  • 1. Data: 2012-01-21 13:23:31
    Temat: przedścianka
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Witam,

    Oryginalnie w projekcie mam dość niską ściankę kolankową (87 cm). Nie
    bardzo chcę podwyższać domu o pustaka, bo uważam, że każde takie
    podwyższanie psuje proporcje budynku, a z drugiej strony to dodatkowa
    kubatura do ogrzania, której średnio potrzebuję.

    Skłaniam się raczej za postawieniem przedścianki, bo wtedy zyskam miejsce
    na poprowadzenie rur od DGP i gdzieniegdzie zrobię półeczki. I tu moje
    pytania. Zakładając, że właściwa ściana będzie ocieplona styropianem a samą
    przedściankę, chcę pobudować jakieś 40 cm od ściany:

    - czy tę pustkę czymś wypełniać? Przedścianka byłaby z podwójnej GK od
    strony pomieszczenia na samonośnym stelażu,

    - w stelaż planuję dać wełnę (w płytach), tak aby połączyć izolację z
    izolacją skosów i dodatkowo dać folię paroszczelną przed płytą GK.

    - czy lepiej robić przedściankę z BK (strop będzie monolit).

    - na co jeszcze uważać?

    scruffty

  • 2. Data: 2012-01-21 18:31:54
    Temat: Re: przedścianka
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-01-2012 o 14:23:31 scruffty <s...@z...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > - czy tę pustkę czymś wypełniać? Przedścianka byłaby z podwójnej GK od
    > strony pomieszczenia na samonośnym stelażu,
    Nie po co, ścianę masz ocieploną a ta przestrzeń będzie dodatkowym buforem.

    > - w stelaż planuję dać wełnę (w płytach),
    Ok, ale bez izolacji bo zbędna, tam nie będzie dostępu zimnego powietrza.
    Wełnę możesz dać ale niewiele da, wystarczy że tą przestrzeń zamkniesz
    a już tam temp obniży się o parę stopni.

    > tak aby połączyć izolację z
    > izolacją skosów i dodatkowo dać folię paroszczelną przed płytą GK.
    Nie rób tak, zrób normalnie czyli izolacja do ścianki kolankowej,
    na niej wełna połączona ze styro ściany i membrana, najlepeiej
    wysokoprzepuszczalna
    bo wtedy wełnę możesz do niej docisnąć i nie robi się kanał wywiewania
    ciepła z wełny tylko nad membraną jest szczelina wentylacyjna.

    A na wysokości ścianki daj w skosie profil abyś miał ją do czego u góry
    przykręcić, na dole normalnie kołkami do wylewki.
    Możesz sobie założyć w jakiś mało widocznych miejscach drzwiczki rewizyjne
    aby mieć tam dostęp w razie czego.

    > - czy lepiej robić przedściankę z BK (strop będzie monolit).
    Nie zły pomysł.

    > - na co jeszcze uważać?
    Na izolację poddasza aby nie podziurawić folii bo wtedy wilgoć wnika w
    wełnę.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2012-01-21 19:56:15
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "janusz_kk1" <j...@o...pl> wrote:

> [...]
    > przykręcić, na dole normalnie kołkami do wylewki.
    > Możesz sobie założyć w jakiś mało widocznych miejscach drzwiczki rewizyjne

    Moja koleżanka ma tak zrobione. Pomieszczenie to kuchnia, więc potrzebna była
    wysoka przedścianka. Izolacja poszła w skos dachu i została połączona z izolacją
    stropu (drewnianego). Powstała luka została wykorzystana do puszczenia
    instalacji, m.in. ciepłej i zimnej wody do kuchni. Zeszłej zimy przy -20
    stopniach na dworze, rury w tej pustce zamarzły :)
    Moim zdaniem lepiej położyc izolację na stropie oraz w stelażu przedścianki.
    Łatwiej uniknąć błędów. Ponadto zmniejszy się kubatura do grzania.

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2012-01-22 09:27:00
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-01-2012 o 20:56:15 Bartek <bk*n@v.atonet.pl> napisał(a):

> [...]
    > wykorzystana do puszczenia instalacji, m.in. ciepłej i zimnej wody do
    > kuchni. Zeszłej zimy przy -20 stopniach na dworze, rury w tej pustce
    Widocznie źle miała zrobioną izolację, bo żeby woda w rurach zamarzła to
    musi utrzymywać się temp poniżej zera przez dłuższy czas.
    A jak miała to oddzielone tylko płytą od kuchni to bardzo duże musiała
    mieć straty ciepła poza tym ta płyta powinna być mokra.

    I dlatego autorowi radziłem aby tej przedścianki nie ocieplał po to aby
    tam jednak trochę ciepła dochodziło i nie zamarzały mu rury a i nie
    wychładzało
    posadzki.

    > Moim zdaniem lepiej położyc izolację na stropie oraz w stelażu
    > przedścianki. Łatwiej uniknąć błędów. Ponadto zmniejszy się kubatura do
    > grzania.
    Ale wtedy by musiał ocieplić całą ściankę kolankową wkoło i strop/wylewkę
    i przedściankę, IMHO bez sensu. A zysk na grzaniu mniejszej kubatury
    znikomy.
    Lepiej skupić się na dobrym ociepleniu ścianki, wieńca, murłaty i
    połączeniu
    z ociepleniem skosów.

    Tak że jak widać zrobienie takiej ścianki to nie takie hop-siup.
    Można popełnić sporo grubych błędów w ociepleniu.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2012-01-22 12:30:28
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Dnia Sat, 21 Jan 2012 19:31:54 +0100, janusz_kk1 napisał(a):

    Witam,

    > Ok, ale bez izolacji bo zbędna, tam nie będzie dostępu zimnego powietrza.
    > Wełnę możesz dać ale niewiele da, wystarczy że tą przestrzeń zamkniesz
    > a już tam temp obniży się o parę stopni.

    wełna w stelażu raczej do wygłuszenia aniżeli do izolacji, chcę, aby tam
    cześć ciepła jednak przenikała, bo będą tamtędy iść rury od DGP. Poza tym
    nie chcę wyziębiać tej części stropu za przedścianką.

    > zrób normalnie czyli izolacja do ścianki kolankowej,

    Teraz widzę, że niejasno napisałem, standardowa izolacja do ścianki
    kolankowej łącznie z GK będzie. Jakby mi kiedyś przyszło do głowy rozbierać
    tę przedściankę, to nie chcę mieć dziur w ociepleniu. Chciałem połączyć
    folię paroszczelną z przedścianki z tą ze skosów.

    Po dłuższym namyśle nie mam do końca jasnego obrazu jak to zrobić, aby się
    tam nie pojawiła wilgoć a za nią grzyby.

    Czy taki układ ma sens:
    W pierwszym kroku zrobię całą izolację skosów i tynki na ściance kolankowej
    tak jakby tej przedścianki wcale tam miało nie być.

    Następnie postawię konstrukcję z profili. Na odcinek stropu za profilami
    położę wełnę, na nią ocieplone dodatkowo rury od GDP.

    Na stelaż przedścianki dam tylko folię paroszczelną i podwójną płytę GK.
    Dzięki takiej konstrukcji powinno tam dochodzić ciepło (przez płyty), bez
    wilgoci (zatrzyma je folia).

    scruffty

  • 6. Data: 2012-01-22 16:23:45
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 22-01-2012 o 13:30:28 scruffty <s...@z...pl> napisał(a):

> [...]
    > cześć ciepła jednak przenikała, bo będą tamtędy iść rury od DGP. Poza tym
    > nie chcę wyziębiać tej części stropu za przedścianką.

    Ok.

> [...]
    > się
    > tam nie pojawiła wilgoć a za nią grzyby.
    Ale jeżeli będziesz miał dobrze zrobioną izolację dachu, ścianki kolankowej
    i murłaty to będziesz tam miał i ciepło wtedy wilgoć ci się nie wykropli
    bo niby dlaczego by miała.

    > Czy taki układ ma sens:
    > W pierwszym kroku zrobię całą izolację skosów i tynki na ściance
    > kolankowej
    > tak jakby tej przedścianki wcale tam miało nie być.
    Dobrze.

    > Następnie postawię konstrukcję z profili. Na odcinek stropu za profilami
    > położę wełnę, na nią ocieplone dodatkowo rury od GDP.
    ok

    > Na stelaż przedścianki dam tylko folię paroszczelną i podwójną płytę GK.
    > Dzięki takiej konstrukcji powinno tam dochodzić ciepło (przez płyty), bez
    > wilgoci (zatrzyma je folia).
    Możesz dać folię ale ona jest zbędna, zresztą wilgoć i tak ci tam wejdzie
    dziurkami i nie będzie miała ujścia, lepiej zrobić wentylację tej
    przestrzeni
    czyli co pół metra dziurkę na górze i na dole w tej przedściance, dziury
    nie muszą być duże tak fi 20mm wystarczy.

    Zauważ że że jak się robi poddasze to daje się folię ale ona nigdy nie jest
    idealnie szczelna bo np jak przykręcasz płytę GK do profili to jak nie
    trafisz
    w niego to robisz dziurę w folii :) dlatego wełna któa jast na foli jest
    od góry
    wentylowana ale aby za dużo ciepła nie wywiewał wiatr daje się membranę
    która
    chroni od wiatru a przepuszcza parę wodną.
    U ciebie też musisz tą pustkę jakoś wentylować, stąd dziury, wełnę
    oczywiście
    możesz dać ze względów akustycznych.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 7. Data: 2012-01-23 20:07:57
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Dnia Sun, 22 Jan 2012 17:23:45 +0100, janusz_kk1 napisał(a):

    Witam,
    > U ciebie też musisz tą pustkę jakoś wentylować, stąd dziury, wełnę
    > oczywiście możesz dać ze względów akustycznych.

    Wszystko jasne, dzięki.

    scruffty