  • 11. Data: 2010-12-31 14:15:44
    Temat: Re: Podwojny zawor czterodrogowy lub trojdrogowy
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    news:ifko3k$8oc$1@news.onet.pl...

    > Zawory, które będą zamontowane, mają działać bezobsługowo lub też
    > przy jak najmniejszym zaangażowaniu użytkownika. Dla przykładu
    > przełączenie CWU pomiędzy funkcjami OSZCZĘDNIE <-> WYDAJNIE ma być
    > realizowane tylko jednym zaworem ręcznym lub wręcz całkowicie
    > automatycznie i bez prądu. Montowane będzie tylko i wyłącznie to, co
    > jest niezbędne.

    W przypadku kotła gazowego jest to tylko sprawa włączenie go do prądu
    jego wyłącznikiem na frontpanelu. Bimetal wysteruje zawór trójdrogowy
    bypasa a ten odpowiednio skieruje przepływ bezpośrednio lub przez
    kocioł. Kocioł po wykryciu przepływu odpali gaz i całość gra.
    Priorytet grzania kotła stałopalnego w tym układzie umieściłbym tak
    samo jak solarami czyli ile się da nich grzeją a jak braknie to kotłem
    gazowym. "Włączenie" więc kotła lub jego "wyłączenie" traktowałbym
    tylko symbolicznie jako paląc w nim lub nie paląc.

    Marek

  • 12. Data: 2010-12-31 14:20:31
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Plumpi" <p...@o...pl> wrote:
    > Oczywiście każdy z kotłów będzie wyposażony w sterownik elektroniczny jaki
    > jest przewidziany w danym kotle, a całość elektronicznego sterowania ma
    > dopełnić system alarmowy, który będzie załączał pompę cyrkulacyjną tylko
    > wtedy, kiedy ktoś wejdzie do łazienki lub kuchni.
    > Takie sterowania przy użyciu systemów alarmowych są bardzo niezawodne i
    > mam je przetestowane na niejednej instalacji od ok. 15 lat.

    Na początku właśnie planowałem zrobić cyrkulację wg czujek ruchu, ale
    kuchnię mam za daleko żeby pompa przegoniła wodę w rozsądnym czasie, a
    łazienki mam tuż przy kotłowni i cyrkulacja tam jest właściwie
    niepotrzebna... Ale pewnie potestuję i takie rozwiązanie.
    Ale głównie pytałem o sens ekonomiczny. To, co chce osiągnąć inwestor, czyli
    ciepła woda dla 2 domowników i od czasu do czasu dla większej liczby osób,
    można zrealizować przy pomocy kotła gazowego za 5000zł i zasobnika 300L za
    2000zł. Do tego 2 czujniki temperatury, jeden na górze, drugi niżej i knefel
    do przełączania (dolny gdy są goście, górny gdy ich nie ma). Można też
    kotłem 2-funkcyjnym i będzie jeszcze taniej.

    --
    Bartek

  • 13. Data: 2010-12-31 14:28:56
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Uzytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisal w wiadomosci

    > Wiesz przeciez ze w silownikach sa wie krancówki.

    Oczywiscie, ze wiem. Sporo ich sie namontowalem i to przeróznych.
    Ale tak jak pisalem wczesniej moim priorytetem jest praca zaworu bez udzialu
    pradu.
    Rzecz w tym, ze chce, aby zawsze pobór wody sie przelaczal na zasobnik,
    kiedy on bedzie nagrzany i pomijal kociol gazowy.
    Ladowanie zasobnika kotlem gazowym ma byc realizowane na skutek pracy pompki
    cyrkularyjnej i ma byc zalaczane jednym wlacznikiem.

    > Mysle ze jednak nie. Po pierwsze, jak by nie bylo w chwili kiedy mam
    > zlapac jak najwieksza ilosc energii z kolektora i dogrzewac kotlem
    > przeplywowo to nie zalezy mi na wysokich temperaturach w górnej czesci
    > zbiornika ale na równomiernym nagrzaniu calego zbiornika.

    Ale nie bedzie rownomiernego nagrzewania zalego zbiornika, bo u góry
    wezownica nie bedzie dzialac z prostego powodu:

    tg = tw lub wrecz tg < tw
    tg - temperatura glikolu w wezownicy
    tw - temperatura wody w zasobniku
    Cieplo jest oprzekazywane zawsze od temperatury wyzszej do nizszej.
    Jezeli tg > tw to cieplo przeplywa z kolektora do zasobnika
    Jezeli tg = tw nie ma przekazywania ciepla, a sprawnosc kolektora wynosi
    "zero"
    Jezeli tg < tw to wezownica zabiera cieplo wodzie - tej wodzie u góry i
    przekazuje wodzie nizej, anie tego przeciez chcemy. Chcemy, zeby tg zawsze
    byla wyzsza od tw i to jak najwiecej. Im ta róznica bedzie wieksza tym
    bedzie wieksza wydajnosc oraz sprawnosc kolektorów.
    Jak wiec widzisz problem nie lezy w wielkosci nagrzewnicy, ale miejcu gdzie
    ona sie znajduje.

> [...]
    > temperaturze uzytkowej 50stC bo brakujace stC dogrzeje zbiornik.
    > O ile w lecie raczej zawsze bedzie caly zbiornik nagrzany jak parowóz to
    > nie ma to i tak zadnego znaczenia a w pozostale dni jak trzeba bedzie
    > grzac to jest to bez znaczenia gdyz po opróznieniu tej przykladowej
    > warstwy 20cm kociol musi grzac reszte zbiornika o sporo nizszej
    > temperaturze. W moim przykladzie bedzie grzal od razu ale za to przez caly
    > czas z mniejsza moca niz u ciebie po wyczerpaniu tych 20cm wody. Wiec
    > suma sumarum tu wszystko wyjdzie na to samiutko.

    Grzanie dolna i górna wezownica nie zwiekszy grubosci tej warstwy, bo jej
    grubosc zalezy od mocy przekazywanej z kolektora. Jezeli moc jest zbyt mala
    to warstwa pozostanie na pewnej grubosci, poniewaz zraz z powiekszaniem sie
    jej grubosci spada wydajnosc na skutek zwiekszania sie temperatury wody
    wzgledem temperatury glikolu w wezownicy.
    Wezownica, zeby byla jak najbardziej wydaja musi byc plaska spirala
    zamontowana na samym dnie zasobnika.
    Niestety jest problem z wykonaiem takiej wezownicy, choc bywaja modele
    drozsze, w których wezownica jest podwójnie zwijana.

  • 14. Data: 2010-12-31 14:46:33
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Plumpi" <p...@o...pl> napisal w wiadomosci

    > Oczywiscie, ze wiem. Sporo ich sie namontowalem i to przeróznych.
    > Ale tak jak pisalem wczesniej moim priorytetem jest praca zaworu bez
    > udzialu pradu.

    Eee tam znikome wartosci tego pradu no i takio silownik cos ala
    pneumatyczny bedzie sporo drozszy.

    > Ladowanie zasobnika kotlem gazowym ma byc realizowane na skutek
    > pracy pompki cyrkularyjnej i ma byc zalaczane jednym wlacznikiem.

    To znaczy ze chcesz ladowac go obiegiem bez wezownicy?
    Kiedys dawno ci o tym wspomnialem ze mam zamiar cos takiego zrobic to
    wtedy napisales ze sie tak nie da...

    > Ale nie bedzie rownomiernego nagrzewania zalego zbiornika, bo u góry
    > wezownica nie bedzie dzialac z prostego powodu:
> [...]

    u góry zawsze bedzie dzialac gdyz w tym ukladzie zawsze tg > tw bo
    zbiornik nie bedzie grzany tak wearstwowo jak by to mialo miejsce w
    wezownicy ponizej.
    Gdyby tak nie bylo to napisz mi dlaczego górna wezownica nagrzewa
    górna czesc zbiornika gdy jest podlaczona do kotla gazowego?
    Przeciez wedlug ciebie nie powinna.

    > Jezeli tg < tw to wezownica zabiera cieplo wodzie - tej wodzie u
    > góry i przekazuje wodzie nizej, anie tego przeciez chcemy.
    W jakis sporadycznych sytuacjach przy zachodzacym sloncu itepe takie
    zjawisko zajdzie ale nie oznacza to strat energii a tylko mieszanie
    wody w zbiorniku z jednoczesnym wpuszczniem energii z solara gdyz
    temperatura wezownicy wzgledem temperatury w zbiorniku to ni etylko
    górny odcinek ale to wypadkowa temperatura na calej dlugosci wezownicy
    do wypadkowej temperatury w zbiorniku.
    Dlatego tez nie kontroluje sie do celów zatrzymani apompy solarnej
    temperatury z górnej czesci zbiornika lecz porównuje sie temperature
    na zasilaniu do temperatury na powrocie lub temperature na zasilaniu
    do temperatury w zbiorniku na wysokosci krocca powrotu.
    Jezeli tylko TZ > od TP to zawsze jest oddawane cieplo do zbiornika.

    > Jak wiec widzisz problem nie lezy w wielkosci nagrzewnicy, ale
    > miejcu gdzie ona sie znajduje.

    Nie. Sa zbiorniki solarne do wstenego podgrzewu wody w których
    wezownica jest na calej wysokosci zbiornika.

    > Wezownica, zeby byla jak najbardziej wydaja musi byc plaska spirala
    > zamontowana na samym dnie zasobnika.

    Ale tego sie nie da uzyskac w pionowym zbiorniku wiec stosuje sie
    pionowa spirale.

    Marek

  • 15. Data: 2010-12-31 15:09:29
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > niżej i knefel do przełączania (dolny gdy są goście, górny gdy ich nie
    > ma). Można też kotłem 2-funkcyjnym i będzie jeszcze taniej.

    Cały problem jest w tym, że narazie nie ma gazu. Ma być za jakieś 2-3 lata,
    bo dopiero robią instalację na osiedlu.
    W pierwszej wersji chcieli kocioł na ekogroszek, żeby przez te 2 lata grzał
    CO i CWU + w przyszłości docelowo kocioł gazowy.
    Kocioł gazowy i tak będzie i tak, bo chodzi o wygodę.
    Uważam, że za te same pieniądze, które by się wydało w kocioł na ekogroszek
    lepiej jest zainwestować w zwykły kocioł zasypowy + solary, bo wyjdzie na to
    samo, a nie będzie potrzeby palenia w kotle w okresie, kiedy zacznie świecić
    słońce.
    W przyszłości ten kocioł węglowy i tak ma tylko stać i być używany
    conajwyżej do spalania liści z podwórka, papierów, śmieci i czasami jakichś
    gałęzi z drzew. Uważam, że proponowane przeze mnie rozwiązanie będzie o
    wiele bardziej funkcjonalne, a kosztować będzie tyle samo.
    Tak wiec jak widać problem jest nieco bardziej złożony i gdyby nie brak gazu
    to zapewne byłby zamontowany kocioł gazowy + zasobnik + ewentualnie prosty
    kocioł.
    Jednak należy zauważyć, że zasobnik i tak musi być. Zatem może lepiej od
    razu zainwestować w porządny zasobnik 200-300 litrów + ze 2 solary. Łączny
    koszt takiego zestawu obecnie to raptem 7-9 tys. zł., a do tego dostajemy
    zasobnik ze stali nierdzewnej, czyli o wiel dłuższej żywotności.
    Kwota finalna i tak wychodzi na to samo czy kupić kocioł na ekogroszek +
    zasobnik za 2 tys. czy kupić zestaw solarny z zasobnikiem + najtańszy kocioł
    zasypowy z prostym sterownikiem i dmuchawą. Jedyny minus to to, że przez te
    2-3 lata będzie więcej pracy przy kotle, ale za to ciepła woda będzie za
    darmo w większej cześci roku zarówno przy kotle węglowym, ale w
    szczególności przy kotle gazowym.

  • 16. Data: 2010-12-31 15:31:27
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Eee tam znikome wartosci tego pradu no i takio silownik cos ala
    > pneumatyczny bedzie sporo drozszy.

    Nie chodzi o znikomy pobór mocy, lecz calkowita niezaleznosc w razie zaniku
    zasilania.

    > To znaczy ze chcesz ladowac go obiegiem bez wezownicy?
    > Kiedys dawno ci o tym wspomnialem ze mam zamiar cos takiego zrobic to
    > wtedy napisales ze sie tak nie da...

    Nie kojarze, abym cos takiego napisal.
    Byc moze chodzilo o calkiem inna sytuacje.
    W moim przypadku kotlem gazowym ma byc nagrzewana czesc wody znajdujaca sie
    pomiedzy króccem cyrkulacji, a wylotem cieplej wody.
    Czyli nie cala objetosc.

> [...]
    > Gdyby tak nie bylo to napisz mi dlaczego górna wezownica nagrzewa górna
    > czesc zbiornika gdy jest podlaczona do kotla gazowego?

    Bo temperatura wody obiegowej kotla gazowego jest znacznie wyzsza.
    Ty glównie nastawiasz sie na zwiekszenie wydajnosci w okresie slabego
    slonca, ale tak jak chcxesz to zrobic po prostu sie nie da, bo temperatura
    stagnacji kolektora, a tym samym temperatura glikolu jest zbyt mala.
    Grzejac warstwowo to wezownica zawsze styka sie z mozliwie jak najbardziej
    zimna woda w zasobniku, czyli zapewnia najwiekszy z mozliwych przekaz
    energii z glikolu do wody. poniewaz kazda porcja cieplej wody natychmiast
    wedruje do góry, a jej miejsce zajmuje porcja najzimniejsza.
    Wbrew temu co myslisz, konstrukcja takiego zasobnika jest bardzo dobrze
    przemyslana i nakierowana na jak najwiekszy uzysk, który jest kompromisem
    pomiedzy wydajnoscia, a ograniczeniem konstrukcyjnym. Nie bez powodu wlasnie
    wezownice solarów znajduja sie mozliwie jak najnizej w zasobniku.

  • 17. Data: 2010-12-31 15:42:10
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Nie kojarze, abym cos takiego napisal.
    > Byc moze chodzilo o calkiem inna sytuacje.

    Moze pytales wtedy o gazowy ogrzewacz przeplywowy ?
    W przypadku takich ogrzewaczy nie ma takiej mozliwosci z tego wzgledu, ze
    zespól wodny sterujacy doplywem gazu i odpalajacy palniki dziala na zasadzie
    róznicy cisnien na wejsciu i wyjsciu wody, która w tego typu piecykach musi
    byc dosc spora, poniewaz zespól ten otwiera zawór gazowy w sposób czysto
    mechaniczny.
    W przypadku kotla gazowego, który chce uzyc reaguje on na przeplyw wody,
    nawet wymuszony malenka pompka cyrkulacyjna, poniewaz otwiera gaz zaworem
    sterowanym elektrycznie.

  • 18. Data: 2010-12-31 16:03:17
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > Uzytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisal w wiadomosci

    > Nie chodzi o znikomy pobór mocy, lecz calkowita niezaleznosc w razie

    Ale co ci z tego jak kociol gazowy tez potrzebuje prad do grzania?

> [...]
    > W moim przypadku kotlem gazowym ma byc nagrzewana czesc wody
    > znajdujaca sie pomiedzy króccem cyrkulacji, a wylotem cieplej wody.

    Dokladnie to samo.
    Poszukaj w starych postach to znajdziesz. Pisalem ze mam w zbiorniku
    nie wykorzystany krociec cyrkulacji.

    > Bo temperatura wody obiegowej kotla gazowego jest znacznie wyzsza.
    Nie ma absolutnie znaczenia czy jest znacznie wyzsza czy mnie wyzsza.
    Kociol ma 24kW wiec nie ma co sie dziwic ze znacznie wyzsza w
    porównaniu do mocy chwilowej solara 3-5kW. Kociol ma nagrzac szybko w
    20minut a solar ma na to caly dzien.

> [...]
    > slabego slonca, ale tak jak chcxesz to zrobic po prostu sie nie da,
    > bo temperatura stagnacji kolektora, a tym samym temperatura glikolu

    Caly czas zapominasz ze liczy sie wypadkowa temperatura w calej
    wezownicy a nie tylko obserwowana przez ciebie w górnej jej czesci.

    > Grzejac warstwowo to wezownica zawsze styka sie z mozliwie jak
    > najbardziej zimna woda w zasobniku, czyli zapewnia najwiekszy z
    > mozliwych przekaz energii z glikolu do wody.

    Juz ci wspomnialem ze nie zalezy mi na rozkladzie warstwowym, moze byc
    mix jogurtowy. Wazne jest ze mam wyzsza sprawnosc oddawania ciepla z
    wezownicy gdyz zostala powiekszona niemal dwukrotnie.

> [...]
    > kompromisem pomiedzy wydajnoscia, a ograniczeniem konstrukcyjnym.
    > Nie bez powodu wlasnie wezownice solarów znajduja sie mozliwie jak

    Wcale ze nie. W konstrukcji kierowano sie nie tylko wydajnoscia ale
    takze koniecznie warstwowym rozkladem temperatur po to aby miec w
    miare szybko w górnej czesci zbiornika uzyteczne wyzsze temperatury
    wody tak aby nie trzeba bylo jej juz niczym dogrzewac. Oczywiscie
    jesli sie tylko da bo w zimie czy okresie przejsciowym tez trzeba
    dogrzewac kotlem ale nie w calej objetosci 300l a tylko w jego górnej
    czesci. Zauwaz jeszcze ze nawet górna wezownica nie sie ga samej góry
    zbiornika. U mnie wezownica nagrzewa 1/3 górnej objetosci ale od
    najwyzszego zwoja do konca zbiornika jeszcze brakuje tyle ile niemal
    wynosi jej wysokosc.
    Mnie w ukladzie jako wstepny podgrzew wody na posiadaniu tych
    temperatur warstwowych wcale nie zalezy a tylko na zgromadzeniu
    maksymalnej energii w zbiorniku. Zwiekszenie powierzchni wezownicy
    poprawia sprawnosc wymiany a wypadkowe temperatury sa niemal
    identyczne. Obserwuj to co jest na powrocie wezownicy a nie w górnej
    jej czesci to sie przekonasz. Stwierdzis ze temperatura na powrocie
    bedzie nizsza niz z krótsza wezownica która nie zdazy oddac tej samej
    ilosci energii co wezownica dluga.

    Marek

  • 19. Data: 2010-12-31 16:09:18
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > wody, która w tego typu piecykach musi byc dosc spora, poniewaz
    > zespól ten otwiera zawór gazowy w sposób czysto mechaniczny.

    Nie.
    Pisalem caly czas o moim kotle dwufunkcyjnym. Innego nigdy nie
    posiadalem.
    W którym jest elektroniczny czujnik przeplywu cieczy a przeplyw
    wymuszony bylby zewnetrzna pompa curkulacyjna zalaczana zwyklym
    bimetalicznym termostatem wtedy gdy temperatura w zbiorniku spadnie.

    Marek

  • 20. Data: 2010-12-31 16:28:35
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]

    > kompromisem pomiedzy wydajnoscia, a ograniczeniem konstrukcyjnym.
    > Nie bez powodu wlasnie wezownice solarów znajduja sie mozliwie jak

    Zobacz sobei na trzeci od lewej schemat.
    http://www.sorel.de/fileadmin/user_upload/produkte/t
    dc3/tdc23schema.png

    To jest niemal to samo tyle ze aby uzyskac duze rozwarstwienie wody po
    to by woda miala jak najszybciej uzyteczne temperatury sterownik w
    pierwszej czesci dnia grzeje najpierw górna czesc zbiornika a potem
    pozostawia nagrzana wode w spokoju i przechodzi do grzania dolnej
    czesci zbiornika. Tylko po to aby uzyskac rozwarstwienie i nie psuc
    tego po poludniu odlaczana jest górna a zalaczana dolna wezownica.

    Teraz odpowiedz co ma do rzeczy to co napisales cytuje "Bo
    temperatura wody obiegowej kotla gazowego jest znacznie wyzsza"
    Jak widzisz solar jakosc grzeje przez pierwsza czesc dnia górna
    wezownica szybko doprowadzajac temperature wody w górnej czesci
    zbiornika do wartosci uzytecznej. Wcale nie jest to kociol. Gdyby
    teraz polaczyc w szeregu obie wezownice to efekt bedzie tylko taki ze
    zbiornik bedzie w calej objetosci rozgrzany, nie bedzie tak wyraznego
    rozwarstwienia i temperatury uzytecznej wody na górze zbiornika ale
    sprawnosc wymiany bedzie sporo wieksza. Reszte, jezeli bedzie musial,
    dogrzeje kociol gazowy.

    Marek