stopni jest temperaturą odniesienia.
    To zdolność przekazania energii jeśli obydwa czynniki mają taką temperaturę
    wynosi zero. Sprawność energetyczną wymiennika przeciwprądowego stosowanego w
    rekuperatorach oceniam na mniej niż 50% przy różnicy temperatur 35 stopni i
    jednakowym przeplywie masowym. Jak bęzdie przy rożnych temperaturach możesz
    sobie sam wyznaczyć. Potrzebujesz karki papieru i ołówka. Na osi X zaznaczasz
    sprawność co 10% na Y różnicę temperatur co 10 stopni. Skokojnie mozesz
    przyjąć ze że do 5 stopni rożnicy sprawność jest tak mala że możesz uznać ją
    za zero. Pociągnij teraz prostą od pzrecięcia punktu 50% i 30 stopni i do
    początku ukladu wspólrzędnych. Na osi X odczytasz ile zyskujesz. Jeśli straty
    wentylacjne są na poziomie 3kW przy -15 na zewnątrz to 1,5kW odzyskane to dużo
    i warto się po to schylić albo i przyklęknąć. Ale przy +5 na zewnątrz
    odzyskuje się 300W przy 100W włożonych w napęd wentylatorów. Daje to 0,5 kg
    węgla dziennie więcej, 40 groszy. Prąd bęzdie kosztowal wtedy 1,2 zl dziennie.
    Przy średniej calorocznej temperaturze dla Polski wynoszącej 10 stopni,
    caloroczej bo rekuperator musi pracować cały rok, zysk zostajacy w kieszeni
    nie istnieje. Idea stosowania rekuperatora ma obniżyć koszt ogrzewania, tak
    piszą wszyscy sprzedawcy. To gdzie ten zysk? Tylko u nich pojawia się zysk jak
    sprzedadzą coś co zwyczajnie nie działą. Rekuperator ma wiele cech wspólnych z
    magnetyzerem do benzyny. Pierwsza że trzeba jedno i drugie kupić. Druga że nie
    działa. Znacząca rożnica pojawia się w jednym przypadku. Kupiony magnetyzer o
    ile się nie urwie i nie wpadnie w jakieś paski nie dzialą i posiadacz nie
    ponosi z tego tytulu żadnych dodatkowych kosztów.