  • 1. Data: 2010-10-20 17:26:34
    Temat: nadproże - mostek termiczny
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    Witam

    1 W celu eliminacji mostka termicznego przy nadprożu przy montażu okien,
    zasugerowano mi, bym okna montował albo przy samym końcu ściany (płaszczyzna
    ściany zewnętrznej na równi z ościeżnicą, bądź - ponoć coraz to
    popularniejsze - okno zostało osadzone wręcz w izolacji (u mnie będzie 15
    weły min.) i oczywiście kotwami zamocowane w ścianach. Czy faktycznie jest
    to dobry sposób na pozybcie się mostków termicznych. Dodam, że u mnie
    większość okien to będą duże przeszklenia - witryny - nieotwieralne okna.

    2 Zastanawiałem się, że skoro mostek termiczny występuje w nadprożu (no bo
    to betonowa konstrukcja), to dlaczego np. można zastosować takiego
    rozwiązania, by nadproże wybudować np. 10cm wyżej, a w tą przestrzeń (między
    nadprożem, a oknem), w te 10cm włożyć styropian, który by sie zazębiał ze
    styropianem/wełną z zewnątrz. To by wyeliminowało mostek na styku
    okno-nadproże ?

    pzdr
    bogdan

  • 2. Data: 2010-10-20 17:51:58
    Temat: Re: nadproże - mostek termiczny
    Od: "montemax" <m...@l...pl>

    Ale to chyba jest tak kiedy budujesz w technologi jednowarstwowej. Jak
    piszesz ze bedzie wełna to mostek nie wystepuje.

  • 3. Data: 2010-10-20 18:09:28
    Od: "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > większość okien to będą duże przeszklenia - witryny - nieotwieralne okna.

    Najlepszy montaż okien to właśnie montaż w warstwie ocieplenia - całkowicie
    okna wysuniete poza lico ściany - wtedy "zimno" musi pokonać bardzo dużą
    odległość przez izolację zanim dojedzie do nadproża/ściany.
    Sam u siebie kazałem wykonać taki montaż, trochę montażyści marudzili, ale
    okna wiszą i właśnie zacznę ocieplanie budynku.
    u mnie na kotwach "wisza" przeszklenia 2,40x2,00 z zestawem 3 szybowym po 6
    mm szyby co daje łączna wagę ponad 200 kg..

    poniżej w miare moich mozliwości "wyrysowałem" dla zobrazowania opisu jak
    zmienia się droga którą musi zimno pokonać aby dojść do muru/nadproża itp.

    --\
    \
    mur \-----okno
    --------\-----
    \
    izolacja \ zimno
    --\

    -------\
    mur \
    \
    ------- \-------okno
    \---------
    izolacja \
    \ zimno
    --------\

  • 4. Data: 2010-10-20 18:28:14
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-10-20 19:51, montemax pisze:
    > Ale to chyba jest tak kiedy budujesz w technologi jednowarstwowej. Jak
    > piszesz ze bedzie wełna to mostek nie wystepuje.

    Oczywiście, że występuje:

    poniżej schemat (X oznacza nadproże). Likwiduje się go częściowo dając
    od góry pasek styropianu. Jednak nie jest to 15cm :-)

    zewnętrze - wnętrze

    | | |
    | | |
    |_|X|

  • 5. Data: 2010-10-20 18:35:50
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Bogdann wrote:
> [...]
    > mostków termicznych. Dodam, że u mnie większość okien to będą duże
    > przeszklenia - witryny - nieotwieralne okna.

    ten temat już co naświetlono...

> [...]
    > który by sie zazębiał ze styropianem/wełną z zewnątrz. To by
    > wyeliminowało mostek na styku okno-nadproże ?

    dokłądnie tak mam siebie choć wynikło to troszkę z przypadku. Mam ścianę 1W
    z ytonga z systemowymi (ciepłymi) nadprożami, pod nadprożami ma wklejone
    pasy z XPS. dzięki czemu na pewno poprawiłem parametry izolacyjne tego
    elementu. Dodam że podczas wykonywania tynku zostały dorobione swoiste
    węgarki ze styropianu które zasłaniają częściowo framugę okna, poprawiać też
    izolację cieplną.

  • 6. Data: 2010-10-20 18:45:00
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    Witam

    Czemu nie stosuje się np. tak jak poniżej - czyli pod X - nadprożem dajemy
    np. 10cm styropianu i dopiero od tego momentu instalujemy okno.

    Można jeszcze inaczej, te 10cm, to może być podklejony Ytong lub porotherm
    (czyli kto z czego buduje). Bo ja rozumiem, że to beton stanowi problem (bo
    od spodu i z boku nie ma mostku, bo są ściany z pustaków)

    | | |
    | | |
    | | |X|

  • 7. Data: 2010-10-20 19:01:58
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Bogdann wrote:
> [...]
    > porotherm (czyli kto z czego buduje). Bo ja rozumiem, że to beton
    > stanowi problem (bo od spodu i z boku nie ma mostku, bo są ściany z

    styro jednak da lepszą izolację.

  • 8. Data: 2010-10-20 19:17:14
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Bogdann" <p...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam

    No okna zawsze się licuje ze ścianą na zewnątrz albo wręcz wpuszcza w
    izolację.
    To oczywiste.
    Nie wolno montować okna cofnietego, bo mostek będzie dookoła.

    Co do pyt.2 to pewnie, że nadproże można dać wyżej - a od dołu przykleić
    YTONG.
    Zresztą jak będą i obsadzać okna to weź najpierw pozomo przyklej cienki
    Ytong i go idealnie poziomo ustaw żeby okniarze nie musieli tych klinów
    podbijać. One doprowadzą do wypaczenia.

  • 9. Data: 2010-10-20 19:42:47
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-10-20 20:45, Bogdann pisze:
> [...]
    > (czyli kto z czego buduje). Bo ja rozumiem, że to beton stanowi problem (bo
    > od spodu i z boku nie ma mostku, bo są ściany z pustaków)

    Bo musiałbyś to zrobić naokoło okna. Narysuj sobie dół okna w przekroju
    i wyznacz najkrótszą drogę ze środka na zewnątrz. Wyjdzie ci długość
    parę cm. Mało.

    To już lepiej wystawić całe okno na zewnątrz.

    M.

  • 10. Data: 2010-10-20 19:55:52
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    > Bo musiałbyś to zrobić naokoło okna. Narysuj sobie dół okna w przekroju i
    > wyznacz najkrótszą drogę ze środka na zewnątrz. Wyjdzie ci długość parę
    > cm. Mało.

    Przyznam, że nie zrozumiałem, może pan rozszerzyć, bądź zilustrować ?

    > To już lepiej wystawić całe okno na zewnątrz.

    Tak będę zapewne chciał. Tylko pytanie - czy to wystawienie na zewnątrz nie
    ma też jakichś negatywnych aspektów (gorsza akustyczność, możliwość
    obsunięcia, nie wiem co jeszcze) ? U mnie będą w zasadzie 4 witryny okienne
    wielkości 235x260 , i z myślą o nich właśnie zastanawiam się nad takim
    montażem. I czy montujący okna się wogole zgodzą na takie zamontowanie ?

    pzdr
    Bogdan