  • 1. Data: 2009-09-28 19:52:59
    Temat: Ocieplac czy nie ocieplać?
    Od: niuniek <n...@g...com>

    Jest sobie dom wybudowany przez Niemców w latach 30-tych ubiegłego
    wieku, a nim 6 mieszkań, właściciele stanowią wspólnotę mieszkaniową i
    część z nich chce ocieplić ten dom. Każde z mieszkań ma własne centralne
    ogrzewanie, część na gaz, cześć na węgiel/drewno.
    Wysokość budynku to około 8m, szerokość jakieś 12, strych nie
    zagospodarowany, dach dwuspadowy, bez izolacji, mury z cegły o grubości
    około 40-42cm. Do ocieplenia są tylko ściany frontowe, czyli około
    200m2, bo szczyty z obu stron zostały już obudowane innymi budynkami o
    takiej samej wysokości.
    Dodam, że na obydwu ścianach frontowych otwory okienne i drzwi stanowią
    około 40% powierzchni.
    Pytanie jest takie, czy jest sens to ocieplać, jeżeli tak, to czym,
    wełną czy styropianem, jaka grubość izolacji?
    Czy po kilku latach nie będzie problemów z wilgocią/grzybem w mieszkaniach?
    Obawy nasze biorą się stąd, że wspólnota musi zaciągnąć na ten cel
    kredyt, a już jest problem z zebraniem pieniędzy na audyt/ekspertyzę jak
    i czym to ocieplać, boję się co będzie ze spłata za kilka lat.
    Dodatkowo jest kilka podobnych(czas budowy i technologia, kubatura)
    budynków w okolicy, i od właścicieli tych, które się już ociepliły
    słyszę, że nie odnotowali większych korzyści, a kredyt muszą spłacać
    jeszcze przez kilka najbliższych lat.
    Może, jednak ci Niemcy, wybudowali z głowa te domy i nie wymagają
    ocieplenia? W końcu tyle lat ludzie w nich mieszkają i na ogrzewanie
    fortuny nie wywalili, a sam pamiętam, że zimy 20-30 lat temu były jednak
    dużo sroższe.

  • 2. Data: 2009-09-28 20:51:37
    Temat: Re: Ocieplac czy nie ocieplać?
    Od: M <M...@w...pl>

    niuniek pisze:
> [...]
    > wełną czy styropianem, jaka grubość izolacji?
    > Czy po kilku latach nie będzie problemów z wilgocią/grzybem w mieszkaniach?

    Nikt nie udzieli ci odpowiedzi na tak postawione pytanie. To trzeba
    policzyć (warianty, koszty, NPV, DPP). Jak nie macie kasy na rachunki to
    policzcie sami jakimś programem z sieci.

    Natomiast grzyb bierze się z wilgoci i ciepła. W przypadku ocieplenia
    zwykle jest skutkiem dwóch rzeczy: niewystarczającej wentylacji oraz
    mostka termicznego. Przy nieocieplonym budynku cała ściana ma tą samą
    temperaturę. Jeśli źle ocieplisz i na ścianie pojawi się zimny kawałek -
    to ten kawałek będzie osuszał całe mieszkanie gromadząc na sobie wilgoć
    (tak działają pralko-suszarki w trybie suszenia - wilgoć jest odbierana
    z powietrza na chłodzonej wodą płytce, gdzie się skrapla i ścieka do
    odpływu). Kluczowy jest zwłaszcza pierwszy rok, gdy ściany są wilgotne -
    wtedy wietrzenia nigdy za wiele.

    A koszty nie wydają się przesadnie duże - licząc 100zł/m^2 wychodzi 20
    000zł (na 6 to trochę ponad 3000zł).

    M.

  • 3. Data: 2009-09-29 21:31:01
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "niuniek" <n...@g...com> napisał w wiadomości

    > Pytanie jest takie, czy jest sens to ocieplać, jeżeli tak, to czym,
    > wełną czy styropianem, jaka grubość izolacji?

    Jakiej grubości jest obecny mur zewnętrzny ?

> [...]
    > budynków w okolicy, i od właścicieli tych, które się już ociepliły
    > słyszę, że nie odnotowali większych korzyści, a kredyt muszą spłacać

    Najprawdopodobniej coś innego jest w tych budynkach większą stratą ciepła niż ściany
    zewnętrzne. Stawiałbym na okna.

  • 4. Data: 2009-10-01 09:34:08
    Od: niuniek <n...@g...com>

    Użytkownik William Bonawentura napisał:
    > Użytkownik "niuniek" <n...@g...com> napisał w wiadomości

    > Jakiej grubości jest obecny mur zewnętrzny ?
    Mury z cegły pełnej o grubości około 40cm + około 2cm na tynk wewnętrzny
    i zewnętrzny.

    > Najprawdopodobniej coś innego jest w tych budynkach większą stratą ciepła niż
    ściany zewnętrzne. Stawiałbym na okna.

    Budynki są bardzo podobne, dlatego pytam, czy jest sens ładować się w
    kredyty i nic z tego nie mieć.

  • 5. Data: 2009-10-01 10:21:11
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Mury z cegły pełnej o grubości około 40cm + około 2cm na tynk wewnętrzny i
    > zewnętrzny.

    > Budynki są bardzo podobne, dlatego pytam, czy jest sens ładować się w
    > kredyty i nic z tego nie mieć.

    Jeśli mur ma 40cm grubości to sam stanowi doskonałą izolację. Obklejenie
    tego styropianem spowoduje tylko ew problemy z grzybem w domach.
    Identyczny dom budowany jeszcze przed wojną ma moja babcia. Koszty
    ogrzewania jej nie rujnują. Podobne domy w tej wiosce niektórzy ocieplili.
    Teraz twierdzą że to niewiele dało- jedynie elewacja ładniejsza;)))
    Dużo zaś daje wymiana okien. Jest odczuwalne że chałupa dłużej ciepło trzyma
    jak stare drewniane nieszczelne okna wymieniono na nowe(tu konkretnie pcv)

    Krzysiek

  • 6. Data: 2009-10-01 16:36:49
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]

    Taka ściana ma U=1,5. Czyli przy -20 mrozie potrzeba 60[W/m2] pełnej ściany. Po
    dociepleniu styropianem 15[cm] będzie trzeba tylko 10[W/m2]. Ile powierzchni
    zewnętrznej netto (bez okien) ma przeciętne mieszkanie ?

    > Jeśli mur ma 40cm grubości to sam stanowi doskonałą izolację. Obklejenie

    Zdefiniuj pojęcie "doskonałą" :)

  • 7. Data: 2009-10-01 22:18:00
    Od: niuniek <n...@g...com>

    > Ile powierzchni zewnętrznej netto (bez okien) ma przeciętne mieszkanie ?
    Trzy mieszkania mają około 20m2, a pozostałe trzy około 28m2 netto.

  • 8. Data: 2009-10-01 23:10:17
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Trzy mieszkania mają około 20m2, a pozostałe trzy około 28m2 netto.

    Minus strata na glifach, nie wiem czy warto.
    Sam obecnie jestem uzytkownikiem takiego muru i niestety zgodze sie z
    Wiliamem, ze szczytem osiagniec ociepleniowych jak na dzisiejsze czasy to to
    nie jest. Acz kolwiek ilosc spalanego wegla nie powala a w mieszkaniu
    ciepelko. Dokucza tylko wilgoc, ale to nie koniecznie zasluga wylacznie
    braku ocieplenia. Ja jestem lekkim sceptykiem ocieplania wszystkiego w kolo
    ponad norme. Trzy lata temu zmienilismy kuchnie weglowa z wezownica do CO na
    kociol weglowy z pompka obiegowa. Ogrzewanie stalo sie nieporownywalnie
    wydajniejsze i tansze. Takich warunkow jak teraz w zaden sposob nie dalo sie
    osiagnac starymi rozwiazaniami. Po scianach sie nie leje i powiem szczerze
    gdybym mial inwestowac jakies duze pieniadze w ocieplenie to mocno bym sie
    zastanawial tym mocniej im wiecej jest okien.

    Pozdro.. TK