  • 1. Data: 2010-01-11 09:30:25
    Temat: Jakie drzewka owocowe (około 16 szt.) na działkę?
    Od: "pytas" <c...@t...com>

    Witam
    Chciałbym posadzić drzewka na działkę przy domu. Zmieści mi się max 16
    drzewek a chciałbym mieć różne owoce i najlepiej tak aby mieć świeże owoce
    przez jak najdłuższy czas w roku. Czyli powinny być odmiany które owocują w
    różnych okresach roku. Czy ktoś ma doświadczenia pod tym względem?

  • 2. Data: 2010-01-11 12:33:45
    Temat: Re: Jakie drzewka owocowe (około 16 szt.) na działkę?
    Od: "Marek Migurski" <m...@i...eu>

    Użytkownik "pytas" <c...@t...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > przez jak najdłuższy czas w roku. Czyli powinny być odmiany które owocują
    > w różnych okresach roku. Czy ktoś ma doświadczenia pod tym względem?

    Kolejność jest taka: czereśnie, wiśnie, jabłka, gruszki, śliwki. Ale uwaga,
    wśród poszczególnych gatunków są odmiany owocujące w różnych terminach....
    Sądzę jednak, że Pan już tak suię nie będzie rozdrabniał;-)

  • 3. Data: 2010-01-11 12:58:20
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "pytas" <c...@t...com> wrote in message
> [...]
    > przez jak najdłuższy czas w roku. Czyli powinny być odmiany które owocują
    > różnych okresach roku. Czy ktoś ma doświadczenia pod tym względem?

    W zasadzie nacisk na owoce miękkie i wczesne - czereśnie białe i czerwone),
    wiśnie, śliwy, z jabłoni papierówka. Pozostałe to nalewkowe - pigwa, dereń -
    drzewka i trochę krzewów, w tym tarnina. Z pnączy - winorośl, aktynidia. Dla
    dzieci - leszczyna.

  • 4. Data: 2010-01-11 16:36:34
    Od: dziadek2 <d...@w...vectranet.pl>

    pytas wrote:
    > Chciałbym posadzić drzewka na działkę przy domu.
    Ile metrów kwadratowych masz do dyspozycji?
    Jaki kształt ma ten kawałek ziemi?
    Jaka to ziemia?
    Czy badania tej ziemi zaznaczając że ma być pod sad w Stacji
    Chemiczno-Rolniczej?
    Jaki jest poziom wody gruntowej?
    dziadek2
    --
    Używaj Linuksa
    Bądź legalny

  • 5. Data: 2010-01-11 17:21:18
    Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl>

    pytas pisze:
    a chciałbym mieć różne owoce i najlepiej tak aby mieć świeże owoce
    > przez jak najdłuższy czas w roku. Czyli powinny być odmiany które owocują w
    > różnych okresach roku.

    Kryteria są różne; siła wzrostu, pora dojrzewania,
    odporność na mróz i choroby, wiek wchodzenia w owocowanie,
    zapylacze..... A o smakach nie dyskutuje się.
    Daj w google hasło np. "czereśnia odmiany" , będziesz miał w czym
    wybierać. A gdy będziesz miał swoje typy odmian to pytaj, jakie mamy
    doświadczenia w uprawie. Moje ulubione jabłka to Celeste/ jeszcze małe
    drzewko ale rośnie /, Eliza /padła po 3 latach/, Rubin / oj, długo
    czekam na pierwsze owoce ale na choroby wyraźnie odporna/.

    > http://podszarotka.republika.pl/index1.html?http%3A%
    2F%2Fpodszarotka.republika.pl%2Fodmiany.html

    Pozdrawiam amatora owoców z własnego drzewka, Barbara

  • 6. Data: 2010-01-11 18:46:25
    Od: "Krycha" <k...@p...onet.pl>

    Z jabłoni polecam Close, Delikates (miąższ nie ciemnieje) i Szampion oraz
    Koksa Pomarańczowa.
    Z gruszy Faworytka, Konferencja
    Z wisni North Star, Debreceni z Botermo.

    Pozdrawiam Krycha.

  • 7. Data: 2010-01-11 23:46:25
    Od: "Moon" <m...@y...com>

    Prawusek wrote:
> [...]
    > nalewkowe - pigwa, dereń - drzewka i trochę krzewów, w tym tarnina. Z
    > pnączy - winorośl, aktynidia. Dla dzieci - leszczyna.

    niech sprawdzi, co rośnie w okolicy i co się udaje najlepiej, to też
    czynnik.
    u mnie na przykład, piękne czereśnie są obżerane przez ptaki.
    są za wcześnie i ptaszki są głodne.
    jabłka z kolei mam w odmianach późnych, co mnie wkurza, bo jest zwykle zbyt
    zimno żeby się z tym certolić i kończy się zwykle na tym, że sąsiedzi
    "pomagają" zebrać.
    a śliwki węgierki, takie średnio późne/wczesne są super. renklody żółte też.
    nic ich nie żre, pyszne konfitury wychodzą z węgierek.

    odradzam morele, brzoskiwnie, chyba, że na sprawdzonym terenie.
    na pogórzu - ryzykowne.

    a jak ktoś ma raptem 16 drzewek to marnowanie dwóch na pigwę i derenia, to
    rozpusta.
    lepiej pograć odmianami naszej głównej grupy drzewek:
    wiśnia/czereśnia, jabłko, grusza, śliwa.
    i rezerwowo, dla fanatyków czarnych rąk - orzech włoski.

    moon

  • 8. Data: 2010-01-12 02:52:05
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "Moon" <m...@y...com> wrote in message

> [...]
    > wiśnia/czereśnia, jabłko, grusza, śliwa.
    > i rezerwowo, dla fanatyków czarnych rąk - orzech włoski.

    Za mało miejsca na uprawy drzew, owoce których niedrogo można kupić na
    targu.

  • 9. Data: 2010-01-12 08:56:46
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

> [...]
    > przez jak najdłuższy czas w roku. Czyli powinny być odmiany które owocują
    > w różnych okresach roku. Czy ktoś ma doświadczenia pod tym względem?

    Z doświadczeń wielu dziłkowców wynika, że ilość drzew posadzonych, w dużej
    mierze zależy od sposobu prowadzenia tych drzew. Najczęściej widuje się zbyt
    gęsto nasadzone drzewa i krzewy. Wynika to z małej wiedzy o pokroju korony
    drzew po wielu latach oraz braku wiedzy o zasadach cięcia drzew. Jeśli masz
    mniej niż 500m2 to nie sadż więcej niż jedną czereśnię jeśli nie masz
    zamiaru jej ciąć. Orzech włoski nie przycinany sadzić warto na areale o
    powierzchni minimum 600m2. Drzewa te w formie naturalnej po 15-20 latach
    będą miały potężne korony zacieniające sporą powierzchnię. Warto to
    uwzględnić planując nasadzenia.

    Pozdrawiam pogodnie
    skryba

  • 10. Data: 2010-01-12 21:56:54
    Od: "pytas" <c...@t...com>

    Użytkownik "dziadek2" <d...@w...vectranet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jaki kształt ma ten kawałek ziemi?
    > Jaka to ziemia?
    > Czy badania tej ziemi zaznaczając że ma być pod sad w Stacji

    Mam do dyspozycji około 1000 m2 brutto. Poziom wody gruntowej jest wysoki.
    Jak na wiosne zaglądam do studni to woda jest juz 1 m od powierzchni ziemi.
    Nie mam zamiaru sprzedawać owoców a tylko mieć świerze owoce do jedzenia.
    Nawet nie wiem czy bedzie mi się chciało robić przetwory.
    Ogólnie nie jest żle bo juz rosną drzewa zasadzone przez mamę. Sa czereśnie
    śliwki węgierki, , jabłka, gruszki a nawet jak była sprzyjajaca zima to i
    brzoskwin było kilka. Chciałbym kupić konkretne odmiany np jabłek i npo
    pierwsze nie wiem gdzie kupić sadzonki a po drugie czy sprzedawcy bedą się
    znac która odmiana jest wczesna srednia albo pózna.. Pewnie nie będą wiec
    chciałbym wiedzieć czego szukać.