    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompa ciepla powietrzna
    Date: Fri, 11 Nov 2011 19:04:05 +0100

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:abc1aa56-17f8-481f-a081-7080b62694b6@p16g2000yq
    d.googlegroups.com...

    > W sumie taki sam jak solary :) Solary sa nawet drozsze w instalacji.
    > Koszt wytworzenia CWU w lato w pompie ciepla p-w jest bardzo niski -
    > mozesz osiagac nawet COPy rzedu 5-6. W kazdy dzien - bez wzgledu czy
    > jest slonce czy nie. Zmiescisz sie chyba w kwocie 20-30 pln / m-c :)

    Latem COP solara przekracza spokojnie wartosc 40. W zwykly sloneczny pozno
    wiosenny dzien COP 42-43, a moze byc i wiecej. Tu nie ma co porownywac.
    Nawet dzis uzysk solara to 11kWh dla CWU, COP ok. 39, na zewnatrz w okolicy
    4C. Reszta poszla w podloge, czego sterownik uparcie nie chce mi zliczyc.
    Prawda tez jest, ze przez ostatnie dwa - trzy dni solar stal, bo slonca
    brak. Niestety to juz listopad, drugi z najgorszych miesiecy pod wzgledem
    uzyskow. Ale i COP PC nie osiagnie wartosci 5-6.
    Latem w pochmurny dzien solar rzadko kiedy wyprodukuje mniej jak 5kWh. Ja w
    sierpniu, kiedy ciagle padalo chyba nie przypominam sobie, zeby temp. wody w
    300 litrowym baniaku byla nizsza od 30C. Moze kiedy padalo od rana do
    wieczora bylo mniej. Kociol trzeba bylo odpalic raptem kilka razy, bo zona
    uwaza, ze 36C to woda nie do kapieli. Na dzis od pocztku maja uzysk to
    2100kWh. Mysle, ze w roku mozliwy uzysk przekroczy 3000 - 3100kWh z ponad 5
    m^2 apertury. Dla gazu ziemnego to ok. 800zl oszczednosci rocznie liczac
    wprost. Dla propanu i oleju jeszcze wiecej, a dla wegla komfort i nic poza
    tym.

    Pozdro.. TK