    From: "janko walski" <j...@o...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną
    Date: Sun, 24 Jul 2011 21:53:16 +0200

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:c7ba27d3-0e09-442d-b0aa-4190023b805d@hd10g2000v
    bb.googlegroups.com...

    >Akurat tutaj nie trzeba mieć wielkiego pojęcia.

    > nowego prawa budowlanego i nowych norm PN-IEC 60364 czyli w czasach, kiedy
    > zerowanie było zabronione i obowiązkowo nalezało wykonać instalację z
    > oddzielnym przewodem PE w układzie sieci ochronnej TN-S , TN-C-S lub TT

    > W którym rozdziale jest zabronione takie zerowanie? Nie mogę tego
    > odszukać... (nie wątpię że tak jest - naprawdę nie mogę się tego
    > dogrzebać)

    W obowiązującym prawie.
    Sam sobie poszukaj. Wszak "Akurat tutaj nie trzeba mieć wielkiego pojęcia".
    Widzisz, to jest cały problem takiego laika, któremu się wydaje, że to takie
    proste.
    W rzeczywistości możesz popełnić całą masę błędów, o których instalator
    wiedzieć musi, a Ty dopiero musisz się dowiedzieć o ich istnieniu, a później
    o sposobie rozwiązania.
    Jest bardzo wiele szczegółów, które decydują o tym czy instalacja będzie
    bezpieczna i czy będzie odebrana przez nadzór.
    Takie drobne szczegóły jak wykonanie uziomów, połączeń wyrównawczych,
    podziału przewodu PEN, doboru przewodów, podział obwodów, dobór
    zabezpieczeń, sposób mocowania przewodów, dobór aparatów oraz ich
    selektrywności itd.
    Uwierz mi, że trzeba conajmniej kilku lat w zębach nosić torbę za
    elektrykiem, żeby móc samodzielnie projektować i wykonywać instalacje i żeby
    w chwili odbioru domu ktoś Ci nie zarzucił błędów. Nie mówiąc już o tym, że
    trzeba zdobyć odpowiednie uprawnienia.

    Poza tym Ty patrzysz poprzez włąsny pryzmat osoby, która ma jakotakie
    pojęcie o prądzie. Weź pod uwagę, że nie wszyscy inwestorzy je mają.

    > Cały czas mi chodzą po głowie te sposoby na chwilowe uzyskanie małej
    > rezystancji uziomu.. To by dowodziło, że błędy a raczej groźne
    > zaniedbania popełniane są z premedytacją. Jeśli jesteś "z branży"
    > to sam pewnie znasz te sposoby. Było ich kilka - pamiętam tylko
    > wodę z solą.

    Tak to robią idioci i pseudofachowcy. Przecież jaki problem, żeby taki idota
    wykonał pomiary z sufitu?
    Fachowiec powie: "Panie "Kowalski" trzeba wbić jeszcze kilka uziomów, lub
    zakopać więcej bednarki lub zastosować inny rodzaj ochrony.