  • 41. Data: 2009-08-14 16:09:26
    Temat: Re: Opinie o silikatach
    Od: mowczar <m...@p...onet.pl>

    rick pisze:
    > Witam.
    > W projekcie mam mury z cegły silikatowej. Z tego co widzę dookoła, mało
    > kto z tego buduje, przeważa ceramika i ytong. Co powoduje taką małą
    > popularność silki? W necie, opinie jakie znalazłem, wskazują wręcz
    > przewagę nad porothermem w wielu dziedzinach. Czy mogę prosić o Wasze
    > opinie w tym temacie?
    > Pozdrawiam.
    >
    > Ryszard

    Witam,

    Od niemal dwóch lat mieszkam w domu wybudowanym z Silki.
    Dzisiaj cieszę się że podjąłem z żoną decyzję o budowie z silikatów,
    choć wszyscy - rodzina i znajomi nam odradzali. Że zimna, że nie
    wygrzejemy domu, że z tego stawia się obory itp. itd. Pod dwóch sezonach
    zimowych, z których pierwszy odznaczał się zwiększonym zużyciem gazu z
    uwagi na wilgoć świeżo położonych tynków, drugi mile mnie zaskoczył. A
    wszyscy ci co nam odradzali byli - jedni zdumieni, a pozostali
    skwaszeni, że nie mieli racji.
    Powierzchnia użytkowa naszego domu wynosi 100m2 a pomieszczenia mają
    wysokość 2,85m.
    Ściany nośnie zostały wybudowane z Silki E24 i zostały ocieplone
    styropianem o grubości 15cm, działowe mają zaś 12cm. Posadzka na gruncie
    odizolowana styropianem o łącznej grubości 15cm. Strop typu Teriva
    został wykonany z keramzytobetonowych pustaków stropowych + 20cm wełny
    mineralnej, ułożonej luźno na stropie. Poddasze nieogrzewane.
    Dom stoi na wsi niemal w szczerym polu i w zasadzie nie jest osłonięty
    przez inne budynki przez więc jest narażony na wiatry z każdej strony.
    Mieszkamy we dwoje, jesteśmy aktywni zawodowo, i zimą podczas naszej
    nieobecności w domu, utrzymywaliśmy temp. 19st.C a przez pozostałą część
    dnia roboczego i święta 20st.C. Kocioł gazowy żeliwny, atmosferyczny ze
    sterowaniem pogodowo-pokojowym. Dom nie posiada wentylacji mechanicznej.
    Od 17 września 2008 (bo od tego dnia zacząłem systematyczną rejestrację
    zużycia gazu) do dzisiaj, na ogrzewanie, ciepłą wodę i gotowanie
    zużyliśmy 900 m3 gazu E (GZ50), co daje ~2000 zł za gaz. To prawie o
    połowę mniej niż kosztują opłaty za ciepło w mieszkaniu (w bloku) o pow.
    50m2, zamieszkiwanym przez moich rodziców.
    Zaletą naszego domu (z silikatów :)) jest również to że latem nie
    doskwierają nam upały, gdyż choć za oknem panuje temp. 32st.C to
    wewnątrz, mimo uchylonych okien nie zdarzyło się żeby temp. przekroczyła
    24st.C. Także chłodne sierpniowe noce nie są straszne, gdyż po powrocie
    z wieczornego spaceru z psem, czuć jak od ścian bije miłe ciepełko.
    A melomanów ujmie, tak jak mnie, to że akustyka pomieszczeń jest bajeczna.

    Pozdrawiam,
    mowczar

  • 42. Data: 2009-08-15 06:26:44
    Od: mowczar <m...@p...onet.pl>

    rick pisze:
> [...]

    wysokość 2,85m.
    Ściany nośnie zostały wybudowane z Silki E24 i zostały ocieplone
    styropianem o grubości 15cm, działowe z Silki E12 mają zaś 12cm.
[...]
    przez inne budynki więc jest narażony na wiatry z każdej strony.
[...]
    A melomanów ujmie to, tak jak mnie, że akustyka pomieszczeń jest bajeczna.

    Pozdrawiam,
    mowczar

  • 43. Data: 2009-08-15 09:50:05
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "mowczar" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Fajnie, tylko rachunki oraz chłód w lecie nie są zasługą silikatów a styropianu i
    wełny. Akustykę pomieszczeń bardziej tworzą elementy wystroju i tynki niż ściany.
    Uwierz mi, że gdybyś ten sam dom wybudował z pustaka żuzlowego albo z maxa to nic by
    się nie zmieniło dla was. Bo jedyną istnotną przewagą silikatów jest tłumienie
    dźwięków z zewnątrz, ale skoro mieszkacie na odludziu to jest to bez znaczenia.

  • 44. Data: 2009-08-16 19:41:11
    Od: mowczar <m...@p...onet.pl>

    William Bonawentura pisze:
> [...]
    dźwięków z zewnątrz, ale skoro mieszkacie na odludziu to jest to bez znaczenia.

    Generalnie masz rację. Obok tłumienia dźwięków z zewnątrz drugą, i moim
    zdaniem największą, zaletą silikatów jest to że mają dużą akumulacyjność
    cieplną. I dlatego między innymi zimą rachunki za gaz są mniejsze (bo
    kocioł w cyklu grzania pali dłużej żeby wygrać wewnątrz budynek (bo
    mniejsza ilość załączeń kotła = większa sprawność spalania) a latem
    ściany wychładzają się w nocy i wciągu dnia się nagrzewają oddając
    (zakumulowany w nocy) chłód do pomieszczeń. Dzięki temu nie trzeba
    budować drogiej jako inwestycja i drogiej w eksploatacji instalacji
    klimatyzacyjnej. Posta napisałem po to by niezdecydowanych albo
    wątpiących przekonać że jest to tak samo dobry (jeśli nie lepszy)
    materiał jak każdy inny.

    Pozdrawiam.

  • 45. Data: 2009-08-16 19:42:13
    Od: mowczar <m...@p...onet.pl>