  • 11. Data: 2010-09-25 07:12:52
    Temat: Re: zmniejszenie jasnosci listwy LED :)
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 25 Wrz, 08:41, "PcmOL" <A...@...net> wrote:
    > 4,8 W na 100 szt

    Dokladnie :)

    > Napięcie przewodzenia diody ~2,5V (zależnie od koloru) razy prąd 20mA, a to
    > to jest 50mW
    > Dla 100 sztuk, to jest ok 5W. 20mA to jest prąd max. zwykłych LED -
    > najczęściej daje się mniejszy..
    > Jeśli na rezystorze 1k jest 5V, prad zasilania twoich LED wynosi 5mA.

    Dalem rezystor 100Ohm. Przy 1k swieca dalej zbyt mocno. Za opornikiem
    jest napiecie 7,5V, przed - 12V :)

    > Wobec powyższego można przyjąć, że pobór mocy całego zestawu (300szt) jest
    > grubo poniżej 4,8W.
    > Można wstawić potencjometr 2,2k - 4,7k  i mieć regulecję jasnośći, a dla
    > ułamków wata nie warto się bawić PWM.

    To fajnie, bo przy okazji kupiony zasilacz 60W mi wystarczy do
    zasilenia jeszcze kolejnych 5m tasmy :-)
    Dzieki za post,
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 12. Data: 2010-09-25 07:33:44
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
> [...]
    > 4,8 W na 100 szt

    >Dokladnie :)

    >Dalem rezystor 100Ohm. Przy 1k swieca dalej zbyt mocno. Za opornikiem

    A to poprawka, widziałem 1000ohm. 1k = 1000 ohm. 100 ohm = 0,1k. Spadek na
    4,5V na 0,1k daje sumaryczny prąd zasilania 45 mA. (Nie wnikajać jak
    dołączone są diody. Układ jest zapewne szeregowo-równoległy.) można
    wyliczyć:

    Pobór mocy z zasilacza: 12V x 0,045A = 0,54 W
    Z tego diody biorą: 7,5V x 0,045A = 0,3375 W
    Róznicą tych wartości opornik ogrzewa otoczenie.
    Obawiam się, że generator PWM zeżarłby więcej.

  • 13. Data: 2010-09-25 08:05:33
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 24-09-2010 o 22:59:34 Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    napisał(a):

    > No wlasnie myslalem ze to Ty ale znalezc nie potrafilem :)
    > Poki co dalem po kilku doswiadczeniach opornik 100Ohm w szereg i
    > swieci perfekt, tak jak chcialem. Opornik sie nie grzeje wogole (po 1h
    > swiecenia jest zimny), po zasilaczu tez nie widac zeby go to jakos
    > "zabolalo". Czy jakis madrzejszy elektronik moze mi wyjasnic co mnie
    > moze czekac w przyszlosci w takim ukladzie ? :)

    Nic :) skoro sie nie grzeje to jest ok.
    Moiżesz do tego zasilacz podłączyć nastepne diody bo spadł pobór prądu.
    Ja np dawałem diody prostownicze małej mocy ale to kilka sztuk trzeba było.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 14. Data: 2010-09-25 08:06:38
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 24-09-2010 o 23:13:14 Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    napisał(a):

    > Widze, ze nie ma sensu samemu nawet dlubac:
    >
    > http://allegro.pl/sciemniacz-led-regulator-jasnosci-
    3a-pwm-i1240027578.html

    > 3A to akurat z lekkim zapasem do jednej listwy 300 diodowej :) Tylko
    > ciekawym bardzo czy ten moj rezystor za 10gr nie wystarczy ;-))
    Wystarczy, chyba że chcesz regulację ale to wtedy by trza szukać
    zdalnie sterowanego regulatora.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 15. Data: 2010-09-25 09:10:47
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 24 Sep 2010 22:43:37 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Taka jest już cecha tego źródła światła.
    >
    > Pozostaje sterowanie jasnością przy pomocy multiwibratora.

    Któe g... da, bo oko to przetwornik szczytowy.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 16. Data: 2010-09-25 14:07:56
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> wrote in message

    > Któe g... da, bo oko to przetwornik szczytowy.

    Interesujące stanowisko. Przypadkiem właśnie mam LED podpięty pod uC i z
    ciekawości puściłem na nią PWM o wolnozmiennym wypełnieniu. Jasność zmienia
    się w pełnym zakresie.

  • 17. Data: 2010-09-25 14:33:17
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "PcmOL" <...@...net> napisał w wiadomości

    > "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> wrote in message

    Gdyby tak było, każdy producent lamp ledowych zasilałby je PWM 1/1000 uzyskując
    ogromną oszczędność energii. Oko całkuje natężenie oświetlenia.

  • 18. Data: 2010-09-25 16:04:49
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Pobór mocy z zasilacza: 12V x 0,045A = 0,54 W
    > Z tego diody biorą: 7,5V x 0,045A = 0,3375 W

    0,54W calego paska 300 led?
    Bez opornika taki pasek spalil mi zasilacz 15W w czasie wcale nie tak
    dlugich prob. Podobno mial wytrzymac godzine.

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2010-09-25 16:45:06
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote in message

    > Użytkownik "PcmOL" <...@...net> napisał w wiadomo?ci

    > 0,54W calego paska 300 led?
    > Bez opornika taki pasek spalil mi zasilacz 15W w czasie wcale nie tak
    > dlugich prob. Podobno mial wytrzymac godzine.

    Przeliczam wedle dostarczonych wyników pomiarów i wartości rezystora. Da się
    podłączyć 300 diód tak żeby świeciły przy takich wartościach prądu/napięcia.
    Być może twórca wątku właśnie taką symboliczną jasność chciał uzyskać.

  • 20. Data: 2010-09-25 16:57:54
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > się podłączyć 300 diód tak żeby świeciły przy takich wartościach
    > prądu/napięcia. Być może twórca wątku właśnie taką symboliczną jasność

    Mnie interesuje w sumie mniej swiatla przy takim samym pasku co ma Adam, bo
    paskow takich kilka mam. Zastanawiam sie przy okazji, skoro rezystor nie
    powoduje zwiekszenia zuzycia pradu a wrecz zmniejszenie, to do zasilacza 30W
    moznaby podlaczyc ponad 55 takich paskow zakladajac moc na poziomie jaka
    wyliczyles.
    A zatem zakladajac moc paska 300 led na poziomie 30W, jaki bedzie konieczny
    minimalny opornik do zasilenia dwoch i pol paska tj. 750 led by zasilacz sie
    nie przepalil, pomijajac ilosc emitowanego swiatla? Chodzi mi o "dobranie"
    ilosci swiatla przez dolozenie do obwodu opornika bez szkody dla zasilacza.
    Niestety zasilacz 60 W nie miesci mi sie w przygotowanym miejscu.

    Pozdro.. TK