  • 1. Data: 2011-09-18 11:53:53
    Temat: Obliczenia cieplne - ver. 1.2
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Pozwalam sobie przeniesc rozważania o opłacalnosci termoizolacji do nowego wątku,
    albowiem napisałem arkusz, który pozwoli wprowadzać dane swojego budynku i zobaczyć
    wpływ izolacji na koszty ogrzewania. Arkusz leży tu:
    www.lotniczefotki.pl/obliczstraty.xls
    Wersja jest rozwojowa, uwagi przyjmuję :-)
    Oczywiscie jest to bardzo uproszczona metoda liczenia, ale zawsze to da jakies
    pojęcie o potrzebnej energii.

    Adam, gdyby ci sie chciało wprowadzic swój budynek do tego arkusza to wiedzielibyśmy
    jak bardzo uproszczone jest moje liczenie.

    b.

  • 2. Data: 2011-09-18 13:00:25
    Temat: Re: Obliczenia cieplne - ver. 1.2
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Wrz, 13:53, Budyń <b...@g...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Adam, gdyby ci sie chciało wprowadzic swój budynek do tego arkusza to
    wiedzielibyśmy jak bardzo uproszczone jest moje liczenie.

    Wprowadzilem plus minus i wyszlo mi zuzycie 18979 kWh i moc szczytowa
    6,1kW. Czyli o jakies 5 tys kWh gorzej niz policzyl OZC (a on wyliczyl
    na bank dobrze). Mysle ze przede wszystkim nie bierzesz pod uwage
    zyskow slonecznych ktorych OZC wyliczyl na 4342kWh czyli mniejwiecej
    tyle ile wyniosl blad tego arkusza :) Wogole straty przez okna mam
    4710kWh, a zyski 4342kWh, wiec mit o tym jakoby ocieplanie sciany nie
    mialo sensu, bo cieplo ucieknie oknem zostaje obalony. Co zreszta
    potwierdza budownictwo pasywne w ktorym okna sa ogromne. Okno ma
    gorszy U i wypuszcza duzo ciepla ale jak widac prawie tyle samo
    wpuszcza do srodka :)

    BTW. Mam duze okna z bardzo duzymi szybami a to tez ma duze znaczenie.
    Tj. wiekszy udzial procentowy szkla do ramy. Jak ktos robi duzo
    malutkich okien to moze wygladac to zupelnie inaczej.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2011-09-18 13:47:19
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    b.googlegroups.com...
    wiedzielibyśmy jak bardzo uproszczone jest moje liczenie.

    >Wprowadzilem plus minus i wyszlo mi zuzycie 18979 kWh i moc szczytowa
    >6,1kW. Czyli o jakies 5 tys kWh gorzej niz policzyl OZC (a on wyliczyl

    A to luzik, myślałem ze wyjdzie "za dobrze" i trzeba bedzie dodac straty powiększac
    współczynnikiem kowalskiego :-)

    b.

  • 4. Data: 2011-09-18 14:48:40
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > A to luzik, myślałem ze wyjdzie "za dobrze" i trzeba bedzie dodac straty powiększac
    współczynnikiem kowalskiego :-)

    Mi też jakieś 'derdymały' wyszły - 47 tys kWh..., czyli ponad dwukrotnie
    wyższe zapotrzebowanie na ciepło, niż w rzeczywistości, a może jeszcze
    więcej.

    No nie wiem, może coś pokręciłem - jak znajdę czas później, to jeszcze
    raz spróbuję :-)

    pozdr
    Robert G.

  • 5. Data: 2011-09-18 15:04:58
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Wrz, 16:48, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
    > U ytkownik Budy napisa :

    kszac wsp czynnikiem kowalskiego :-)

    > Mi te jakie 'derdyma y' wysz y - 47 tys kWh..., czyli ponad dwukrotnie
    > wy sze zapotrzebowanie na ciep o, ni w rzeczywisto ci, a mo e jeszcze
    > wi cej.
    >
    > No nie wiem, mo e co pokr ci em - jak znajd czas p niej, to jeszcze
    > raz spr buj :-)

    Musiales cos pokrecic chyba ;-)

    Moze powierzchnie dachu wpisujesz cala ? A wiadomo - wpisujesz tylko
    te czesc do sciany kolankowej, te wewnetrzna - parenascie, a moze i
    paredziesiat m2 mniej wyjdzie :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 6. Data: 2011-09-18 15:46:21
    Od: ppred <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-18 13:53, Budyń pisze:
> [...]
    wpływ izolacji na koszty ogrzewania. Arkusz leży tu:
    www.lotniczefotki.pl/obliczstraty.xls
    > Wersja jest rozwojowa, uwagi przyjmuję :-)

    Może jeszcze dołożyć okna połaciowe, drzwi/bramy garażowe - mają
    współczynniki zwykle sporo gorsze od okien rzędu 1,4-1,6

    Zdaje się powinny być tez uwzględnione oprócz zysków słonecznych tzw.
    zyski bytowe - każdy człowiek to ok. 0,1kW wypromieniowywanej energii :)
    + AGD plus telewizory.

    W swoim projekcie budowlanym miałem coś takiego "Domyślny wskaźnik
    wewnętrznych zysków ciepła pomieszczenia" = 7W/m3

    Ale można tego nie uwzględniać będzie dzięki temu poprawka na "fachowców"

    Aha dla osób budujących ściany z ceramiki poryzowanej czy betonu
    komórkowego trzeba dołożyć opór cieplny pochodzący z materiału
    konstrukcyjnego.
    Dla silikatów można sobie to darować i liczyć tylko izolację z ocieplenia.

    pzdr,
    ppred

  • 7. Data: 2011-09-18 16:51:30
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Adam napisał:
    > Musiales cos pokrecic chyba ;-)

    Teraz sprawdzam jeszcze raz i... chyba jednak Budyń coś pokręcił.

    Dach - 160 m2, grubość razem 25 cm wełny, ściany 14 cm styro, 220 m2,
    podłoga 88 m2 8 cm styro.
    Okna 30 m2 - 1,0 W/m2K, średnia temp 0 stC, ilość dni - zostawiam.

    Wyszło mi coś koło 47800 kWh.
    To ani obliczeniowo, ani doświadczalnie tyle nie wyjdzie, bo ubiegłej
    zimy spaliłem w pierwszym sezonie 4850 kg węgla. Toż nie wyciśniesz tyle
    kWh z takiej ilości węgla :-).

    pozdr
    Robert G.

  • 8. Data: 2011-09-18 17:24:58
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Wrz, 18:51, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Teraz sprawdzam jeszcze raz i... chyba jednak Budyń coś pokręcił.

    Zapodaj tego xlsa gdzies Twojego, to cos niemozliwe :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 9. Data: 2011-09-18 18:07:44
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    bb.googlegroups.com...

    >Zapodaj tego xlsa gdzies Twojego, to cos niemozliwe :)

    też nie moge z danych robercika az takiego zuzycia wycisnąć. Robercik, a ty gdzie
    jestes pobudowany, bo to zero temperatury sredniej chyba przesadzone :) Dawaj ten
    arkusz, moze byc na priv jak nie masz gdzie wystawic. budyn at riders . pl

    b.

  • 10. Data: 2011-09-18 18:17:17
    Od: Adam <a...@g...com>

    wiadomościnews:15b6bdb8-ea0c-41fa-b1d5-5069a44c118e@
> [...]
    arkusz, moze byc na priv jak nie masz gdzie wystawic. budyn at riders . pl

    A wlasnie wydaje mi sie ze ta temperatura w sezonie jest troche z
    czapy wzieta, +5st? Srednioroczna jest 7-8, a zimowa chyba kolo -5st,
    wiec zero wydaje mi sie tu odpowiednie :) Przy moich danych go nie
    zmienialem.
    pozdr.

    --
    Adam