  • 11. Data: 2009-11-04 20:04:07
    Temat: Re: zagadki o pszczołach
    Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl>

    SJS pisze:
    > 1. Jak temperatura jest w ulach latem?
    > 2. Jak temperatura jest w ulach zimą?
    > 3. Ile matek może być w jednym ulu?
    > 4. Jaki zakres informacji przekazują sobie pszczoły?
    > 5. Ile oczu mają pszczoły?
    > 6. Skąd pszczoły mają wosk?

    Niezła zabawa. Już znam odpowiedzi na pytania
    a nawet na kilka innych, których nie zadałeś :-)

    Pozdrawia,Barbara

  • 12. Data: 2009-11-04 20:29:07
    Od: "SJS" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Barbara Miącz" <s...@i...te.ria.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hcsmnr$8h0$...@i...gazeta.pl...

    > Niezła zabawa. Już znam odpowiedzi na pytania
    > a nawet na kilka innych, których nie zadałeś :-)
    >
    > Pozdrawia,Barbara

    to podaj je
    SJS

  • 13. Data: 2009-11-04 22:29:33
    Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl>

    SJS pisze:

> [...]
    >>> 2. Jak temperatura jest w ulach zimą?
    >>> 3. Ile matek może być w jednym ulu?
    >>> 4. Jaki zakres informacji przekazują sobie pszczoły?

    Sprawdzasz mnie ? :-)
    1.34C gdy jest czerw czyli latem
    2.20C
    3.jedna, nie uwzględniając wylęgających się z których powodu stara jest
    wyprowadzana z ula, o innej liczbie info nie spotkałam
    4. o pokarmie / odległości od ula i kierunku względem słońca/-
    odpowiednim lotem , o zagrożeniach wydzielając feromony
    5. 5-2 podstawowe i 3 przyoczka
    6. robotnice woszczarki mają w odwłoku gruczoły, wydzielina jest
    wytwarzana z węglowodanów, po zaschnięciu powstaje wosk

    Pewnie coś uściślisz lub dodasz- chętnie się dowiem

    Pozdrawiam, Barbara

  • 14. Data: 2009-11-04 23:03:10
    Od: "SJS" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Barbara Miącz" <s...@i...te.ria.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hcsv8k$g7k$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > wytwarzana z węglowodanów, po zaschnięciu powstaje wosk
    >
    > Pewnie coś uściślisz lub dodasz- chętnie się dowiem

    1. 34-36
    2. słaby rój około 17, silny około 22 z tym, że przy samej matce jest około
    30
    3. bywa tzw cicha wymiana gdy przez kilka tygodni w ulu jest matka i jej
    córka, - gdy są założone mateczniki może byc przez krótki czas nawet
    kilkadziesiąt z tym, że pierwsza która sie wylegnie stara się je zagryźć i
    od robotnic zależy czy do tego dopuszczą czy nie
    4. zakres jest o wiele większy niż to sobie wyobrażamy np pszczoły
    przewodniczki dokładnie prowadzą rój do nowego miejsca i co ciekawe odbywa
    się to na zasadzie pewnego rodzaju głosowania - to raz
    dwa - stabilizują temperaturę w ulu co jest możliwe przez podgrzewanie lub
    chłodzenie,
    trzy- sygnalizują niebezpieczeństwa, rodzaj, kierunek,
    cztery- doskonale wiedzą jakim pokarmem karmić które larwy a które wyrzucić,
    pięć - potrafią pacykować wosk utrzymując się po kilkadziesiąt w łańcuszku i
    wiedzą gdzie i jak go przenieść i dokleic tak, że my nie wiemy gdzie jest
    doklejone,
    sześć - potrafią sygnalizować graniczne temperatury na zewnątrz ula np +12
    st które dla nich jest bezpieczną granicą,
    siedem - wyczuwają burzę tak dokładnie ,że pierwsze krople to ostatnie
    pszczoły wchodzące do ula,
    osiem - rozróżniają jak budować komórki dla robotnic, trutni, matek,
    dziewięć - w roju reagują jak jeden organizm z opóźnieniem mniejszym niż
    jedna sekunda,
    dziesięć - zapamiętują cechy charakterystyczne intruza, jego zapach,
    kierunek skąd przychodzi, nie wykluczam, że i wygląd,
    jedenaście - potrafią zagryzioną mysz okleić tak, że nie ma problemu z jej
    rozkładaniem się,
    dwanaście - odróżniają pszczoły ze swojego ula od obcych,
    trzynaście - grzmot, huk, hałas podczas rójki powoduje natychmiastowe
    zawiązanie kłębu,
    czternaście - zmoczony rój np na drzewie nie odleci jeśli wszystkie pszczoły
    co do jednej nie wyschną,
    piętnaście - odróżniają czy miód jest dojrzały czy nie a nawet fazy
    przetwarzania nektaru w nakrop i miód,
    szesnaście - potrafią przywołać pszczelarza jeśli cos złego jest w pasiece
    i to wcale nie koniec ich możliwości
    SJS

  • 15. Data: 2009-11-04 23:05:36
    Od: "Moon" <m...@y...com>

    Michal Misiurewicz wrote:

    > Oczywiście owady. Ja to znam w wersji "sadzali":
    > Leciała pani z panem aeroplanem,
    > Sadzali sobie pszczoły na dupy goły.

    ale te dupy gołe to raczej więcej sensu mają w wannie, prawda?
    na i co to wtedy za owad podwodna pszczoła?

    swoją drogą, na tę melodię było wiele kuplecików!
    dokładnie tak jak mówisz - od lat co najmniej 60 tych.

    moon

  • 16. Data: 2009-11-04 23:45:37
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 04 Nov 2009 07:25:38 -0500, Michal Misiurewicz napisał(a):

    > Oczywiście owady. Ja to znam w wersji "sadzali":
    > Leciała pani z panem aeroplanem,
    > Sadzali sobie pszczoły na dupy goły.

    To nie tak:

    Leciała pani z panem aeroplanem,
    Wsadzali sobie pszczoły do dupy goły. //Kiedyś mówiło się -y zamiast -ej
    --

    Ikselka.

  • 17. Data: 2009-11-05 04:04:03
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "XL" <i...@g...pl> wrote in message

    > Wsadzali sobie pszczoły do dupy goły. //Kiedyś mówiło się -y zamiast -ej
    > --
    >
    > Ikselka.

    Na Kresach.

  • 18. Data: 2009-11-05 08:16:01
    Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl>

    SJS pisze:

    > szesnaście - potrafią przywołać pszczelarza jeśli cos złego jest w pasiece

    Jak to robią ?

  • 19. Data: 2009-11-05 08:22:48
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "Barbara Miącz" <s...@i...te.ria.pl> wrote in message

    > Jak to robią ?

    Bzykają się w komórce. ;-)

  • 20. Data: 2009-11-05 10:11:38
    Od: "SJS" <s...@w...pl>

    > Jak to robią ?

    Na przestrzeni około 30 lat miałem:
    - jeden przypadek stukania kilku pszczół do okna gdzie byłem - wstałem -
    poszedłem do pasieki - były rabunki,
    - kilkanaście przypadków gdy pojedyncza pszczoła siadała mi na
    przedramieniu, gryząc szczypcami / nie żądliła/ - za każdym razem
    rzeczywiście potrzebna była moja interwencja, zatkany wylotek, rabunki, osy
    włażące przez niedomknięty dach,
    - uzłośliwienie rodzin gdy bieda była z pokarmem, symulowały atak lub
    "właziły" do domu
    czy to możliwe aby ich działanie było logiczne? nie wykluczam takiej
    możliwości
    SJS