    From: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: sterownik pokojowy a ciągłe grzanie
    Date: Fri, 12 Nov 2010 19:12:32 +0100

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
    > ok zabieram sie w weekend za to na powaznie...
    > przypomniałem sobie że po to kupiłem pokojowy bo mnie wkurzało że
    > kaloryfery cały czas mieliły :) napisane na nim jest 220V i tak sie troche
    > boje zewrzeć ale chyba tak było ...

    Zajrzyj do instrukcji kotła. Różne są sterowniki i różnie się je podłącza...
    Jeśli faktycznie ma być zwora, to zrób ją na kotle, nie na ścianie.

    > a teraz wg pkt.
    > pkt4. ustaw termostaty dowolnie - hm i to mnie dziwi bo wg mnie od tego
    > zależy jaka krzywa mi dalej wyjdzie

    Krzywa zależy przede wszystkim od cech Twojego budynku. Głowice ustaw na
    taką temperaturę jaką chcesz mieć w danym pomieszczeniu.

    > pkt5. rozumiem ze jest odłączony a tylko z baterii działa jako termometr

    TAK JEST!

    > i teraz dalej sobie reguluje krzywa grzewcza aby w pokoju gdzie wisi
    > pokojowy i jest termostat na max była własciwa temperatura :) ok
    > ale ...
    > co z rotametrami?

    Jakiemy rotametrami? Masz rotametry na rozdzielaczu? jeśli tak, wyreguluj je
    tak, żeby mieć podobne przepływy w każdym grzejniku.

    > bo przeciez nawet jak coś ustawie to potem rotametrami moge rozjechać
    > tak naprawde to jak powinny byc ustawione bo hydraulik mówił że na minimum
    > a regulacje dokładne czy chwilowe robie na głowicach

    Gdy złapiesz krzywą grzewczą, to nie będzie miało znaczenia czy więcej
    ciepła pójdzie w ten pokój czy tamten. Kocioł wygeneruje tyle ciepła ile
    będzie potrzeba do zagrzania domu, a to jak sobie to ciepło rozłożysz nie
    będzie miało większego znaczenia.

    > dalej jest ofset i to juz mi strasznie zamieszało

    To będzie potrzebne wtedy, gdy np: Twoja krzywa grzewcza będzie prawidłowo
    działała w małym zakresie temperatur, np. od 0 do +5 stopni. Kocioł wówczas
    ustawia temp. powiedzmy 45-40 stopni. Gdy temperatura spadnie do -10, w domu
    może zrobić się za ciepło, bo kocioł za bardzo podniesie temp. wody
    grzewczej, powiedzmy do 55 stopni. Wówczas należy wybrać bardziej płaską
    krzywą, ale offsetem skorygować jej przesunięcie na osi temperatury wody
    grzewczej, aby w zakresie 0 do +5 nadal mieć mniej więcej 45-40 stopni (bo
    eksperymentalnie doszliśmy że taka temperatura wody grzewczej daje komfort w
    zakresie od 0 do 5). Nie martw się na zapas, może Twój kocioł w ogóle nie ma
    możliwości ustawienia ofsetu :)

    > a ostatnich zdań to nie rozumiem że kocioł ma być sterowany pogodówka a
    > nie pokojówką
    > to po co ją kupiłem? po to zeby nie działały non stop kaloryfery i pompy
    > to jak on ma nie mieć wpływu na prace kotła skoro załącza pompy a jak woda
    > zimna to sie załączy piec

    Po to, żeby mówić kotłowi czy robi dobrze czy źle. Np. u mnie w vaillancie
    ten czujnik może pracować w 2 różnych trybach: korekty i termostatu. W
    trybie korekty, gdy kocioł zauważy, że w pokoju jest cieplej niż być
    powinno, zmniejszy nieco temperaturę wody grzewczej, ale nadal będzie
    sterowany pogodówką.
    W trybie termostatu, gdy kocioł zauważy, że w pokoju jest cieplej niż być
    powinno, ogrzewanie zostanie wyłączone.
    Sprawdź jak jest w Twoim kotle. Jeśli jest podłączony do zacisków opisanych
    jako 230V, to będzie działał jak termostat.

    > ( a tu kolejne pytanie: czy pokojowy załącza pompy czy piec)

    To robi automatyka kotła - pokojowy wysyła tylko informację jaka jest
    temperatura w pokoju lub zapodaje żądanie grzania.

    > to chyba wszystkie moje dylematy
    > teraz jak mi odpiszesz to będe najmądrzejszy :)
    > i dam sobie chyba z tym rade w końcu :)

    Powodzenia.

    --
    Bartek