    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Burza, oswietlenie awaryjne.
    Date: Fri, 26 Jun 2009 15:32:20 -0700 (PDT)

    On 26 Cze, 09:20, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    [...]
    > A można to samo zrobić tak ja kilka tygodni temu rozpisaywali o tym  Jacek
    > "Plumpi" z Adamem Sz. Wtedy pewnie z przeznaczonych na ten cel 5tys zł
    > zostało by mi na bilet do Krakowa, zrobienie u Ciebie grilla na podwórku, a
    > jak zadowoliłbyś się polską wódka a nie zagranicznymi płynami w kolorze
    > herbaty to starczyłoby mi pewnie i na bilet powrotny;)))

    Tak sobie gadacie i gadacie, to tez sie podepne i sobie pogadam :)

    A wiec ja juz mam zrobiona instalacje elektryczna. Polozylem sam, z
    wlasnych materialow. Nie mam jeszcze skrzynki (sorry - skrzynek;-))
    rozdzielczych bo czekam najpierw na tynkarzy :-) Poszlo mi z 2km kabla
    i tydzien swojej roboty. Kable kupilem na allegro - ogladal je znajomy
    elektryk ktory akurat robil u mojego sasiada elektryke i oczy otwieral
    ze zdziwienia bo on te same kable kupuje o 50% drozej (mimo ze kupuje
    ich duuuuuuuuuuzo :) Na same kable wydalem ok 650 pln na 2,5mm2
    (400m), 800 pln na 1,5mm2 (800m), jakies 250 pln na ~600m skretki i
    300 pln na YD..niepamietamco..Y (alarmowy 0,5) 20 zylowy - ok 100m. Do
    tego jeszcze dojdzie z 400 pln na ~120mb koncentryka i kabla do wifi.
    Do tego jeszcze glosnikowe 2,5mm2 - jakies 100 pln. SUMA: 2,5k pln.

    Wychodze wiec z zalozenia, ze moj system bedzie zdecydowanie tanszy od
    tradycyjnej instalacji elektrycznej wykonanej przez normalnego
    elektryka ;) Zdecydowalem sie ostatecznie calosc robic na sterowniku
    PLC, alarm bedzie osobno SATELowski. Przygotowane mam okablowanie pod
    wszystko.. Do kazdego pokoju po pare skretek, do kazdego wylacznika i
    gniazda, gdzie w przyszlosci beda mogly byc podlaczane lampki. Kazda
    pojedyncza lampka, plafon, kinkiet etc ma swoj osobny kabelek.
    Wszystko zbiega sie w docelowej skrzyneczce..

    Jakie JA mialem podstawowe zalozenia wybierajac system oparty o
    zaawansowany sterownik:

    1. Tak, jestem geekiem ;)
    2. Sterowanie oswietleniem.. Jeden prosty przyklad - dwa dodatkowe
    wylaczniki (przy wyjsciu i w sypialni), ktore wylaczaja mi CALE
    oswietlenie w domu
    3. Wylaczenie glownego elektrozaworu wody po uzbrojeniu alarmu -
    wyeliminowanie ryzyka zalania chaupy jak nie ma nas akurat w domu
    4. Informacja przy uruchamianiu alarmu (na LCD z satelka) ktore okno
    jest otwarte, a ktore uchylone - zamiast biegac w butach po calym domu
    i sprawdzac, czy nie zostalo gdzies otwarte mam to wszystko ladnie na
    ekraniku :)
    5. Sterowanie wentylacja -> skorzystanie z WC wlacza na ~10 minut
    najwyzszy bieg wentylatorow, oprocz tego czujnik wilgotnosci w
    kuchni / salonie - zwiekszenie (np. wieksza liczba gosci, czy
    gotowanie jakiegos mokrego obiadu) tez wlacza wyzszy bieg.
    6. Dodatkowy wylacznik (15 cm ponizej pozostalych) w dwoch pokojach,
    gdzie mam po ~8 zrodel swiatla, ktory wlacza/wylacza cale oswietlenie
    naraz (czyli wychodzac z pokoju pykam tylko w ten knefel i gasze
    wszystko naraz :)
    7. Symulacja obecnosci domownikow - wlaczane z centralki satelowskiej
    ale sterowane ze sterownika PLC
    8. Wlaczanie odpowiednich swiatelek w odpowiednim miejscu przy
    wykryciu ruchu w nocy - wlaczane beda lampki o niskim natezeniu
    swiatla - jakis kinkiecik czy cos w tym guscie - kwestia zmiany to
    tylko ustawienie innego wyjscia w programie ;)
    9. Po uzbrojeniu alarmu - wylaczenie zasilania w gniazdach m.in. w
    lazienkach, w pralni/suszarni/prasowalni (raz z pustym zoladkiem, z
    wiszacym jezorem, siedzac w restauracji kiedy pani podawala juz obiad
    musialem wyjechac bo zona nagle sobie przypomniala ze nie wylaczyla
    chyba zelazka (oczywiscie wylaczyla) - no dajcie spokoj, za dobre
    jedzenie moge zabic, dla mnie tylko ten jeden punkt moglby istniec i
    robilbym taka instalacje ;)))
    10. Sterowanie nawadnianiem ogrodu
    11. Sterowanie odladzaniem (hm) podjazdu
    12. W kazdym pokoju po dwa koncentryki - mozliwosc wpuszczenia obrazu/
    dzwieku z kazdego pomieszczenia do innego -> w piwnicy np. robie sobie
    kino domowe z projektorem - bedzie mozna na niego puscic obraz z
    dowolnego komputera, a troche ich jest jak to u geeka :D
    13... Masa innych drobnych rzeczy, ktore mozna wrzucic do wora "domu
    inteligentnego", choc nie ma wiele wspolnego z sama instalacja
    elektryczna i oswietleniowa..

    PLC z ~80 wyjsciami i ~80 wejsciami bedzie kosztowal jakies 2k pln +
    ok 1k pln przekazniki. Do tego standardowa skrzynka elektryczna z
    normalna iloscia osprzetu.

    Gdybym mial to robic za 15..20k pln i wiecej - na pewno bym
    zrezygnowal. Ale bedzie mnie to kosztowalo MNIEJ niz instalacja
    tradycyjna wykonana przez elektryka, wiec o czym tu wogole
    dyskutowac ? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.