  • 11. Data: 2009-10-04 22:09:07
    Temat: Re: Oprawa scienna/zarówki metahalogenowe
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Maniek4 pisze:
    > Mozesz w taka lampe wmontowac "zarowke" xenonowa samochodowa z przetwornica
    > obok. Problem jest troche z zasilaczem, zeby to rozpalic ale do przejscia.
    > Oszczedne to to bedzie bo tylko 35W i 3000 lumenow, no i zapalac mozesz do
    > woli w granicach rozsadku rzecz jasna.
    Ależ gdzie tam, w żadnym wypadku. Samochodowy xenon z samochodową
    przetwornicą ma jeszcze gorsze warunki pracy niż HQI "do oświetlenia"
    gdzie elektroniczny zapłon może jej pilnować by wystygła. W samochodowej
    przetwornicy "start" jest specjalnie super-mocny i z kopniakiem (bez
    patrzenia na żywotność palnika) bo normy mówią ile ma być światła w
    aucie, i nie może się od zera pomału rozpędzać, tylko musi wystartować
    od razu i dać od razu już "przynajmniej tyle co norma" światła.

    Przykład z życia - ja i kolega jeździmy takimi samymi autami, razem
    zamontowaliśmy przetwornice + palniki (chińszczyzna, ta sama, z tej
    samej partii od tego samego sprzedawcy). Ja mam zrobione tak, że włączam
    światła niezależnie od stacyjki, u niego gasną same jak wyciągnie
    kluczyk, i z powrotem się zapalają jak odpali. Jeździmy mniejwięcej tyle
    samo. Ja rano włączam xenony, przez cały dzień się świecą, nawet jak
    zostawiam auto na 30min, wieczorem wyłączam. U niego gasną co chwila,
    gdy tylko wyłączy silnik. Moje (oba) świecą już 3ci rok), on wymienił
    już 4 komplet palników (zaczynają świecić na różowo, a po paru godzinach
    gasną całkiem)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 12. Data: 2009-10-04 22:20:09
    Temat: Re: Oprawa ścienna/żarówki metahalogenowe
    Od: BartekK <s...@N...org>

    xfiles pisze:
    > Czy jest w takim razie jakies alternatywne rozwiazanie oswietlenie
    > podworka? Podworko jest dosc spore a chcialbym miec mozliwosc
    > odpowiedniego go oswietlenia. Owszem - moge zastosowac zwykly relektor
    > o mocy np 500w, ale chcialbym cos bardziej energoszczednego.
    Po pierwsze: sprezyzuj, co chcesz oświetlać, kiedy i po co:
    - czy to ma się świecić cały czas (całą noc)?
    - czy ma być sterowane czujkami ruchu lub np na chwilę, na czas
    wyprowadzania gości/psa?
    - czy chcesz oświetlić by było widać czy ktoś się kręci, czy tak byś
    mógł w nocy trawę kosić, czy wystarczy ci tyle, by do furtki po ciemku
    trafić

    W kwestii energooszczędnośći - policz kWh a nie W. Jeśli chcesz używać
    czujników ruchu, to lampy 500W (lub 150W) które zaświecą się 3x po
    10minut w ciągu nocy, będą dużo ekonomiczniejsze niż nawet świetlówki
    20W świecące całą noc na okrągło. Ale faktycznie najlepszy efekt (i
    ilość światła z wata) uzyskasz z lamp HQI/metahalogen które będą świecić
    całą noc bez przerwy (z zegara lub czujnika zmierzchowego). Tyle że to
    kosztuje...

    Jak oprawy 500W ci pasują, to możesz do nich wkładać takie świetlówki:
    http://allegro.pl/item760044990_zarowka_energooszcze
    dna_20w_100w_j_118mm_zarnik.html
    Nie daje to tyle światła co 500W, ale wg mnie świeci lepiej niż 100W -
    światło jest dużo "bielsze" i lepiej oświetla, niż 100W halogen, który
    jest jednak trochę "żółty".

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 13. Data: 2009-10-04 22:29:56
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > i nie może się od zera pomału rozpędzać, tylko musi wystartować od razu i
    > dać od razu już "przynajmniej tyle co norma" światła.

    Zartujesz chyba. Lampy xenonowe z zalozenia swieca prawie tyle co wyjezdzi
    samochod, w przyblizeniu rzecz jasna. Co do rozpalania to ja jeszcze nie
    widzialem lamp w samochodach swiecacych od wlaczenia pelna moca, a
    chinszczyzna tym bardziej. Natomiast owszem, rozpalaja sie nieporownywalnie
    szybciej niz metalohalogenki, sa tez pozbawione pewnych ograniczen. Lamp
    metalohalogenkowych i np. sodowych po prostu nie da sie zapalic az nie
    wystygna. To zadne pilnowanie, one po prostu nie wystartuja, ktos juz pisal
    o preznosci gazuw i nie ma co sie powtarzac. Czasowe ograniczniki to rzecz
    wtorna i nie dla tego nie da jej sie zapalic zaraz po zgasnieciu. Przyklad
    gasnaca i zapalajaca sie sama po jakims czasie "wypalona" uliczna lampa
    sodowa.

    > gdy tylko wyłączy silnik. Moje (oba) świecą już 3ci rok), on wymienił już
    > 4 komplet palników (zaczynają świecić na różowo, a po paru godzinach gasną
    > całkiem)

    Dobrze ze napisales kto jest tego producentem i dla tego z tym nie probuje
    dyskutowac. Kupione z samochodem oryginalne lampy xenonowe zapewniam Cie
    swieca znacznie, znacznie dluzej gaszone razem z silnikiem.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2009-10-04 22:34:28
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > o preznosci gazuw

    Boze, "gazow" rzecz jasna. Literowka, ale jak nie mam pojecia. :-)

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2009-10-04 22:45:39
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Maniek4 pisze:
    > Zartujesz chyba. Lampy xenonowe z zalozenia swieca prawie tyle co wyjezdzi
    > samochod, w przyblizeniu rzecz jasna.
    Teraz nie moge na szybko znaleźć, ale miałem normy Philipsa dla palników
    D2S, gdzie bylo pisane o ~tysiącach godziń pracy (ciągłej) lub
    kilkaset-tysiąc załączeń. Nie bez powodu.

    > widzialem lamp w samochodach swiecacych od wlaczenia pelna moca, a
    > chinszczyzna tym bardziej. Natomiast owszem, rozpalaja sie nieporownywalnie
    > szybciej niz metalohalogenki
    Dlatego że przetwornica samochodowa traktuje je "prądowo" a nie
    napięciowo. Palnik ma 35W przy 85v, a jakbyś zmierzył to ma (pomijając
    moment zapłonu przy kV) na początku ponad 50W (a świeci ledwo 50% pełnej
    jasności). Mierzone i na przetwornicach fabrycznych helli, i na
    chińszczyznie.

    > Dobrze ze napisales kto jest tego producentem i dla tego z tym nie probuje
    > dyskutowac. Kupione z samochodem oryginalne lampy xenonowe zapewniam Cie
    > swieca znacznie, znacznie dluzej gaszone razem z silnikiem.
    Zapewne świecą dłużej, już same palniki philipsowe d2s to inna klasa
    (cenowa i jakościowa), ale zdecydowanie liczba zapłonów ma wpływ na
    żywotność.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 16. Data: 2009-10-05 07:17:18
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    BartekK <s...@N...org> writes:

> [...]
    > Nie daje to tyle światła co 500W, ale wg mnie świeci lepiej niż 100W -
    > światło jest dużo "bielsze" i lepiej oświetla, niż 100W halogen, który

    20W swietlowka lepiej swieci niz 100W _halogen_?

    Swietlowka 24W na moje subiektywne oko z trudem dorownuje 100W
    tradycyjnej zarowki, do 100W halogena to sie nie umywa...

    MJ

  • 17. Data: 2009-10-05 09:30:01
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > moment zapłonu przy kV) na początku ponad 50W (a świeci ledwo 50% pełnej
    > jasności). Mierzone i na przetwornicach fabrycznych helli, i na

    To jest jasne, inaczej zapalaly by sie jak sodowki uliczne.

    > Zapewne świecą dłużej, już same palniki philipsowe d2s to inna klasa
    > (cenowa i jakościowa), ale zdecydowanie liczba zapłonów ma wpływ na
    > żywotność.

    Zdecydowanie ma, ale w samochodach szacuje sie to na dlugie lata jazdy
    samochodem nawet w dzien.
    Co do tematu, jasne jest, ze takie lampy nie nadaja sie do podlaczenia z
    czujnikami ruchu, ale wieczorem na pare godzin czemu nie?

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2009-10-05 16:11:52
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> napisał(a):

    > ik.html
    >
    > 20W swietlowka lepiej swieci niz 100W _halogen_?
    >
    > Swietlowka 24W na moje subiektywne oko z trudem dorownuje 100W
    > tradycyjnej zarowki, do 100W halogena to sie nie umywa...

    Świetlówka "średniej jakości"
    24W * 70lm/W = 1,7 tys. lm
    Halogen "średniej jakości"
    100W * 12lm/W = 1,2 tys. lm

    Być może porównujesz kiepska świetlówkę z niezłym halogenem.

    pzdr., PB

  • 19. Data: 2009-10-05 16:17:13
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Bartek <bk*n@v.atonet.pl> napisał(a):

    > Tak. natomiast lampy mają zabezpieczenie przed zbyt szybkim włączeniem i po
    > prostu taki reflektor sie nie zaświeci gdy podłączyć napięcie ponownie.

    Zabezpieczenie jest w zapłonniku a nie w lampie.
    Aczkolwiek są i zapłonniki bez takowego.

    > Lampy metalohalogenowe nadają sie jako oświetlenie włącz wieczorem, wyłącz
    > rano, nie nadają się do czujnika ruchu i zapalania na żądanie.

    W zasadzie tak.
    Ale są metalo-halogeny "krótkołukowe" które przy zasilaczach elektronicznych
    startują w czasie milisekund już z mocą np. 50%. Tylko nie wiem czy jest sens
    kupowania takich opraw na podwórko.
    Jak proponowano: jeśli z czujnikiem ruchu to halogen, to i tak świeci się
    przez kilka-kilkanaście minut na dobę.

    pzdr., PB

  • 20. Data: 2009-10-05 18:46:14
    Od: xfiles <s...@g...com>

> [...]
    > - czy chcesz oświetlić by było widać czy ktoś się kręci, czy tak byś
    > mógł w nocy trawę kosić, czy wystarczy ci tyle, by do furtki po ciemku

    Chce oswietlić w miare dobrze podworko w czasie gdy robie na nim
    grilla, gdy siedze na nim wieczorem. Czytac tam ksiazek nie bede,
    kosic trawy po zmroku tez chyba raczej nie. Zima to pewnie bedzie
    jakies odsniezanie. Wokol podworka mam wejscia do budynkow
    gospodarczych do ktorych chcialbym dotrzec bez wybijania sobie zebow,
    choc do tego to najslabsze swiatlo. Generalnie chcialbym miec
    mozliwosc doswietlenia podworka od czasu do czasu przez kilka godzin.
    Byc moze zwykla oprawa halogenowa bedzie tutaj jednak
    najodpowiedniejsza.