  • 11. Data: 2009-07-17 08:40:14
    Temat: Re: Kosztorys instalacji i wykończenia - jak do tego podejść?
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:h3p9ij$oeh$1@news.telbank.pl...
    > bokomaru pisze:
    > Nie dostałem żadnego kosztorysu w projekcie. Z pomocnych rzeczy w
    > projekcie mam tylko zestawienie stolarki. No i oczywiście opis
    > proponowanych rozwiązań instalacyjnych i wykończeniowych.

    Napisz do autora projektu to tobie zrobią.
    Ale weż pod uwage że na swoim lokalnym rynku mozesz miec całkiem inne ceny.

    Krzysiek

  • 12. Data: 2009-07-17 09:01:42
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Nie do końca się zgodzę (sie pochwale).

    Ja sam liczyłem koszty, nie mając o tym zielonego pojęcia (pierwsza budowa).
    Założyłem że wydam ok. 300 000 zł. Dzisiaj wiem, że pomyliłem się o 10% -
    wyszło ok. 330 000 zł. Stan do wprowadzenia - z meblami do kuchni i AGD
    (samo to wyszło ok. 20 tys.).

    Jako ciekawostkę napiszę, że wyszło taniej niż w kosztorysie dołączanym
    przez projektanta - tam wyliczyli ok 270 000 netto, ale bez instalacji.

    I wcale nie oszczędzałem na materiałach... Poza panelami (na parkiet już nie
    było mnie stać), wszystko jest raczej z dolnej strefy stanów wyższych :) .

    Z tym, że całą wykończeniówkę robiłem sam - tymy renkamy!

    Pozdrawiam,
    /\/\\/\/

  • 13. Data: 2009-07-17 10:21:34
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    wolim pisze:
> [...]
    > Założyłem że wydam ok. 300 000 zł. Dzisiaj wiem, że pomyliłem się o 10% -
    > wyszło ok. 330 000 zł. Stan do wprowadzenia - z meblami do kuchni i AGD

    No to super, że tak Ci wyszło.. gdybyś jeszcze napisał jak się do tego
    zabierałeś i ile czasu Ci to zajęło.

    PZDR
    Shaman

  • 14. Data: 2009-07-17 10:23:24
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    kris pisze:
    > Użytkownik "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> napisał w wiadomości
    >>

    > Napisz do autora projektu to tobie zrobią.
    > Ale weż pod uwage że na swoim lokalnym rynku mozesz miec całkiem inne ceny.

    Mam projekt indywidualny. Za umówioną cenę mam to co mam.. jeśli mam
    dopłacać to wolę zapłacić kosztorysantowi.

    PZDR
    Shaman

  • 15. Data: 2009-07-17 10:26:33
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    kris pisze:
    > Użytkownik "bokomaru" <b...@z...com> napisał w wiadomości
    >
    > Wcale nie. Wystarczy 1 kartkowy kosztorys(banki nawet daja swoje tabelki do
    > wypełnienia) podpisany przez kierbuda.
    > To też idiotyzm bo kierbud to harmonogram prac może podpisać ale na kosztach
    > znać się wcele nie ma obowiązku.
    > ale wiekszość banków chce pieczątki kierbuda więc wypełnić te ichj tabelki i
    > niech kierbud przystawi stempel

    o! Jest trop :) Poszedłem tym tropem i zassałem tabelkę z Millenium -
    szukam dalej.

    dzięki

    pzdr
    Shaman

  • 16. Data: 2009-07-17 11:01:55
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> wrote in message
    > Witam,
    >
    > Jestem na etapie czyszczenia działki z krzaków a chcę sobie zrobić
    > kosztorys całościowy. Będzie mi to potrzebne żeby ubiegać się o kredyt ale
    > też dla własnego rozeznania w przewidywanych kosztach.

    Będzie ciężko. Wydasz więcej niż sobie wyliczysz.

  • 17. Data: 2009-07-17 11:26:58
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> napisał

    > No to super, że tak Ci wyszło.. gdybyś jeszcze napisał jak się do tego
    > zabierałeś i ile czasu Ci to zajęło.

    Zrobiłem sobie arkusz kalkulacyjny, w którym uwzględniłem wszystkie
    przewidywalne koszty.

    Jak masz stan surowy, to musisz po kolei liczyć:
    1. Instalacja elektryczna (ilość przewodów do przewidzenia, ilość gniazdek i
    osprzęt do rozdzielni też, dogadałem się na koszt robocizny i znałem
    wszystkie koszty). Podobnie z alarmem (u mnie kosztował 2000 zł). Razem
    instalacje z przyłączem wyszły niecałe 10 000 + gniazdka (ok. 1500 zł).
    2. Tynki - ceny ogólnie dostępne, z materiałem i robocizną wychodzi 26zł/m2
    3. Instalacje CO+CWU+KANALIZA (tu wziąłem sobie dwóch instalatorów, którzy
    policzyli mi wszystko z dokładnością do 1000 zł). U mnie wyszło niecałe 30
    000 - z piecem na groszek.
    4. Wylewki - tak jak tynki - znasz powierzchnię, to znasz koszt. Nie
    zapomnij o tarasie, bo z reguły jest duży i powoduje wzrost kosztów wylewek
    (często się o nim nie pamięta).
    5. Zabudowa poddasza - znasz powierzchnię, to wiesz ile wełny i płyt kupić,
    można też z grubsza obliczyć ilość profili - ja policzyłem z grubsza i
    dodałem 20% na jakieś nieprzewidziane wydatki. Robocizna też jest łatwa do
    policzenia, bo firmy biorą z reguły od metra.
    5. Łazienki - ja zakładałem, że nie mogę przekroczyć z ceną płytek 100zł/m i
    tego się z grubsza trzymałem. Klej liczyłem worek na 5 metrów. Fuga -
    wiadomo. Ceramika sanitarna, baterie, oświetlenie, lustra, kabiny - wszystko
    masz w sieci - tu postawiłem sobie limity cenowe, których się trzymałem
    później. Jeszcze dochodzi wykafelkowanie kotłowni - u mnie poszły najtańsze
    kafle po 20zł/m.
    6. Kominek - tu nie wiem ile biorą firmy za postawienie kominka i to byłaby
    dla mnie niewiadoma. Ja założyłem, że na wkład nie wydam więcej niż 2500 zł,
    do tego 2 regipsy, kilka profili, wełna, rury do rozprowadzenia powietrza,
    płyta marmurowa na przód kominka i kratki. Razem założyłem nie więcej niż
    5000 zł. Ale bez robocizny. Dolicz pare stówek na pierwszą dostawę drzewa,
    bo jak tylko będziesz miał kominek, to będziesz chciał w nim na okrągło
    palić ;D
    7. Podłogi (okładziny) - znasz powierzchnię, wiesz co chcesz mieć (lub na co
    Cię stać) to znasz koszt. Możesz też założyć limit cenowy. U mnie panele z
    montażem wyszły na gotowo ok. 50 zł/m. Zakładałem na podłogi nie więcej niż
    60 zł, więc jeszcze zostało.
    8. Malowanie - farby i akcesoria trzeba liczyć ok. 3 zł/m2 koloru i 1,50-2
    zł za biały. Policzysz to prosto dzięki informacji o wydajności na puszce z
    farbę. Trzeba pamiętać o pewnym naddatku, zwłaszcza jak każdy pokój w innym
    kolorze chcesz mieć (nie kupisz idealnie tyle farby ile jest Ci potrzeba,
    więc zawsze część będzieesz musiał wyrzucić). Tak też liczyłem. U mnie
    malowanie wyszło ok. 2000 zł. (farby Dekorala)
    9. Drzwi wewnętrzne - zakładałem nie więcej niż 1000 zł za sztukę z montażem
    (wcześniej oczywiście przeglądałem strony), wyszło ok. 900 zł za sztukę
    (Classeny) z klamkami.
    10. Schody - tu wybór jest duży. Początkowo zakładałem 8 000 zł. Potem
    zweryfikowałem swoje plany, bo za te pieniądze nie dało się nic ciekawego
    kupić, dodałem jeszcze 3000. Ostatecznie staneło jednak na schodach
    modułowych z firmy Cora - dzisiaj zamówiłem. Koszt 6800 zł. Zatem znowu się
    udało.
    11. Drzwi wejsciowe - do wyboru, do koloru.
    12. Taras - to koszt tylko płytek, kleju, folii w płynie
    13. Elewacja - kupowałem materiały na allegro - tam masz ceny podane za m2
    gotowej elewacji (tj. klej+styro+siatka+klej+tynk) - czasem nawet podają
    cenę z robocizną. Dolicz jeszcze 15% na listwy i narożniki.
    14. Podbitka - allegro cena od 17zł/m2 za drugi gatunek do 25 za pierwszy.
    Do tego bejca, lakier, wkręty, listwy-kątowniki. Razem za materiał u mnie
    nie więcej niż 2500.
    15. Parapety wewnętrzne - wiesz ile (znasz m2 lub mb) to wiesz ile
    zapłacisz. Dolicz materiały montażowe (kleje, itp.)
    16. Parapety zewnętrzne - tak samo.

    To chyba tyle. Do całej kwoty doliczyłem 15% na pierdoły, typu kołki,
    wkręty, wentylatory, pianki, deski, silikony, akryle, szpachle, zgrubne
    zagospodarowanie działki i inne nieprzewidziane koszta.

    Właśnie doczytałem, że masz obliczony stan surowy otwarty.
    Doliczyć zatem musisz jeszcze:
    17. Okna (wyślij zestawienie stolarki do kilku firm i poznasz cenę).
    18. Dach - wyślij projekt do wyceny do kilku firm i w ciągu dwóch dni
    dostaniesz cenę za kompletny dach. Mi wycenili do złotówki. Bałem się, że
    braknie dachówki i dokupiłem ok. 10 metrów dodatkowo - niepotrzebnie -
    zostało na garaż;). Ceny za robocizne są także ogólnodostępne.
    19. Więźba - ja wstępnie strzeliłem 10 000 (z grubsza liczyłem ilość m3 z
    projektu - cena za m3 to ok. 750 zł). Łaty, gwoździe, śruby itp. -
    doliczyłem 2 000 zł. Dużo się nie pomyliłem. Robocizna w granicach 20-25
    zł/m2

    Ogólnie należy przyjąć zasadę, że trzymamy się pewnych ustaleń. Jeśli np.
    spodobają nam się droższe kafle, to musimy kupić tańszą kabinę i vice versa.

    Wydaje mi się, że gorzej poszło mi szacowanie kosztów stanu surowego. Tu
    były rzeczy, o których bym nie pomyślał - np. kilka m3 desek do szalunków.
    Wykopy pod fundamenty 2x głębsze niż w projekcie (nie robiłem wcześniej
    badań gruntu) - Przez to poszło 2x więcej piachu, 2x więcej bloczków. Jednak
    dało się też gdzieniegdzie zaoszczędzić - w projekcie było kilka rzeczy,
    które po porozumieniu z projektantem i kierbudem możnabyło zastąpić tańszymi
    rozwiązaniami.

    Oczywiście zostaje mi jeszcze do zrobienia ogrodzenie, podjazd (ok. 300m2
    kostki - tłuczeń już mam wysypany), opaska wokół budynku i inne pierdoły
    wokół domu. Liczę jeszcze jakieś 25 000 zł.

    PS. W sierpniu przeprowadzka ;)

    Pozdrawiam,
    /\/\\/\/

  • 18. Data: 2009-07-17 11:47:55
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    kiki pisze:
    > "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> wrote in message

    > Będzie ciężko. Wydasz więcej niż sobie wyliczysz.

    W porządku.. na samym końcu mogę dodać np. 30% do ceny końcowej - byle
    jakoś tą cenę najpierw móc oszacować :)

    PZDR
    Shaman

  • 19. Data: 2009-07-17 11:51:59
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    wolim pisze:
    > Użytkownik "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> napisał
    >
    > Zrobiłem sobie arkusz kalkulacyjny, w którym uwzględniłem wszystkie
    > przewidywalne koszty.
    >
    > Jak masz stan surowy, to musisz po kolei liczyć:
    [ciach - konkret lista]

    > PS. W sierpniu przeprowadzka ;)

    O wielkie dzięki!! bardzo mi ta lista pomoże.
    Przeklepię to wieczorem w arkusz, pomnożę przez metry, kubiki i sztuki i
    zobaczymy co mi z tego wyjdzie. :)

    PZDR
    Shaman

  • 20. Data: 2009-07-17 20:34:34
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

> [...]
    > w miejscu. Zupełnie nie wiem jak się dalej do tego zabrać - nie znam się
    > na instalacjach, nie dokonałem jeszcze żadnych wyborów odnośnie kotłów,
    > solarów, zbiorników, grzejników, alarmów itd.. Ale chyba moja sytuacja nie
    > jest wyjątkowa? A może jest jakiś szablon, który pomaga wirtualnie brnąć
    > przez kolejne etapy prac i szacować koszty? Kto wie jak się do tego
    > zabrać?
    >
    > Wiem, że mogę zlecić kosztorys lub zanieść projekt do składu budowlanego -
    > na razie nie będę tego robić więc takie rozwiązanie odpada. Najpierw chcę

    policz 2500-2800 PLN za m2 to starczy.
    Ale materialy z dolnej polki.