  • 11. Data: 2009-05-10 15:59:15
    Temat: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Boban wrote:

    > Uświadom mnie proszę czego mam sie spodziewać? Jakie to mogą być
    > problemy?

    spójrz sobie na tablicę reaktywności metali
    miedź jest na samej górze...
    a potem się zastanów czy pijesz wode destylowaną czy w jakiś sposób
    zmineralizowaną...

    dwie inne wady podano już powyżej

    do ogrzewania tez się nie nadaje... wychodzi po prostu dużo drożej...
    a jedyny argument jaki używają "fachowcy od miedzi" człowieka inteligentnego
    raczej rozśmiesza...
    "dobrze przewodzi ciepło"

    pozdrawiam

  • 12. Data: 2009-05-10 16:08:49
    Od: spp <s...@o...pl>

    zkruk [Lodz] pisze:

    > spójrz sobie na tablicę reaktywności metali
    > miedź jest na samej górze...

    Cóż, rtęć ma taką gęstość że powinny nią być wypełniane wszystkie baseny
    - nikt by nie utonął. :)

    --
    spp

  • 13. Data: 2009-05-10 18:16:03
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Uświadom mnie proszę czego mam sie spodziewać? Jakie to mogą być problemy?

    Miedź:
    1. Źle wykonane luty, które mogą się ujawnić nawet po wielu miesiącach.
    2. Przecieranie się kolanek na skutek przepływu wody.
    3. Trudniejsze układanie rur miedzianych, które muszą być dokładnie
    odmierzane i docinane co wydłuża czas wykonania instalacji.
    4. Wykonanie instalacji wymagające umiejętności
    lutowania oraz posiadania lutownicy oraz dobrego noża krążkowego do cięcia
    rur.
    5. Większa przewodność cieplna rury miedzianej, powoduje szybsze
    wychładzanie wody.
    6. Rozpuszczanie się miedzi oraz jej związków w wodzie.
    7. Osadzenie się kamienia na ściankach rury.
    8. Duża wrażliwość na uderzenia ciśnienia, które mogą doprowadzić do
    uszkodzenia rury miedzianej. Dlatego też w budownictrwie wielorodzinnym
    miedź jest niewskazana, a jeżeli już się ją stosuje to obowiązkowo muszą się
    znajdować przed taką instalacją tłumiki kompensujące uderzenia.
    9. Dużo większa cena rur miedzianych w stosunku do wszystkich tworzyw
    sztucznych.
    10. Niewielkie zwężenia średnicy rur na kolankach i innych złączkach, ale na
    skutek małej gładkości powierzchni oraz osadzania się kamienia efektywna
    przepustowość mniejsza niż w systemach rur z tworzyw o tej samej średnicy.
    11. Ulega korozji i elektrokorozji.
    12. Ze względu na bardzo dobrą przewodność cieplną miedzi, na nieosłoniętych
    rurach miedzianych przy przepływie zimnej wody wykrapla się na zewnątrz rury
    para wodna co może doprowadzać do zawilgacania ścian lub efekt zalewania
    ścian skroplinami.

    PE i PEX:
    1. Nie dotyczą, ponieważ ilość złączy jest minimalna, a po drodze nie
    stosuje się żadnych kolanek.
    2. Nie dotyczy, ponieważ wszelkie zakręty są łagodne, a tworzywo bardziej
    odporne na efekt ścierania, ponadto ma większą grubość.
    3. Nie dotyczy, ponieważ rura jest elastyczna i można ją układać w sposób
    prawie całkowicie dowolny.
    4. Banalnie proste do wykonania przez każdą osobę. Nie wymaga używania
    skomplikowanych narzędzi w przypadku złączek skręcanych. W przypadku złączek
    zaciskanych trzeba wypożyczyć specjalną prasę - wypożyczy je każda normalna
    firma sprzedająca materiały.
    5. Rura PE oraz PEX jest o wiele lepszym izolatorem ciepła, dlatego w
    połączeniu z taką samą rurą izolacyjną jak w przypadku rury miedzianej
    zapewnia mniejsze straty ciepła.
    6. Tworzywa sztuczne nie rozpuszczają się w wodzie.
    7. Nie zachodzi na nich zjawisko osadzania się kamienia.
    8. Duża odporność na uderzenia ciśnienia.
    9. Dużo mniejsza cena rur.
    10. Złączki PE i PEX posiadają mniejszą średnicę przekroju. Jednak ścianki
    rur zapewniają mniejsze opory przepływu ze względu na gładszą powierzchnię
    oraz brak efektu osadzania się na nich kamienia. Pomimo to, efektywna
    przepustowość jest zbliżona do rur miedzianych.
    11. Całkowicie odporne na korozję i elektrokorozję.
    12. Ze względu na dość dobrą izolację termiczną samej rury podczas przepłuwu
    zimnej wody następuje wykraplanie pary wodnej na powierzchni rury w
    nieznacznym stopniu lub też w ogóle nie ma wykraplania.

    Są jeszcze inne alternatywy dla wody: klejony PVC, zgrzewany PP oraz rury
    systemu Hepworth (Hep2o).

    W przypadku ww nie występują zwężenia średnic na złączkach.
    Hepworth ma jeszcze tę zaletę, że wszystkie połączenia robi się na wcisk bez
    użycia jakichkolwiek narzędzi,
    poza ostrym nożem potrzebnym do cięcia rury.

  • 14. Data: 2009-05-10 19:28:31
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    > Są jeszcze inne alternatywy dla wody: klejony PVC, zgrzewany PP oraz rury
    > systemu Hepworth (Hep2o).

    Jacku, tylko nie PCV w systemie Genova. To targedia jest, a po trzykroć nie
    w ogrzewaniu.
    --
    Jackare

  • 15. Data: 2009-05-10 19:39:28
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    > do ogrzewania tez się nie nadaje... wychodzi po prostu dużo drożej...
    > a jedyny argument jaki używają "fachowcy od miedzi" człowieka
    > inteligentnego raczej rozśmiesza...
    > "dobrze przewodzi ciepło"

    Jest jeden argument, który ja poddaję klientom pod rozwagę i przyjmuję ze
    strony klienta: miedź jest ładna. W przypadku prowadzenia np ogrzewania po
    powierzchni ścian w domu lub mieszkaniu jest to najbardziej estetyczny
    rodzaj instalacji, przynajmniej dopóki ktoś nie pobabrze tego farbą.
    Warunkiem jest że godzimy się na straty ciepła z nieizolowanych rur, ale
    jeżeli instalacja jest na wierzchu i ktoś ma przez kawał życia to codziennie
    oglądać, to IMHO tylko miedź.. Były nawet swego czasu specjalne lakiery
    stosowane głównie do pokrywania instalacji gazowej miedzianej lutowanej na
    twardo -lakier bezbarwny z zawiesiną sproszkowanej miedzi, taki specyficzny
    złotol zwany w moich okolicach (uwaga piszę fonetycznie) "zilberbrondza".

    Często bywa tak, że klient ze względu na ceny chce mieć grzejniki typu C ale
    chce mieć ładnie i tanio. Mówię wtedy "a niech tam" i wykonuję instalację w
    systemie łączonym. Magistrala (lub poziom jak kto woli) robię z PP i ukrywam
    w ścianie lub w podłodze a gałązki do grzejników, czyli to co bezsprzecznie
    na widoku - "szyjemy" z miedzi.
    --
    Jackare

  • 16. Data: 2009-05-10 19:51:29
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Miedź:
    [...]

    Rozumiem, ze mowa o CWU?

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2009-05-10 19:53:02
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jackare" <...@s...uk.de.pl> napisał w wiadomości

    > Jacku, tylko nie PCV w systemie Genova. To targedia jest, a po trzykroć
    > nie w ogrzewaniu.

    Rozmawiamy o wodzie pitnej, a nie ogrzewaniu.
    Co zaś się tyczy samego systemu to nie jest wcale taki tragiczny.
    Niestety rury PVC wymagają bardzo starannego przygotowania oraz dokładnego
    wyczyszczenia przed klejeniem.
    Bardzo ważne jest ogradowanie uciętej rury, usunięcie wszelkich opiłków i
    ostróżyn oraz dokładne odtłuszczenie klejonych powierzchni.
    Spotkałem się już z ludźmi, którzy wysmarowane paluchami końcówki rur
    pokrywali klejem i od razu składali.

    Choć szczerze mówiąc samemu jakoś z nieufnością podchodzę do tego materiału.

  • 18. Data: 2009-05-10 19:57:50
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Rozumiem, ze mowa o CWU?

    Czy w temacie cokolwiek jest na temat CO ? ;D

  • 19. Data: 2009-05-10 20:16:24
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy w temacie cokolwiek jest na temat CO ? ;D

    No nie, ale pytam przy okazji po prostu. :-)

    Pozdro.. TK

  • 20. Data: 2009-05-10 20:41:57
    Od: a...@g...com

    On 7 Maj, 20:55, BartekK <s...@N...org> wrote:
    > Jakie rurki dajecie do powrotu recyrkulacji CWU?

    Ja w tym tyg. mam zamiar sie rozprawic z instalacja wodna w moim domku
    i jak juz kiedys pisalem - robie ja prawie w calosci w PEXach (16).
    Tylko doprowadzenie do rozdzielaczy w zgrzewanym PP (25). Cyrkulacja
    rowniez w PEX fi 16. Zanabylem ladne rozdzielacze w Castoramie do
    cieplej / zimnej wody (podobne do rozdzielacza z podlogowki ale troche
    gesciej ulozone, odrazu z zaworkami i koncowkami do skrecanych PEXow)
    - bedzie troche kosmicznie bo mam w sumie 24 wyjscia (12 punktow
    zimnej wody, 6 punktow cieplej i 6 cyrkulacji :-) Wiekszosc instalacji
    pojdzie w poziomie po podlodze - zamiast otulin na ciepla wode /
    cyrkulacje chyba zostawie w styro podlogowym (6cm) szpary na szerokosc
    paru cm i calosc zapiankuje (tak ze rury beda mialy otuline z pianki
    po 3cm z kazdej strony :) Najgrubsze otuliny ktore widzialem mialy
    bodaj 13mm wiec dosc marnie ;-)

    > Wsadziłbym fi 10 ale bardzo ciężko o ten rozmiar (przynajmniej w mojej

    Im mniejsza rura tym coprawda mniej w niej wody ale chyba procentowy
    udzial wody w rurze do tej ktora styka sie ze sciankami jest wiekszy
    wiec wychladzanie wcale nie musi byc zauwazalnie mniejsze :-)
    Skupilbym sie jednak na solidnej izolacji..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.