  • 121. Data: 2010-11-26 11:00:04
    Temat: Re: okna drewniane kontra plastiki
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    news:4fe46bfb-ccab-486c-ac99-94099f8dd2c0@l20g2000vb
    d.googlegroups.com...

    > Widac Twoja wiedza w tym kierunku tez jest mocno ograniczona. HINT
    > numer dwa - GWC wodne - 100mb rury PE 32-40 zakopanej 1,5m pod ziemia
    > + nagrzewnica i to podpiete pod wejscie reku. Zero kontaktu z
    > jakakolwiek gruntowa wilgocia, obieg zamkniety. Calosc ok 1,5k pln,
    > napedzane pompka 20W, daje 2-3kW (w zaleznosci od gruntu).

    Na jakiej powierzchni 100 metrów rury?

    > Mnie to wszystko kosztowalo dokladnie 12k pln. Calosc, z
    > uruchomieniem. Czytalbys dokladniej watek to bys sie doczytal bo
    > pisalem o tym :)
    > pozdr.

    No i jakie masz oszczednosci zima na ogrzewaniu? Tzn ile ciepla odzyskasz z
    gruntu?

    --
    Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul
    Prywatna http://www.janwer.com/

  • 122. Data: 2010-11-26 11:14:12
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "rrr" <r...@o...rrr.pl> napisał w wiadomości
    > Dlaczego jak nie będzie prądu to zadziała rozszczelnienie okien - mimo, że
    > nie masz kominów wentylacyjnych, a u kogoś kto ma te kominy

    Po ilu minutach umrzesz na hipoksję w przypadku niedziałania rekuperatora?

  • 123. Data: 2010-11-26 11:21:23
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Lis, 11:58, rrr <r...@o...rrr.pl> wrote:

    > Dzi ki za obszerne wyja nienia, mo e troch rozja ni o mi to w g owie,
    > tylko 2 ostatnie pytania.
    > Dlaczego jak nie b dzie pr du to zadzia a rozszczelnienie okien - mimo,
    > e nie masz komin w wentylacyjnych, a u kogo kto ma te kominy
    > rozszczelnienie/ otwarcie okna nie zadzia a ? Czy masz jak specjaln

    Nigdy nie napisalem ze rozszczelnienie okien przy wentylacji
    grawitacyjnej nie pomaga. Pomaga! A jakze. Tyle ze wtedy WIEJE chlodem
    - im chlodniej na zewnatrz tym bardziej wieje bo wieksza roznica
    cisnien. Wieje bez zadnego sterowania, regulacji, wieje na chama!
    Dlatego nikt o zdrowych zmyslach nie powinien uzywac rozszczelnienia
    okien tylko porzadnych nawiewnikow higrosterowalnych. Gdybym mial wen.
    grawitacyjna i mialbym rozszczelnic okno to musialbym zrezygnowac
    chocby z dwoch moich najlepszych miejscowek w domu (przy wspomnianych
    wykuszach 3x2m) - bo byloby przy nich poprostu zimno.

    > naklejk na szybach kt ra informuje wiatr, e ma wia bo masz went. mech
    > ? :)

    Mowimy o sytuacji awaryjnej. Rozszczelnienie okien oczywiscie
    spowoduje ruch powietrza (tyle ze zupelnie nieokreslony, przypadkowy)
    - w koncu roznica cisnien musi sie wyrownac. I tak zapewne zrobi sie
    przeciag od okna do okna. Bedzie kompletnie niekomfortowo (bo smrodek
    z kibla moze wtedy przenikac na salony) ale nikt sie nie udusi ;)

    > I drugie pytanie, czy je li masz nawiew, rozszczelnione okna itp, to
    > zwyk y wiatrak poruszany ruchem powietrza, jak p aspiromatic nie za atwi
    > sprawy ? W sumie to ta sze od went. mech. i zapewni komfort wymian
    > powietrza, taniej i bez cz ci koszt w eksploatacji (pr d) ?

    Ale Ty ciagle patrzysz na aspekt ekonomiczny, a ja na komfort. Nie
    lubie wiania chlodem po plecach, a Ty mnie przekonujesz do czegos co
    to wianie chlodem tylko wspomaga :) Co do kosztow eksploatacji to juz
    wyzej pisalem, ze ten zwraca sie juz przy ogrzewaniu czyms minimalnie
    drozszym niz wegiel.

    Zeby podsumowac, najwazniejsze zalety instalacji reku+gwc dla mnie to:

    1. nie ciagnie od okien, moge sobie siedziec na duzym parapecie w
    krotkim rekawku i jest przyjemnie!
    2. tzw. "temperatura odczuwalna" jest zdecydowanie wyzsza niz przy
    wentylacji grawitacyjnej (z uwagi na punkt 1)
    3. smrodzik z kibelka, czy para z dlugiej goracej kapieli znika
    momentalnie, nic sie w wilgoci nie kisi, a po wyjsciu z brodzika nic
    mi zimnego po nogach nie wieje
    4. "darmowa" (20W) klima o mocy 2-3kW w lato
    5. aspekt ekonomiczny - w zimie oszczedzam pare stowek w stosunku do
    went. grawitacyjnej, w lato oszczedzam pare stowek w stosunku do
    tradycyjnej klimatyzacji

    Pokaz mi teraz ktory z w/w punktow rozwiazuje ten chwalony przez
    Ciebie aspiromatic ? I ile takich aspiromaticow po 800 pln / sztuka
    trzeba kupic majac standardowa wentylacje grawitacyjna czyli kilka
    kanalow wentylacyjnych ?:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 124. Data: 2010-11-26 11:36:51
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Lis, 12:00, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:

    > Na jakiej powierzchni 100 metrów rury?

    100m2. Wyliczenia i zalozenia projektowe sa identyczne jak dla
    kolektorow gruntowych np. pompy ciepla. W zaleznosci od gruntu
    uzyskujesz te 20-40W z m2, te 100m2 moze wiec dac nawet 4kW, tyle ze
    ogranicza nas wydajnosc rekuperatora - powietrze ma za male cieplo
    wlasciwe zeby przy ~300-400m3 odebrac wiecej niz 2-3kW mocy :)
    Policzmy. Cieplo wlasciwe powietrza = ok 1kJ/kg*K, gestosc ok 1,2kg/
    m3. Czyli przy 400m3, temperaturze z GWC 7stC, temperaturze na
    zewnatrz 30stC, mozemy wyciagnac z tego GWC ok. 11kJ (Q = V * q * cp *
    delta t) czyli wspomniane 3kW. To jest ta darmowa klima :) W zimie to
    przede wszystkim zapobiega obladzaniu wymiennika i podwyzsza sprawnosc
    reku (z wyjsciowych -20stC mamy +7st C :) Nie mam pojecia ile ciepla
    odzyskuje w ten sposob z gruntu - to nie jest jej celem. Z gruntu to
    lepiej pompa ciepla w zime odzyskiwac i grzac ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 125. Data: 2010-11-26 11:44:19
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik Adam Szendzielorz napisał:

    > Zeby podsumowac, najwazniejsze zalety instalacji reku+gwc dla mnie to:
    >
    > 1. nie ciagnie od okien, moge sobie siedziec na duzym parapecie w
    > krotkim rekawku i jest przyjemnie!

    Kurwunia muszę być jakiś gruboskórny, bo mimo, że mam grawitacyją to też
    mi nie wieje po plecach, a rozszczelnione mam okno w kuchni.
    Przy wentylacji nie jest wymagany wiatr ale ruch powietrza - reszta to
    marketing byś kupił mechaniczną. Przy czym, o ile nie pomyliłem autorów
    postów, to ty utrzymujesz jakieś arktyczne klimaty w domu, u mnie jest
    21 stopni non stop. nie wieje chłodem, jest ciepło, koszt ogrzewania
    jest na akceptowalnym poziomie (zdecydowanie taniej niż w bloku, w
    którym miałem okazję mieszkać przez kilka lat).

    > 2. tzw. "temperatura odczuwalna" jest zdecydowanie wyzsza niz przy
    > wentylacji grawitacyjnej (z uwagi na punkt 1)
    Tego nie rozumiem, serio nie czuję różnicy między temperaturą a
    temperaturą odczuwalną.
    > 3. smrodzik z kibelka, czy para z dlugiej goracej kapieli znika
    > momentalnie, nic sie w wilgoci nie kisi, a po wyjsciu z brodzika nic
    > mi zimnego po nogach nie wieje

    Kurwunia to tak jak u mnie, ale nie mam mechanicznej. Mam za to
    ogrzewaną podłogę i nawet nie mam brodzika, nie wiem jak można brać
    przysznic w czymś tak zimnym jak brodzik, tylko podłoga z płytek i
    rozciągnięta pod nią podłogówka.

    > 4. "darmowa" (20W) klima o mocy 2-3kW w lato
    to racja - klima 3kW to dużo czy mało na ileśset metrów sześciennych -
    pytam bo nie mam pojęcia.
    > 5. aspekt ekonomiczny - w zimie oszczedzam pare stowek w stosunku do
    > went. grawitacyjnej, w lato oszczedzam pare stowek w stosunku do
    > tradycyjnej klimatyzacji

    Kwestia do końca nie udowodniona :)

> [...]
    > Ciebie aspiromatic ? I ile takich aspiromaticow po 800 pln / sztuka
    > trzeba kupic majac standardowa wentylacje grawitacyjna czyli kilka

    Nie mam pojęcia, nie mam aspiro, jest to coś co znalazłem w ciągu 5
    minut w sieci, co zapewnia wymuszenie wentylacji. Jest to jakaś
    alternatywa, która nie pobiera energii.
    > --
    > Adam Sz.

    rafał

  • 126. Data: 2010-11-26 11:45:33
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Zacytuję Smolenia: "Kiedyś normą był ogół, a nie margines..." :-)
    > Wśród moich znajomych 80% grzeje gazem, 10% węglem (ekogroszkiem czy
    > zwykłym orzechem),1% olejem i 9% właśnie kominkiem z płaszczem wodnym. Nie
    > znam bezpośrednio nikogo, kto ma w domu inny rodzaj ogrzewania.

    to ja sie nabijam z tych 9%

    b.

  • 127. Data: 2010-11-26 12:34:02
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Lis, 12:44, rrr <r...@o...rrr.pl> wrote:

    > Kurwunia muszę być jakiś gruboskórny, bo mimo, że mam grawitacyją to też
    > mi nie wieje po plecach, a rozszczelnione mam okno w kuchni.

    To faktycznie jestes gruboskorny, nie wiem jak mozna nie czuc chlodu
    -20stC siedzac w +20stC ;)

    > Przy wentylacji nie jest wymagany wiatr ale ruch powietrza - reszta to
    > marketing byś kupił mechaniczną. Przy czym, o ile nie pomyliłem autorów

    A wiatr to co, jak nie ruch powietrza? :-) Z tym, ze bez sensownych
    higrosterowalnych nawiewnikow, czyli tylko z rozszczelnionymi oknami,
    powodujemy w duze mrozy WIATR w domu :) Ten wiatr, ktory potem ludzie
    szmatami czy recznikami staraja sie stlumic.

    > postów, to ty utrzymujesz jakieś arktyczne klimaty w domu, u mnie jest
    > 21 stopni non stop. nie wieje chłodem, jest ciepło, koszt ogrzewania

    A masz jakies duze okna w domu wogole ? :) Dla testow rozszczelnilem
    sobie teraz okno przy ktorym siedze i ciagnie zimnem.. po nogach :-)
    Mimo uruchomionej podlogowki.

    > Tego nie rozumiem, serio nie czuję różnicy między temperaturą a
    > temperaturą odczuwalną.

    To wyjdz sobie kiedys jak bedzie 10stC na dwor kiedy bedzie mocno
    wialo, a kiedy nie bedzie wialo. Temperatura taka sama, a odczucie
    jakby inne ? ;-) Mimo ze w domu jest cieplo to wiejace -20stC nawet
    lekko pogarsza komfort i nie ma co tu nad tym dyskutowac :)

> [...]
    > ogrzewaną podłogę i nawet nie mam brodzika, nie wiem jak można brać
    > przysznic w czymś tak zimnym jak brodzik, tylko podłoga z płytek i

    Mam tak samo i tez polecam ;) Skrotowo napisalem "z brodzika" bo to
    tez rodzaj brodzika jest.

    > to racja - klima 3kW to dużo czy mało na ileśset metrów sześciennych -
    > pytam bo nie mam pojęcia.

    Obojetnie czy duzo czy malo - liczy sie moc 3kW, ktora zyskujesz. O
    tyle mniej musisz wydac na klimatyzacje i o tyle mniej wydajesz
    eksploatacyjnie uzywajac jej.

    > Kwestia do końca nie udowodniona :)

    Udowodniona. Matematyka i fizyka panie :)

    > Nie mam pojęcia, nie mam aspiro, jest to coś co znalazłem w ciągu 5
    > minut w sieci, co zapewnia wymuszenie wentylacji. Jest to jakaś
    > alternatywa, która nie pobiera energii.

    Aaaaaha. Ale mi nie chodzi o to w wentylacji grawitacyjnej, ze nie
    dziala. Dziala! Jak sie ma nawiewniki higrosterowalne to dziala
    calkiem sensownie. Ale ZAWSZE bedzie wialo chlodem, bo o to w tej
    wentylacji chodzi! Powietrze z okna musi sie przeleciec po wszystkich
    pokojach i wyleciec kominem :) Ja chwale mechaniczna z rekuperatorem
    przede wszystkim za komfort :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 128. Data: 2010-11-26 15:10:53
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    z.googlegroups.com...
> [...]

    odzyskuje w ten sposob z gruntu - to nie jest jej celem. Z gruntu to
    lepiej pompa ciepla w zime odzyskiwac i grzac ;)
    ==================================

    Trzeba przekopac 100m2 ogrodu i bruku, zeby miec 3kW klimy, która jest
    wystarczajaca na jeden pokój 30m2? Albo zeby miec 4kW ogrzewania na 40m2?

    W cennikach podawany jest koszt inwestycji 1,5 tys. Ale jakos trudno mi w to
    uwierzyc, bo kilka wywrotek zwiru i wywiezienia ziemi, to chyba juz jest
    kilknanascie stówek, a gdzie koparka i reszta?

    Klimatyzacje 3kW mozna zalozyc za 1,5-5 tys zl jako samodzielne urzadzenie
    bez dodatkowej inwestycji w rekuperator. W wersji 3-5 tysi zapewnia grzanie
    w ujemnej temperaturze niewiele gorzej jak gruntowa pompa ciepla.

  • 129. Data: 2010-11-26 16:27:35
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    > chocby z dwoch moich najlepszych miejscowek w domu (przy wspomnianych
    > wykuszach 3x2m) - bo byloby przy nich poprostu zimno.

    Czyli wynika ze ja powinienem siedziec przy calkowicie szczelnie zamknietych
    oknach , bo wilgotnosc w pomieszczeniu gdzie nie bylo zadnych nawiewników
    ani ubytków w uszczelkach wynosilo 50-60%.
    W kuchni takie same "warunki" i wilgotnosc max 70%.

    Kupilem malutkie nawiewniki Radaksu po 15zl sztuka. Fajnej konstrukcji ,
    wedlug tego co wyczytalem daja przpelyw 5m3/h czyli minimum jakie wymagaja
    polskie normy ...
    Dzieki przemyslanej konstrukcji nie niszczu sie okien (mozna je zdemontowac
    i nie bedzie wielkich dziur w ramie okiennej) a maja naprawde fajna mimo ze
    prosta przemyslana konstrukcje ...
    Sadze ze nawet takie tanie nawiewniki mimo ze nie daja super wymiany
    powietrza , poprawia wentylacje grawitacyjna , zmiejsza wilgotnosc i
    poprawia jakosc powietrza a wiac nie wieje ...
    Wczoraj zaczalem je montowac i widze ;)

  • 130. Data: 2010-11-26 17:31:49
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Lis, 16:10, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:

    > Trzeba przekopac 100m2 ogrodu i bruku, zeby miec 3kW klimy, kt ra jest
    > wystarczajaca na jeden pok j 30m2? Albo zeby miec 4kW ogrzewania na 40m2?

    Tak. Mozna to zrobic w ok 10h. Wykopanie, zakopanie, zalanie,
    uruchomienie. Ja sobie to sam wykopalem za 50 pln (paliwo) bo mam
    swoja koparke ;-) Dla ludzi z "ulicy" bedzie to koszt ok. 500-600 pln
    wiecej.

    > W cennikach podawany jest koszt inwestycji 1,5 tys. Ale jakos trudno mi w to
    > uwierzyc, bo kilka wywrotek zwiru i wywiezienia ziemi, to chyba juz jest
    > kilknanascie st wek, a gdzie koparka i reszta?

    Jakiego zwiru i jakiego wywozenia ziemi? Znowu Ci sie myli kolektor
    gruntowy zwirowy z wodnym:) W wersji z rura PE zakopujesz urobkiem,
    absolutnie nie zwirem. Jak nie dysponujesz koparka to mozesz sobie
    nawet wypozyczyc koparke lancuchowa i zrobic te 100mb w ciagu 2h,
    minimalnie tylko naruszajac glebe.

    > Klimatyzacje 3kW mozna zalozyc za 1,5-5 tys zl jako samodzielne urzadzenie

    No. Tyle ze klimatyzacja 3kW bieze 3kW, a GWC bieze 20W :)

    > bez dodatkowej inwestycji w rekuperator. W wersji 3-5 tysi zapewnia grzanie

    Ale jak juz ktos ma rekuperator to chyba lepiej GWC nie ? :)

    > w ujemnej temperaturze niewiele gorzej jak gruntowa pompa ciepla.

    Ponizej zera sprawnosc takiej pompy mooooocno spada, pozatym ja
    dziekuje za ogrzewanie powietrzem - tu znowu wieje goracem, co tez
    przyjemne nie jest :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.