  • 1. Data: 2011-10-21 15:47:01
    Temat: Do wszystkich, którzy mają płoty z metalowymi słupkami*
    Od: Jacek <n...@g...com>

    * - nie dotyczy posiadaczy płotów z metalowymi słupkami z profili o
    konstrukcji otwartej np. kątownik względnie z pełnego metalu.

    Zdziwiłem się mocno, dlaczego słupki w moim nowym płocie pękają w dolnej
    części (profil zamknięty zabetonowany). Słupki są szczelne, przykryte
    plastikowym dekielkiem i na dodatek zakonserwowane w środku samochodowym
    preparatem Boll.
    Okazuje się, że mimo dekielka w słupkach kondensuje się woda z powietrza
    i w końcu, jak przyjdą mrozy - zamarza rozsadzając konstrukcję.
    Wodę, na ile się dało spuściłem wężykiem na zasadzie lewara, a słupki
    zabetonowałem w środku, co i Wam drodzy Grupowicze polecam. Do betonu
    dodałem środek "Mrozoplast".
    Jacek

  • 2. Data: 2011-10-21 19:42:15
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości

    > Wodę, na ile się dało spuściłem wężykiem na zasadzie lewara, a słupki
    > zabetonowałem w środku, co i Wam drodzy Grupowicze polecam. Do betonu
    > dodałem środek "Mrozoplast".

    Środek Mrozoplast to tylko dodatek powodujący że beton ma odpowiednie
    parametry przy wylewaniu podczas temperatur ujemnych, dzięki czemu możliwe
    jest wogóle lac beton. Po stężeniu nic już nie wnosi. Jeśli już, to trzeba
    było dodać czegoś może jak szkła wodnego jako szczeliwo.

    Mam zabetonowane od samego początku a i tak puchną. tyle że na wysokości
    3/4. Niektóre to tak rozerwało że aż pękły na szwie. Przy czym to moja
    ewidentna wina. Podejrzewam że samo wlanie betonu bez zawibrowania
    spowodowało że i tak porobiły się pęcherze w których jest woda.
    Wystarczyło po zalaniu betonem zawibrować choćby młotem udarowym (majzel w
    młotowiertarce i przez deseczkę u podstawy w słupek kilkanaście sekund) i po
    sprawie ale jak to Polak mądry po szkodzie :) Teraz czeka mnie rozwiercanie
    betonu w środku każdego spękanego słupka dłuuugim wiertłem i powtórzenie
    operacji ale już z zawibrowaniem.

  • 3. Data: 2011-10-21 20:35:39
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > rozwiercanie betonu w środku każdego spękanego słupka dłuuugim wiertłem i
    > powtórzenie operacji ale już z zawibrowaniem.

    Slupki podobno powinny dolna czesc miec niezabetonowana tj. stac na gruncie,
    by woda spokojnie mogla sciekac do gruntu.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2011-10-21 20:37:39
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 21 Paź, 17:47, Jacek <n...@g...com> wrote:
    > * - nie dotyczy posiadaczy płotów z metalowymi słupkami z profili o
    > konstrukcji otwartej np. kątownik względnie z pełnego metalu.

    Moje slupki (60x40 profil otwarty) poki co bez zadnego problemu
    wytrzymaly jedna pelna zime. Sa puste, niczym ich nie wypelnialem.
    Czytalem kiedys wlasnie ze zabetonowanie ich od srodka moze byc dla
    nich gorsze niz zostawienie pustych. Woda i tak sobie znajdzie tam
    miejsce, a ze bedzie go malo - zamarzajac bedzie je rozsadzac. U mnie
    przynajmniej na sporo miejsca na rozszerzanie sie :) Takich slupkow
    mam kolo 60-ciu.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 5. Data: 2011-10-21 20:57:27
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    >Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup
    `>Zdziwiłem się mocno, dlaczego słupki w moim nowym płocie pękają w dolnej
    >części (profil zamknięty zabetonowany). Słupki są szczelne, przykryte

    Wyłącznie Twoja wina.Po co zalewałeś betonem? pisałem tu kilkakrotnie jak
    mocować słupki; kopiesz dziurę, wsypujesz wiadro żwiru , wsadzasz słupek tak
    aby dół był zagłębiony kilka cm w żwirze i dopiero lejesz beton. Dzięki temu
    woda która skropli się w słupku ścieknie na dół i wsiąknie w żwir.
    A betonowanie od spodu to taki sam błąd jak niektórzy robią z tarasami na
    gruncie;wylewają betonowy taras , dają jakieś szlamy czy inne izolacje i na
    to kleją płytki. I wtedy woda co się fugami dostanie pod płytki nie ma
    ujścia i zimą mróz płytki odsadza.
    Tak samo zresztą nie wiem po co kleić szczelną izolacje na chudziaku
    przed położeniem styropianu w sytuacji gdy poziom chudziaka jest wyżej jak
    poziom gruntu na zewnątrz. to tylko kłopot jak np. coś się większego
    wyleje(pęknięcie wężyka) na parterze-woda zostaje wtedy w warstwie
    styropianu, a jakby izolacji nie było to by wsiąkła niżej

  • 6. Data: 2011-10-21 21:46:00
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 21 Paź, 22:57, "Kris" <k...@W...PL> wrote:

> [...]
    > aby dół był zagłębiony kilka cm w żwirze i dopiero lejesz beton. Dzięki temu
    > woda która skropli się w słupku ścieknie na dół i wsiąknie w żwir.

    Nie zawsze sie chce tyle zwiru wozic ;) Wystarczy poprostu zostawic
    slupek pusty! Tyle co tam sie skropli to sobie takze w beton pomalu
    wsiaknie i potem przejdzie nizej :) Jak nie zdarzy - to zamarznie, ale
    ze jest duzo miejsca na rozszerzanie - to nic nie rozsadzi.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2011-10-22 07:14:31
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości

    > Slupki podobno powinny dolna czesc miec niezabetonowana tj. stac na
    > gruncie, by woda spokojnie mogla sciekac do gruntu.

    Ale jak "stac na gruncie", przeciez siedza w murku? W takim ukladzie
    wystarczylby maly odplyw na dole, jak to jest w oknach. Problem jest chyba
    taki, ze tak w ogole nie powinno byc miejsca na wode - ona moze zamarznac w
    miejscu odplywu a z innego moze jej dalej przybywac.

  • 8. Data: 2011-10-22 07:17:41
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    b.googlegroups.com...

> [...]
    > wsiaknie i potem przejdzie nizej :) Jak nie zdarzy - to zamarznie, ale
    > ze jest duzo miejsca na rozszerzanie - to nic nie rozsadzi.

    Pod warunkiem, ze zamarzanie bedzie przebiegalo wg Twojego zyczenia, bez
    niespodzianek.

  • 9. Data: 2011-10-22 10:03:34
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 22 Paź, 09:17, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Pod warunkiem, ze zamarzanie bedzie przebiegalo wg Twojego zyczenia, bez
    > niespodzianek.

    W pustym slupku o przekroju 60x40 jest tyle miejsca ze watpie zeby
    skraplana woda zdarzyla go wypelnic na chocby 1cm - wczesniej ta woda
    normalnie sobie w beton wsiaknie i przejdzie do gruntu. Tak mi sie
    zdaje - gdyby bylo inaczej to po pierwszym mrozie kazdy slupek bylby
    od dolu rozsadzony :) Sposob Krisa jest chyba najsensowniejszy tylko
    jest z nim wiecej roboty bo trzebaby miec troche dluzsze slupki,
    wiercic glebsze dziury i sypac te 20-30cm zwiru przez betonowaniem.

    --
    Adam

  • 10. Data: 2011-10-22 10:22:01
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-10-22 12:03, Adam pisze:

> [...]
    > jest z nim wiecej roboty bo trzebaby miec troche dluzsze slupki,
    > wiercic glebsze dziury i sypac te 20-30cm zwiru przez betonowaniem.

    Ja mam słupki zabetonowane już 3 lata. Na większości nawet jeszcze nie
    zdążyłem dać kapturków. Nic się nie dzieje, mimo, że nie patrzyłem na
    to, żeby woda miała ujście u dołu. Jedne siedzą całe w betonie, inne u
    dołu są częściowo wbite w ziemię - po prostu nie przykładałem do tego wagi.

    A sposób ze żwirem jest jak dla mnie przerostem formy nad treścią.
    Wystarczyłoby takie słupki, jak już się ktoś upiera, lekko wbić w
    ziemię. Taka ilość wody jak się ewentualnie zbiera w słupku, spokojnie w
    ziemię wsiąknie. W beton, IMHO, też.

    Pozdry,
    MW