    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Boiler czy wymiennik ?
    Date: Sun, 25 Jul 2010 22:07:13 +0200

    news:i2hfta$9mo$1@news.onet.pl...

    > Hmmm...
    > Przecież na piecu ustawiasz sobie zadaną temperaturę do której ma dogrzać
    > wodę. Z tego wynika fakt, że woda, kiedy się już zagrzeje, piec się
    > wyłącza, czy tam przechodzi w stan czuwania/gotowości/uśpienia czy czego
    > tam jeszcze i nie spala wtedy węgla. Prowadzi to do sytuacji, kiedy gdy
    > Twoja woda w bojlerze osiągnie jakieś tam x stopni, kocioł juz nie zużywa
    > węgla.

    Zużywa i to cały czas. Stan podtrzymania jest stanem, w którym musi być
    podtrzymywany żar w palenisku, a w tym celu kocioł jest co pewien czas
    przedmuchiwany. W czasie przedmuchów, węgiel jest spalany i podajnik go
    systematycznie uzupełnia. Oczywiście dzieje się to w ilości mniejszej niż
    potrzeba do grzania, ale jednak. Ciepło kotła ucieka w tym czasie poprzez
    komin oraz do otoczenia od kotła, bo temperatura wody w kotle jest wyższa od
    temperatury otoczenia i dla "zdrowia" kotła najlepiej gdyby była utrzymywana
    na poziomie conajmniej 60stC, gdyż w przeciwnym razie skróci się jego
    żywotność. Niestety w okresie letnim temperatura wody w kotle utrzymywana
    jest na niskim poziomie co doprowadza do szybkiego rdzewienia kotła, a zatem
    powstają dodatkowe, ukryte koszty ogrzewania wody CWU kotłem węglowym.
    Koszty, których nie jest świadoma większość użytkowników.
    Reasumując:
    Ogrzewanie wody kotłem węglowym ma sens tylko wtedy, kiedy zapotrzebowanie w
    ciepłą wodę jest duże. W przypadku zużycia rano i późnym wieczorem, kocioł
    przez dłuższy okres czasu będzie pracował przy obniżonej tempera\turze w
    stanie podtrzymania, która będzie przyczyną szybszego zużycia kotła.
    W przypadku niewielkiego zużycia wody CWU lepszym rozwiązaniem jest
    ogrzewanie jej elektrycznie i o ile pozwala na to woda oraz instalacja
    elektryczna to ogrzewanie jej podgrzewaczem przepływowym. Bez problemu można
    instalację połączyć w taki sposób, że woda przechodzi przez bojler grzany
    kotłem, a następnie trafia do podgrzewacza przepływowego umieszczonego
    blisko odbioru. Bez problemu instalację można przygotować w taki sposób, że
    w chwili nagrzania bojlera do temperatury wyższej jak 30stC odłączane jest
    zasilanie podgrzewaczy przepływowych.
    Do prysznica potrzebny jest podgrzewacz przepływowy o mocy conajmniej 10kW.
    Do wanny conajmniej 15kW. I tu potrzebna jest instalacja 3-fazowa.
    Do kuchni conajmniej 3,5kW , a do umywalki wystarczy nawet 2kW.
    Jeżeli nie ma możliwości wykonania instalacji 3-fazowej to pozostaje bojler
    z grzałką.