    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Oprawa ścienna/żarówki metahalogenowe
    Date: Mon, 05 Oct 2009 00:20:09 +0200

    xfiles pisze:
    > Czy jest w takim razie jakies alternatywne rozwiazanie oswietlenie
    > podworka? Podworko jest dosc spore a chcialbym miec mozliwosc
    > odpowiedniego go oswietlenia. Owszem - moge zastosowac zwykly relektor
    > o mocy np 500w, ale chcialbym cos bardziej energoszczednego.
    Po pierwsze: sprezyzuj, co chcesz oświetlać, kiedy i po co:
    - czy to ma się świecić cały czas (całą noc)?
    - czy ma być sterowane czujkami ruchu lub np na chwilę, na czas
    wyprowadzania gości/psa?
    - czy chcesz oświetlić by było widać czy ktoś się kręci, czy tak byś
    mógł w nocy trawę kosić, czy wystarczy ci tyle, by do furtki po ciemku
    trafić

    W kwestii energooszczędnośći - policz kWh a nie W. Jeśli chcesz używać
    czujników ruchu, to lampy 500W (lub 150W) które zaświecą się 3x po
    10minut w ciągu nocy, będą dużo ekonomiczniejsze niż nawet świetlówki
    20W świecące całą noc na okrągło. Ale faktycznie najlepszy efekt (i
    ilość światła z wata) uzyskasz z lamp HQI/metahalogen które będą świecić
    całą noc bez przerwy (z zegara lub czujnika zmierzchowego). Tyle że to
    kosztuje...

    Jak oprawy 500W ci pasują, to możesz do nich wkładać takie świetlówki:
    http://allegro.pl/item760044990_zarowka_energooszcze
    dna_20w_100w_j_118mm_zarnik.html
    Nie daje to tyle światła co 500W, ale wg mnie świeci lepiej niż 100W -
    światło jest dużo "bielsze" i lepiej oświetla, niż 100W halogen, który
    jest jednak trochę "żółty".

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173