  • 11. Data: 2011-05-24 11:34:33
    Temat: Re: strop a przepusty pod wodę i inne
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > No ja też tego nie rozumiem - byłem oglądać budowę i akurat był strop i
    > ściany szczytowe. Strop był bez żadnych kominów, czy otworów, a na pewno w
    > domu będzie kominek i kocioł gazowy...

    Do gazowego kotła komin niepotrzebny

  • 12. Data: 2011-05-24 19:22:29
    Od: owp <o...@g...pl>

    > Może się zapędziłem z tym kominem.. jeśli chodzi o zwykłe przepusty na
    > wodę to moim zdaniem nie ma dużego problemu. Ale lepiej żeby to zrobili
    > obecni wykonawcy niż później wykonawca instalacji - ich obowiązkiem jest
    > tak wykonać strop, żeby umożliwić położenie instalacji bez dodatkowych
    > robót (wszystko co dodatkowe kosztuje ekstra). Moim zdaniem powinieneś
    > tego od nich wymagać.

    Dzięki, tak zrobię. Wspomniana budowa nie jest moja, ale mam tego samego
    wykonawcę, więc wolę przed rozpoczęciem dogadać co i jak ma być.
    U mnie nie ma kominka, ale komin jest w projekcie - do kotła i kanał
    wentylacyjny tam idzie.

  • 13. Data: 2011-05-25 07:55:10
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 24-05-2011 o 21:22:29 owp <o...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > wykonawcę, więc wolę przed rozpoczęciem dogadać co i jak ma być.
    > U mnie nie ma kominka, ale komin jest w projekcie - do kotła i kanał

    Jak już ktoś wspomniał wcześniej, przed wylaniem stropu komin wypuszcza
    się jeden lub dwa pustaki ponad poziom posadzki, otula się styropianem
    (2-3cm) który tworzy dylatację umożliwiającą niezależną pracę tych
    elementów. Problem z terivą jest taki, że belki stropowe nie mogą się
    opierać na pustakach kominowych (w przypadku komina murowanego z cegieł
    zdania są podzielone, ale ja bym i tak na kominie stropu nie opierał).
    Czasami nieźle trzeba się nagłowić, żeby zrobić odpowiedni wymian
    przenoszący ciężar stropu na sąsiednie belki. Jeśli chodzi o małe
    przepusty to tego problemu nie ma - wystarczy wybić otwór pomiędzy
    belkami. Czasem może się to skończyć rozkruszeniem pustaka stropowego - te
    są _bardzo_ różnej jakości. Zdarzyć się może sytuacja, że akurat wypadało
    by puścić pion tam gdzie przechodzi belka stropowa - a to jest niestety
    wykluczone. Trzeba wtedy pogłówkować. Tak się zdarza albo gdy jest błąd w
    projekcie albo gdy wykonawca wykaże się inwencją i zrobi strop inaczej niż
    zakłada projekt (co jest na porządku dziennym).

    --
    PZDR
    Shaman