  • 31. Data: 2016-09-17 14:24:37
    Temat: Re: Odpływ w garażu
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Żeby teraz naprawić brak uziomu fundamentowego należy wstrzymać się z
    > chudziakami i wbijać szpije na 4.5-6m czyli dwa zestawy jako jedną gdyż
    > zasypany fundament piaseczkiem nie jest żadnym uziemieniem. Trzeba dojść
    > do warstw gruntu rodzimego, idealnie mokrej gliny.

    Podsumowując jak zrozumiałem, to potrzebuje 4 osobnych instalacji? :-/

    a) p-przepięciowej
    b) p-porażeniowej
    c) odgromowej
    d) uziemiającej

    Jak źle zrozumiałem to mnie popraw proszę. No i teraz zakładając
    elegancie wykonanie tego co trzeba z instalacją elektryczną w domu, to
    co do czego powinno być podłączone?

    a i b - do fundamentów
    c - do uziomu otokowego
    d - uziemienie skrzynki elektrycznej?

    Jeżeli a i b do fundamentu, a mowa jeszcze o pomiarze rezystancji to ta
    wartość poniżej 5 ohm potrzebna żeby zadziałały oba, czy p-przepięciowa
    bo p-porażeniowa zadziała i bez tych 5 ohm? Tak to wszystko zrozumiałem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 32. Data: 2016-09-17 14:26:04
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Nie prościej z najazdu to robić, zamiast tworzyć sobie spory problem w
    > postaci kanału?

    A jakie problemy tworzy kanał w garażu? Pomijam że żona może do niego
    wjechać.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 33. Data: 2016-09-17 14:58:12
    Od: KIKI <n...@e...il>

    On 17.09.2016 14:24, Mateusz Bogusz wrote:

    Aż nie wiem co odpowiedzieć :/
    Elektryk Cię oszukał. On miał być osobą nadzorującą wykonywanie
    fundamentów i wcześniej wykopów od strony elektrycznej. Elektryk jest
    pierwszą osobą, który nadzoruje fundamenty.

    Norma dla ochrony p-porażeniowe w domkach chyba mówi o <=10. Dla
    obiektów użyteczności chyba <=5 ale jak widzisz na głupiej budowie u
    leszcza, który tylko mnie posłuchał zmierzyłem 0.79 ohma. Nawet jak mu
    grunt wyschnie to coś z tej oporności zostanie.

    U Ciebie przy drenarce nie wiadomo co się stanie jak grunt się odsączy.
    W ogóle nie zrobiłeś pomiarów rezystywności gruntu, przecież to głupim
    miernikiem z Allegro się robi, żadnym drogim czymś.

    Tylko jak już nie masz uziomu w fundamencie to pozamiatane. Pod względem
    ochrony i działania różnicówek zawsze coś się zrobić da ale żeby też
    chronić się przed przepięciami od wyładowań i wahań napięcia sieci to
    wątpię.

    A wystarczyło położyć tą cholerną bednarkę na chudziak, pod zbrojenie
    albo nawet pospawać zbrojenie i wypuścić wąs dokładnie w miejscu
    rozdzielni lub punktu rozdziału (byle do żelaza nie dotykać stali
    ocynkowanej bo się zrobi ogniwo elektrochemiczne).

    I nie było by żadnych dodatkowych kosztów.

    Teraz musisz ustalić gdzie będzie punkt rozdziału TN-C na TN-S chyba, że
    masz w warunkach wpisane TT. Co masz w warunkach wpisane?
    Masz już kabel od licznika? Ile tam jest metrów tego kabla?
    Po rozejściu się na TN-S i tak najbliższy punkt w domu trzeba uziemić.
    Nie masz do czego go uziemić.
    Ten otot jedynie na piorunochron o ile 4 zwody wystarczą.

    Czy ja muszę z ciebie każde zdanie wyciągać? Czemu nie dasz zdjęć z budowy?

  • 34. Data: 2016-09-17 16:51:50
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 17 Sep 2016 14:26:04 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > A jakie problemy tworzy kanał w garażu? Pomijam że żona może do niego
    > wjechać.

    Izolacja, wilgoć, brud. Do incydentalnych napraw bym sie w to nie pakował.
    Chyba, że ktoś jest pasjonatem.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 35. Data: 2016-09-17 16:53:01
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 17 Sep 2016 14:09:32 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Czyli kratka wzdłuż płaszcza bramy i odpływ do ziemi bez syfonu tak?

    Zależy jakie masz warunki, jest kanalizacja burzowa? Jeśli nie ma i nie
    planujesz tam zmywać jakiegoś syfu / chemii, to jak piszesz.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 36. Data: 2016-09-17 16:58:09
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 17 września 2016 14:09:34 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Czyli kratka wzdłuż płaszcza bramy i odpływ do ziemi bez syfonu tak?
    Do katalizy odpływ normalnie bym dał.
    I odpływ w garażu a nie poza. Zimą nie zamarznie, latem pilnować aby syfon nie
    wysechł, ale znający życie latem się też często podłogę w garażu myje to i nie
    wyschnie.

  • 37. Data: 2016-09-17 17:04:51
    Od: Budyń <e...@e...wroclaw.pl>

    W dniu sobota, 17 września 2016 13:29:11 UTC+2 użytkownik KIKI napisał:
> [...]
    A tych uzimów sie nie łączy (jest to przemyslane odstępstwo od zasad). U ciebie nie
    ma fundamentowego to i odgromówkę i uziemienie rozdzielnicy łączysz do otoku.

> [...]
    > ziemią, tam gdzie ona wychodzi z ziemi. Nawet gdyby od licznika szedł
    > kabel TN-S to i tak lokalnie uziemiamy PE możliwie blisko punktu gdzie
    > jest pierwszy ochronnik i gdzie jest listwa wyrównująca potencjały.
    > Jedynie przy TN-S nie łączymy N z PE, bo one są już rozdzielone.
    >
    > Żeby teraz naprawić brak uziomu fundamentowego należy wstrzymać się z
    > chudziakami i wbijać szpije na 4.5-6m czyli dwa zestawy jako jedną gdyż
    > zasypany fundament piaseczkiem nie jest żadnym uziemieniem. Trzeba dojść
    > do warstw gruntu rodzimego, idealnie mokrej gliny.

    pod chudziakiem szpilki chcesz robic, wewnątz fundamentu? To juz zadnej mozliwosci
    naprawy nie bedzie, a jak bednarki nie wyciągnie z rozdzielnicy na zewnątrz to umarł
    w butach.

    b.

  • 38. Data: 2016-09-17 17:07:21
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    wysechł, ale znający życie latem się też często podłogę w garażu myje to i nie

    Na razie będzie szambo, nie ma kanalizacji. Toteż szkoda mi tam spuszczać.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 39. Data: 2016-09-17 17:14:30
    Od: Budyń <e...@e...wroclaw.pl>

    W dniu sobota, 17 września 2016 14:24:39 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    > wartość poniżej 5 ohm potrzebna żeby zadziałały oba, czy p-przepięciowa
    > bo p-porażeniowa zadziała i bez tych 5 ohm? Tak to wszystko zrozumiałem.

    do fundamentów nic nie podłączysz bo ten etap masz za sobą, nie zrobiłeś, to trudno.
    Zatem masz mieć (to inna wersja niz kikiego, ale on znów przesadza):

    -otok (ten co juz masz) dookoła budynku bednarką ocynkowaną (taki niby prostokąt
    dookola budynku)
    -w narożnikach tego otoku wbijasz szpilki pionowe, długosc szpilek w zależnosci od
    gruntu, ale powiedzmy ze 4m i spawasz do otoku
    -bednarka od otoku do zewnętrznej sciany budynku, mniej wiecej jak rury spustowe
    rynien schodzą, to bedzie punkt podłączenia zwodów instalacji odgromowej
    -bednarka od otoku do miejsca gdzie będzie rozdzielnica główna (to bedzie odpowiadac
    za ochrone przepięciową i przeciwporażeniową)

    całe to żelastwo w ziemi trzeba zmierzyc na okolicznosc rezystancji uziemienia i ma
    wyjść poniżej 10omów, im mniej tym lepiej.

    b.

  • 40. Data: 2016-09-17 17:35:59
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    > rozdzielni lub punktu rozdziału (byle do żelaza nie dotykać stali
    > ocynkowanej bo się zrobi ogniwo elektrochemiczne).

    Chudziak jeszcze nie wylany, nie dramatyzujmy. W poniedziałek przed
    laniem będzie elektryk i zadam mu te wszystkie pytania. W razie czego
    mogę wstrzymać lanie.

    > I nie było by żadnych dodatkowych kosztów.

    Jak się buduje pierwszy dom, to się nie. Tylu rzeczy się w trakcie uczę,
    że jest niewykonalnym uniknąć niespodzianek.

    > Teraz musisz ustalić gdzie będzie punkt rozdziału TN-C na TN-S chyba, że
    > masz w warunkach wpisane TT. Co masz w warunkach wpisane?

    Nie jestem teraz pewny, bo nie mam jak sprawdzić ale raczej pamiętam
    TN-S z dodatkowym PE. A zabezpieczeń przed falą przepięciową z sieci nie
    zawiera skrzynka elektryczna?

    > Masz już kabel od licznika? Ile tam jest metrów tego kabla?

    Tzn. jaki kabel? Jest krzynka w roku działki, a druga taka mała na nóżce
    z prądem na budowę (1x230V + 1xsiła) wkopana kilka metrów dalej.
    Skrzynka jest jakieś 15-20m od rogu budynku i dodatkowe 5m od miejsca
    gdzie będzie skrzynka w domu (rozdzielnia? w sieni).

    > Czy ja muszę z ciebie każde zdanie wyciągać? Czemu nie dasz zdjęć z budowy?

    Nie mam pod ręką, musiałem zebrać -
    https://1drv.ms/f/s!AuX2qG-ZltLR9lBqzgdok44TJ8pc

    --
    Pozdrawiam,