  • 1. Data: 2011-03-27 06:45:25
    Temat: Ktoś się zna na przepisach z elektryki?
    Od: hk <h...@k...pl>

    Mam na projekcie napisane "5x10mm2 do projektowanego przyłącza
    kablowego" - a projekt kupiony w zeszłym roku. Tymczasem gość który mi
    ma zainstalować skrzynkę na budowie mówi, że rozdział PE i N mogę zrobić
    dopiero u siebie w skrzynce w domu (ew. zgaduję że w tej budowlanej). Że
    od kilku lat już jest przepis, że rozdziału nie robi się w skrzynce w
    ulicy, tylko ciągnie się te same cztery żyły aż do domu.
    Wie ktoś coś konkretnego na ten temat?

  • 2. Data: 2011-03-27 07:24:22
    Temat: Re: Ktoś się zna na przepisach z elektryki?
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > od kilku lat już jest przepis, że rozdziału nie robi się w skrzynce w
    > ulicy, tylko ciągnie się te same cztery żyły aż do domu.

    Nie ma "przepisu", ZE wydaje "warunki przyłączenia", w których takie rzeczy
    są doprecyzowane. I różnie bywa.

    J.

  • 3. Data: 2011-03-27 08:27:24
    Od: hk <h...@k...pl>

    W dniu 2011-03-27 09:24, Jarek P. pisze:

    > Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Nie ma "przepisu", ZE wydaje "warunki przyłączenia", w których takie
    > rzeczy są doprecyzowane. I różnie bywa.

    Dzięki za odpowiedź, ale w moich warunkach nie jest to doprecyzowane:
    jest napisane że (ENION) "złącze kablowe i szafkę pomiarową (...) zasili
    przyłączem kablowym YAKXS 4x35mm2" a dalej że "wnioskodawca z szafki
    pomiarowej wyprowadzi 3-faz. linię zasilającą do miejsca pomiaru mocy".
    Nic o tym jaki kabel i ile żył.

    Uzupełniając poprzednią wypowiedź: ten gość od elektryki powiedział, że
    będą tylko cztery żyły bo nie wolno mi korzystać z uziemienia Zakł.
    Energetycznego - i dlatego (tak było i tak zrobiłem) w zeszłym roku przy
    okazji lania ław fundamentowych kazał mi wrzucić bednarkę pod zbrojenie
    i wypuścić wąsy na rogach budynku pod odgromówkę lub uziomy szpilkowe i
    w środku przy tablicy pod jej uziemienie.

  • 4. Data: 2011-03-27 08:40:22
    Od: "k.marciniak" <a...@m...gd.pl>

> [...]
    > przyłączem kablowym YAKXS 4x35mm2" a dalej że "wnioskodawca z szafki
    > pomiarowej wyprowadzi 3-faz. linię zasilającą do miejsca pomiaru mocy".

    Tak, tylko o ile pamiętam podziału na PEN na PE i N można nie stosować
    przy przekrojach powyżej 16mm2. Więc jak masz 10mm2 to niestety musisz
    mieć 5 przewodów. Ale najlepiej dopytaj w Twojej energetyce bądź sprawdź
    w warunkach przyłaczenia.

    --
    Krzysiek M.

  • 5. Data: 2011-03-27 10:15:21
    Od: Czesławek <c...@o...wytnij.pl>

    W dniu 2011-03-27 10:40, k.marciniak pisze:
> [...]
    > przekrojach powyżej 16mm2. Więc jak masz 10mm2 to niestety musisz mieć 5
    > przewodów. Ale najlepiej dopytaj w Twojej energetyce bądź sprawdź w

    Powyżej 16mm2 (Cu) można zmniejszać przekrój przewodu N. Doboru
    przekroju PE dokonuje się w taki sposób, aby zostały spełnione wymagania
    ochrony przeciwporażeniowej. Ilość żył w linii zasilającej jest zależna
    od rodzaju sieci np.: TN-C - 4szt., TN-S - 5szt.
    Gdybym robił instalację dla siebie to rozdziału PEN dokonałbym w
    skrzynce przy domu. Takie rozwiązanie zapewnia zarówno większą
    skuteczność ochrony przeciwporażeniowej jak i przeciwprzepięciowej.

    Czesławek

  • 6. Data: 2011-03-27 10:27:18
    Od: Czesławek <c...@o...wytnij.pl>

    W dniu 2011-03-27 08:45, hk pisze:
> [...]
    > od kilku lat już jest przepis, że rozdziału nie robi się w skrzynce w
    > ulicy, tylko ciągnie się te same cztery żyły aż do domu.

    Przede wszystkim należy rozstrzygnąć co jest "projektowanym przyłączem
    kablowym". W mojej ocenie słusznym by było przyjąć, że przyłączem
    kablowym jest linia kablowa łącząca sieć Zakładu Energetycznego ze
    skrzynką w Twoim domu. Wtedy powyższy zapis w projekcie miałby sens.

[...]
    skuteczność ochrony przeciwporażeniowej jak i przeciwprzepięciowej, ale
    tylko wtedy gdy rezystancja uziemienia, do którego podpięty jest punkt
    rozdziału jest wystarczająco niska.
    Właśnie, czasami duży problem techniczno-finansowy sprawia wykonanie
    dobrego uziemienia.

    Czesławek

  • 7. Data: 2011-03-27 14:30:26
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

> [...]

    > od kilku lat już jest przepis, że rozdziału nie robi się w skrzynce w
    > ulicy, tylko ciągnie się te same cztery żyły aż do domu.

    Wręcz przeciwnie. Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem rozdział powinien
    nastapić w skrzynce licznika, choć z punku widzenia bezpieczeństwa, rozdział
    lepiej jest zrobić w rozdzielni w domu.

  • 8. Data: 2011-03-27 16:01:34
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik hk napisał:

> [...]
    > i wypuścić wąsy na rogach budynku pod odgromówkę lub uziomy szpilkowe i
    > w środku przy tablicy pod jej uziemienie.

    Tak naprawdę to wszystko zależy od odległości zasilanego obiektu od
    przyłącza. Jeśli przyłącze z układem rozliczeniowym jest "w skrzynce od
    ulicy" umieszczonej w ścianie budynku zasilanego to oczywiście rozdział
    PE i N następować powinien w tym miejscu a całość posiadać jeden system
    uziemienia. Jeśli jednak od skrzynki przy płocie do najbliższego punktu
    budynku mamy powyżej 30 m to budynek bezwzględnie wymaga osobnego
    uziemienia, z uziomu przy przyłączu korzystać nie wolno. Jeśli bliżej -
    niby można ale do dobrej praktyki należy osobne uziemianie
    wolnostojącego budynku - i wówczas oczywiście PE i N rozdzielamy w
    miejscu wejścia do budynku i uziemienia.

    Tak więc ciągnięcie pięciu żył od przyłącza do budynku nie ma
    specjalnego sensu - połączenie dwóch odległych uziomów może co najwyżej
    przyspieszyć ich korozję.

    --
    Darek