    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Posadzkowe przemyslenia, dlugie niestety.
    Date: Sun, 2 Aug 2009 01:20:25 +0200

    Uszanowanie.

    Od poczatku maja jestem szczesliwym posiadaczem posadzek na dole. Niestety
    zeby nie bylo zbyt rozowo jedna z nich pekla. Pekla dokladnie w miejscu
    gdzie mialem zrobic dylatacje. Pomieszczenie to kuchnia z jadalnia, caly dol
    to ogrzewanie podlogowe. Ostatecznie dylatacji nie zrobilem, bo stosunek
    bokow pomieszczenia to 6m do 3,30m, nie przekracza 2 do jednego, bok nie
    duzszy jak 8m i teoretycznie dylatacja nie jest konieczna. Oczywiscie przy
    scianach jak nalezy w progach wstawione nawet profile dylatacyjne, czego
    chyba nikt nie robi. Wszystko to do d.., bo posadzka pekla. Beton zbrojony
    siatka z drutu stalowego na rurkach plus wlokna propylenowe. Minely trzy
    miesiace od wylania, beton polewany przez prawie dwa tygodnie po wylaniu i
    posadzka tak naprawde dopiero teraz nabiera ksztaltu, zlego ksztaltu. Poki
    byla wilgotna wszystko bylo OK, teraz zaczelo sie korytowanie. Roznica
    poziomow w progach dochodzi do 0,5cm, a bylo idealnie rowno. Przestrzegam
    tym samym przed wczesnym ukladaniem plytek, nawet jezeli posadzka wyglada na
    sucha. Ona dopiero po wyschnieciu zaczyna sie wypietrzac w rogach i na
    krawedziach. Posadzkarze w tych miejscach powinni zanizac beton przy
    ukladaniu, czego nie robia. Tu przypomina mi sie tekst Kikiego, piszacego,
    ze posadzka posadzka a mase samopoziomujaca i tak trzeba dac. :-) Moze
    wystarczy szlifowanie naroznikow jezeli roznica poziomow przekroczy 0,5cm,
    zobaczymy.
    Teraz co do zbrojenia. Byly tu dyskusje gdzie zboric posadzke, otoz na dzien
    disiejszy musze przyznac racje JanuszowiK, ktory to namowil mnie na takie
    zbrojenie. Kamyczek do ogrodka Krzema, niestety zbrojenie pod rurkami z
    wykonawczego punktu widzenia nie ma sensu, chyba ze dystansow pod siatka
    bedzie niemal tyle co styropianu. Podczas ukladania betonu wszystko to sie
    najzwyczajniej dewastuje. Druty ulozone na dystansach sa zbyt cienkie by
    mogly zachowac poziom i utrzymac chlopa ukladajacego beton. Samo zbrojenie
    po dzisiejszych ogledzinach dolu i wnioskach z posadzki na gorze wydaje sie
    ze bardziej pelni role zabezpieczenia przed klawiszowaniem ew. peknietej
    posadzki niz zbrojenia konstrukcyjnego wynikajacego z wzglednie miekkiego
    styropianu. Takie w przypadku posadzki jest chyba nieistotne. Na dzien
    dzisiejszy sadze, ze wlasciwym sposobem zbrojenia bedzie siatka na rurkach.
    W moim przypadku posadzka pekla w miejscu gdzie bez oslony przechodza dwie
    rurki do siasiedniego pomieszczenia. Siatka zbrojeniowa ulozona na rurkach
    jest z kazdej strony otulona betonem, co mam nadzieje powstrzyma pionowe
    przesuwanie sie miedzy soba dwuch plyt betonowych w miejscu pekniecia.
    Skleje to pewnie jeszcze zywica, ale pozostaje problem ulozenia gresu w tym
    miejscu.
    Do betonu w czasie "lania" dodawane byly wlokna propylenowe, ktore to
    niestety nie zapobiegly temu peknieciu. Sadze w oparciu o to doswiadczenie,
    ze glownym celem stosowania tych wlokien jest zwyczajne wyciaganie kasy, bo
    kosztuja niemalo. To tylko takie moje przemyslenia na goraco i byc moze sie
    myle. W tej chwili nie mam pojecia po co stosowac zbrojenie propylenowe,
    skoro i tak nie dziala niezaleznie od tego co kto by w specjalistycznych
    tekstach nie napisal.
    Krotkie wnioski takie, zeby podlogi wykanczac koniecznie po ich wygrzeniu
    podlogowka, bo na takiej posadzce sie skupiam i nie spieszyc sie, bo to moga
    byc same problemy, rowniez bez podlogowki. Nie jestem pewien, czy kleje
    nawet te niby elastyczne beda mogly przejac odksztalcenia posadzki przy
    nieodksztalcajacych sie plytkach.

    Pozdro.. TK