    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompa ciepla powietrzna
    Date: Fri, 11 Nov 2011 21:48:26 +0100

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:d545b4cf-a881-47cf-9e93-5e4e69bb6945@e15g2000vb
    a.googlegroups.com...

    > Porownywac mozna koszt instalacji do czasu zwrotu :) Pompa ciepla
    > powietrze-woda hewalexa kosztuje 3,3k pln. Jezeli solar kosztuje 6k
    > pln, a PC bedzie grzala wode za ~30 pln / m-c to ta roznica 2,7k pln
    > zwroci sie dopiero po ~12 latach.

    Jak Ci wychodzi 30zl/miesiac?
    Ja potrzebuje jakies 400kWh/miesiac. Liczac nawet po te 0,20zl to jest 80
    zyli na miesiac.

    > No widzisz - czyli nawet w sierpniu musialbys miec drugie zrodlo
    > ciepla zeby dogrzac do tych uzytkowych ~45-50stC. Z pompa PW nie
    > musisz. Odpada problem :)

    No ale ta pompa Hewalexa domu nie ogrzejesz a zdaje sie o takiej byla mowa.

    > Bo 36 to rzeczywiscie nie jest woda do kapieli!! Ja u siebie
    > specjalnie dodawalem dodatkowy wymiennik zeby moc nagrzewac CWU do
    > ~46stC, a nie 40stC wlasnie ze wzgledu na wanne :)

    To troche prawda, 38 to lepiej jak 36. Ale bez przesady, 36 to nie Syberia
    raz od dzwona pod prysznicem przez piec minut.

    > [...]
    >
    > 3000kWh przez COP 4 = 750kWh, w jednej taryfie to u mnie 750 * 0,48pln
    > = 360 pln. Czyli okres zwrotu tych wczesniej liczonych 2700 pln wedlug
    > tych danych jest troche krotszy bo 7,5 roku. Tym niemniej zapewnienie
    > dodatkowego zrodla ciepla w srodku lata jest uciazliwoscia. Pompe
    > stawiasz i robi cieplo przez 100% okresu poza-grzewczego! Trzeba
    > rozwazyc ale taka pompa nie jest zlym wyborem.

    Nieco watpie, zeby te 3000kWh udalo sie uzyskac COPem 4 przy pomocy
    powietrznej pompy. U mnie prad jest drozszy o 0,2 zyla.
    PC nie jest zlym wyborem, nigdy tego nie pisalem. Ale jak mam gaz to po
    kiego mi PC do grzania domu? Kociol 4 tysie, solar 8 tysi z baniakiem to 12
    tysi. Za sama pompe taka jak Twoja zaplace tyle samo. Do tego baniak, bufor,
    pompy, sterowniki, wiekszy przydzial mocy rura w ziemi, glikol... Tak nie
    przejmuje sie druga taryfa, COPami itd. Po prostu dla gazu to niekonieczna
    alternatywa.
    Twoj przyklad jest dobry, ale niestety zaklada pewna optymistyczna rzecz,
    mianowicie zrobienie instalacji samemu. Zlecenie tego komus znacznie
    podniesie koszt.
    Swoja droga moja kolezanka zaczela wykanczac dom. Wlasnie podpowiedzialem
    jej montaz powietrznej pompy do grzania CWU latem. Dom beda ogrzewac
    propanem, wiec dla samego CWU na lato taka pompa jako samodzielne urzadzenie
    bez klopotow instalacyjnych nie jest zlym rozwiazaniem i przystepnym cenowo.
    Nie namawiam jednak a jedynie podpowiedzialem do przemyslenia. Do takich
    urzadzen trzeba byc troche fantasta. Im bardziej czlowiek sie interesuje tym
    wiecej z tego jest w stanie wyciagnac.

    Pozdro.. TK