  • 1. Data: 2013-04-11 12:52:50
    Temat: Jak sciagnac ruszt?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Jest sobie pomieszczenie z sufitem 2mx2m. Sufit podwieszany na stelażu
    jednopoziomowym na grzybkach. Każdy profil CD wisi na dwóch grzybkach a
    wolne końce ma wsunięte w profil UD.

    Pytanie czy da się jakoś łatwo zdemontować profile CD bez odkręcania UD?
    Udało mi się "odpiąć" grzybki i mam 2 metrowy profil CD którego końce tkwią
    w UD myślałem aby go jakoś obrócić tak aby końce się wysunęły z UD, ale do
    tego bym musiał najpierw wygiąć grzybki bo teraz skutecznie blokują obrót.
    Czy to jest jedyne rozwiązanie czy są jakieś sztuczki?

    Aha. Profile są znacznie grubsze i sztywniejsze niż te z supermarketu.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2013-04-11 20:13:21
    Temat: Re: Jak sciagnac ruszt?
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]
    > sztuczki?
    >
    > Aha. Profile są znacznie grubsze i sztywniejsze niż te z supermarketu.

    W czym widzisz problem, aby odgiąć grzybki do góry, skoro udało Ci się
    je odpiąć?

    Co do innych metod to można w połowie uciąć CD, a później złączyć
    łącznikiem wzdłużnym, specjalnym do profila CD.
    Problem tylko w tym, że trudno jest go przeciąć nożycami, a "pieprzenie"
    się brzeszczotem jest upierdliwe.
    Najłatwiej pójdzie szlifierką kątową, ale za cięcie profili do płyt G-K
    taką szlifierką, powinni obcinać łapy, aby już nigdy w życiu taki
    "fachowiec" nie miał okazji opowtórzyć takiego wyczynu. :)

  • 3. Data: 2013-04-11 22:27:36
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > W czym widzisz problem, aby odgiąć grzybki do góry, skoro udało Ci się je
    > odpiąć?

    Technicznie w niczym, ale wolałem zapytać bo w sumie to nie wiem, czy taki
    grzybek jak go później wyprostować to się "odegnie" w tym samym miejscu a
    nie zrobi zygzaka i nie będzie przez to np. o milimetr krótszy. Wolałem
    zapytać by uniknąć kłopotów. Bo jeszcze nigdy nie ściągałem rusztu a jedynie
    zakładałem.

    > Co do innych metod to można w połowie uciąć CD, a później złączyć
    > łącznikiem wzdłużnym, specjalnym do profila CD.

    Chodziło mi raczej o nieinwazyjne metody :-) Jakbym chciał się "bawić" to
    bym z jednego końca odkręcił profil przyścienny UD to by chyba zajęło mniej
    czasu niż cięcie i powtórne łączenie.

    > Problem tylko w tym, że trudno jest go przeciąć nożycami, a "pieprzenie"
    > się brzeszczotem jest upierdliwe.

    A wyrzynarka z odpowiednim brzeszczotem nie da rady? Z ciekawości ktoś
    próbował?

    > Najłatwiej pójdzie szlifierką kątową, ale za cięcie profili do płyt G-K
    > taką szlifierką, powinni obcinać łapy, aby już nigdy w życiu taki
    > "fachowiec" nie miał okazji opowtórzyć takiego wyczynu. :)

    To wiem, ale jeszcze nigdy nie usłyszałem przekonującego wytłumaczenia
    dlaczego. Moje wątpliwości są następujące:
    1. Pomijając ten przypadek to cięte końce profili CD chowają się w UD więc
    nie mają bezpośredniego kontaktu z płytą KG.
    2. Ocynk na całości elementu w przeciwieństwie do farby chroni stal przed
    korozją także tam gdzie jego warstwa jest miejscowo uszkodzona

    Jeżdżę sporo po budowach i jeszcze nie widziałem rdzawych wykwitów na gładzi
    na wykończonym poddaszu, a na etapie rusztów szacunkowo 1/3 ekip używa
    kątówek. Fakt, najczęściej oglądam budowy zwykle tuż po ich zakończeniu a
    nie po 10-20 latach, ale czy ktoś się w praktyce spotkał z rdzawymi plamami?
    Ja je widziałem tylko raz na starym poddaszu gdzie płyty gipsowe były
    przybijane do belek stalowymi gwoździami i następnie szpachlowane. W
    miejscach gwoździ były rdzawe plamki o średnicy ok. 1cm. No ale tam nad
    gwoździem był tylko jakiś 1mm gipsu, a przy ruszcie są jeszcze dwie warstwy
    tektury.

    U siebie CD ciąłem piłką do metalu, a UD norzycami (CD nożycami nie dałem
    rady), ale w sumie to robiłem to bez przekonania raczej dla świętego
    spokoju.

    Ps. Tak wiem, że na pewno da się kupić porządne nożyce, ale gdy się
    zorientowałem, że moimi nie daję rady i wziąłem piłkę to poszło na tyle
    szybko, że zrezygnowałem z szukania dobrych nożyc w sklepie)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2013-04-12 18:00:11
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]
    > miejscu a nie zrobi zygzaka i nie będzie przez to np. o milimetr
    > krótszy. Wolałem zapytać by uniknąć kłopotów. Bo jeszcze nigdy nie

    Jakie znaczenie ma 1mm czy nawet 2-3mm?

    > Chodziło mi raczej o nieinwazyjne metody :-) Jakbym chciał się "bawić"
    > to bym z jednego końca odkręcił profil przyścienny UD to by chyba
    > zajęło mniej czasu niż cięcie i powtórne łączenie.

    Wobec tego po co pytasz?
    Myślisz, że ktoś Ci podpowie "magiczne zaklęcie", pstrykniesz paluszkami
    i profile się same zdejmą? :)

    > A wyrzynarka z odpowiednim brzeszczotem nie da rady? Z ciekawości ktoś
    > próbował?

    Po co Ci to wiedzieć, skoro nie chce Ci się tak "bawić"? :)

> [...]
    > 1. Pomijając ten przypadek to cięte końce profili CD chowają się w UD
    > więc nie mają bezpośredniego kontaktu z płytą KG.

    Przecież nie mówimy o końcach, lecz cięciu w połowie profila.

    > 2. Ocynk na całości elementu w przeciwieństwie do farby chroni stal
    > przed korozją także tam gdzie jego warstwa jest miejscowo uszkodzona

    Ciekawa teoria. Możesz coś więcej na ten temat?
    Skoro jest tak jak twierdzisz to ocynkowane samochody nigdy nie powinny
    rdzewieć, a jednak rdzewieją tam, gdzie warstwa ocynku ulegnie
    uszkodzeniu. :)

  • 5. Data: 2013-04-13 01:00:35
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 12 kwietnia 2013 18:00:11 UTC+2 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Ciekawa teoria. Możesz coś więcej na ten temat?
    Nie teoria tylko prawo. Ogniwo się robi i cynk jako pierwszy ulegnie korozji. A że
    korozja cynku przebiega z 20 razy wolniej niż stali to zabezpieczenie wystarcza na
    długo. W miejscu uszkodzenia cynku na stali pojawi się na stali nalot z korozji ale
    dziura się nie robi. Mam na samochodzie zarysowany lakier. Do gołej blachy. Jest w
    tym miejscu rude od chyba pięciu lat. I nic poza tym. Jak na ocynkowanym samochodzie
    robią się dziury to on był teoretycznie cynkowany. Ochrona katodowa się to nazywa.
    Zabezpiecza się cynkiem statki, rurociągi, mosty itp. Przykręca się do konstrukcji
    stalowej płyty, blachy itp z cynku.

  • 6. Data: 2013-04-14 15:57:56
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    ps.com...

    > Nie teoria tylko prawo. Ogniwo się robi i cynk jako pierwszy ulegnie
    > korozji.

    Racja, ale tylko w przypadku powstania ogniwa galwanicznego.

> [...]
    > rurociągi, mosty itp.
    > Przykręca się do konstrukcji stalowej płyty, blachy itp z cynku.

    Ochrona katodowa wymaga elektrolitu, dzięki któremu powtaje ogniwo
    galwaniczne. W przypadku blacharki samochodowej w razie uszkodzenia
    lakieru i warstwy cynku, takie ogniwo nie jest w stanie się wytworzyć,
    gdyż lakier skutecznie zapobiega możliwości kontaktu cynku z wodą. To,
    ze w Twoim przypadku blacha jeszcze nie przerdzeiała może być efektem
    wielu czynników, choćby i takim, że jednak część cynku mogła pozostać na
    powierzchni w miejscu uszkodzenia.
    W przypadku cynku na profilach do płyt G-K jest on niczym nie osłonięty
    i tu faktycznie w razie zamoczenia płyty G-K pomiędzy miejscem
    uszkodzenia warstwy cynku, a otaczającą go blachą pokrytą warstwą cynku
    powstaje ogniwo galwaniczne. Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że używając
    szlifierki kątowej, blacha nagrzewa się bardzo mocno, a cynk zostaje
    uszkodzony nawet w odległości 1cm od miejsca cięcia (część odparowuje, a
    część się utlenia i odpada w postaci białego proszku).
    Poza tym opiłki powstyałe podczas cięcia tego profila nierzadko wbijają
    się wprost w płyty GK, gdzie będą sobie później korodowały.
    Profile korodują nie tylko na skutek kontaktu z wilgotnymi płytami GK,
    przed którymi może je chronić "ochrona katodowa" i tu przyznaję Ci
    rację, jednak przede wszystkim na skutek kontaktu z wilgotnym
    powietrzem, które może się dostawać pod profile, a nierzadko "hulające"
    sobie w profilach, bo mało który wykonawca wpycha wełnę mineralną do
    profili. Ponadto na profilu zawsze pozostaje cienka warstwa pyłu
    gipsowego, który pomaga korozji.
    Reasumując. Uszkodzenie warstwy cynku na profilu GK powoduje, że ten
    profil będzie rdzewiał i tu żadna ochrona katodowa nie ochroni tego
    profilu. Zardzewiały profil to obniżona wytrzymałość mechaniczna.

  • 7. Data: 2013-04-15 09:34:59
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Jakie znaczenie ma 1mm czy nawet 2-3mm?

    1mm na 1m może jakoś zniknie, ale 2-3 to już widać i trzeba by to
    zaszpachlować.

    > Wobec tego po co pytasz?

    Bo może istnieje jakiś sposób którego nie znam.

    > Myślisz, że ktoś Ci podpowie "magiczne zaklęcie", pstrykniesz paluszkami i
    > profile się same zdejmą? :)

    Nie wiem i dlatego pytam. W wielu przypadkach takie "magiczne zaklęcia
    istnieją" i np. laik jak ma ściągnąć listwę przyokienną to się namęczy i
    prawdopodobnie uszkodzi ramę, a fachowiec wie gdzie i co wsunąć, aby sama
    odskoczyła.

    > Po co Ci to wiedzieć, skoro nie chce Ci się tak "bawić"? :)

    Napisałem: "z ciekawości" jedni interesują się brazylijskimi serialami a
    inni sposobami na ułatwianie sobie i innym życia. Może kiedyś będę
    potrzebował pociąć trochę profili. Jak robiłem swoje poddasze to na to nie
    wpadłem by spróbować, ale może ktoś już próbował i zna odpowiedź.

    > Przecież nie mówimy o końcach, lecz cięciu w połowie profila.

    Przeczytaj jeszcze raz powoli. Cytat: "pomijając ten wypadek". W pytaniu o
    cięcie kątówką nie pytam o ten przypadek tylko normalną sytuację czyli cięty
    koniec CD wchodzi w UD.

    > Ciekawa teoria. Możesz coś więcej na ten temat?

    Do gimnazjum marsz!

    > Skoro jest tak jak twierdzisz to ocynkowane samochody nigdy nie powinny
    > rdzewieć, a jednak rdzewieją tam, gdzie warstwa ocynku ulegnie
    > uszkodzeniu. :)

    Ale jakby "trochę" wolniej :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2013-04-15 12:25:52
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > 1mm na 1m może jakoś zniknie, ale 2-3 to już widać i trzeba by to
    > zaszpachlować.

    Co chcesz szpachlować? Ugięcie sufitu, którego nie widać?

> [...]
    > potrzebował pociąć trochę profili. Jak robiłem swoje poddasze to na to
    > nie wpadłem by spróbować, ale może ktoś już próbował i zna odpowiedź.

    Skoro piszesz, że podczas prac nie wpadłeś na pomysł aby sprawdzić to
    sugerujesz, że jednak masz taką wyrzynarkę. W tym przypadku najlepiej
    jest samemu sprawdzić.
    Jednemu będzie "szło" gładko, a drugiemu pęknie brzeszczot, a wyrzynarką
    zęby powybija :)
    Cała rzecz polega na umiejętności utrzymania wyrzynarki w rękach tak,
    aby nie odskakiwała od profila.

    > Przeczytaj jeszcze raz powoli. Cytat: "pomijając ten wypadek". W
    > pytaniu o cięcie kątówką nie pytam o ten przypadek tylko normalną
    > sytuację czyli cięty koniec CD wchodzi w UD.

    Jakie ma znaczenie dla jakości cięcia czy jest to koniec wchodzący w UD
    czy też śreodek, który będzie spinany łącznikiem wzdłużnym? W każdym z
    tych przypadków korozja osłabia element.

    > Do gimnazjum marsz!

    Mało przekonująca jest Twoja odpowiedź.
    Możesz ją bardziej rozwinąć?

    > Ale jakby "trochę" wolniej :-)

    Do pierwszego "bicia" lub uszkodzenia warstwy ocynku, a później prawie
    żadna różnica.

    Wytłumacz nam jeszcze jaki związek ma rdzewienie karoserii samochodu z
    rdzewieniem profili do GK, których warstwa cynku została uszkodzona
    szlifierką.
    Poza tym nie chodzi tu tyl;ko i wyłącznie o rdzewienie profili na skutek
    używania "kątówki", ale także i o fakt, że podczas takiegio cięcia,
    opiłki wbijają się w płytę GK, w której rdzewieją, a rude plamy wyłażą
    przez farby.

  • 9. Data: 2013-04-15 14:25:13
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Co chcesz szpachlować? Ugięcie sufitu, którego nie widać?

    Nie, chcę szpachlowac ugięcie które _widać_.

    > Skoro piszesz, że podczas prac nie wpadłeś na pomysł aby sprawdzić to
    > sugerujesz, że jednak masz taką wyrzynarkę.

    Ano mam.

    > W tym przypadku najlepiej jest samemu sprawdzić.

    Trzeba mieć jeszcze profil i odpowiedni brzeszczot. Po co wyważać otwarte
    drzwi? Po co mam specjalnie kupować profil i różne brzeszczoty aby na koniec
    dojść do czegoś do czego ktoś już doszedł.

    [ciach]

    > Jakie ma znaczenie dla jakości cięcia czy jest to koniec wchodzący w UD
    > czy też śreodek, który będzie spinany łącznikiem wzdłużnym? W każdym z
    > tych przypadków korozja osłabia element.

    Jak pisałem - ma znaczenie dla plam powodowanych rzekomo przez korozję.

    "Osłabienie elementu" to taka abstrakcja że nawet nie komentuję.

    > Mało przekonująca jest Twoja odpowiedź.
    > Możesz ją bardziej rozwinąć?

    Mogę, ale po skoro już ktoś inny Ci wyjaśnił.

    [ciach]

> [...]
    > używania "kątówki", ale także i o fakt, że podczas takiegio cięcia, opiłki
    > wbijają się w płytę GK, w której rdzewieją, a rude plamy wyłażą przez

    Hmmm, niech no się zastanowię. Robię ruszt tnę profile kątówką, a opiłki są
    takie sprytne, że wiedzą w której hurtowni zamierzam kupić płyty i lecą tam
    by się w nie wbić? Nie, nie przekonałeś mnie, ale za to poprawiłeś humor :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2013-04-15 16:13:21
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 11 kwietnia 2013 12:52:50 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > Czy to jest jedyne rozwi�zanie czy s� jakie� sztuczki?

    Czytam juz ten watek ktorys raz i Ergie nie obraz sie bo zwykle piszesz z sensem i
    wierze, ze kumaty z Ciebie gosc ale chyba wychodzi teraz, ze chyba tylko w teorii, bo
    w praktyce to ja bym ten ruszt zdemontowal szybciej niz Tobie zajelo napisanie tego
    posta na grupe :)

    Pisze o tym dopiero teraz bo sadzilem ze moze czegos nie zrozumialem, moze nie
    doczytalem, moze to sa betonowe profile, moze ruszt wisi w jakims laboratorium i musi
    byc prosty z marginesem max 0,1mm / 1m albo cos :D Ale nie! Tu chodzi o zdjecie
    zwyklego rusztu, co kazdemu kto kiedykolwiek robil cos z KG zajeloby 15 sekund!

    Podchodzisz do tego jak do jakiegos naukowego doswiadczenia - zbierajac informacje
    etc, a to wystarczy poprostu poodginac leciutko grzybki i sciagnac profile. Potem
    odwrotnie - zapewniam ze grzybki beda mialy identyczna dlugosc jak wczesniej, a na
    pewno nie bedzie to widoczne :)

    Szok - tyle odpowiedzi i dyskusji w takiej blahostce :-) Poziom grupy spada!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.