    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Date: Sat, 30 Dec 2017 18:30:43 +0100

    Adam Sz. pisze:

    > Po to żeby "wygładzić" skoki temperaturowe. Akumulacja doskonale to robi.
    > U mnie za akumulację służy ze 300 ton betonu, murów, tynków, wylewek
    > i dzięki temu mam przez cały rok stosunkowo (bo nigdy nie będzie
    > idealnie) równą temperaturę, do czego raczej dąży się w domach zamieszałych
    > na stałe (co innego hotele, domy letnie etc).
    > pozdr.

    Ale jak wiesz, żeby te 300 ton zechciało odebrać cokolwiek, to
    "środowisko" musi być znacznie cieplejsze. W efekcie może i masz
    fajnie-średnio w tych 300 tonach, ale niekoniecznie musi to oznaczać że
    w pomieszczeniach powietrze też jest fajne-średnio. Podobnie w drugą
    stronę, gdy te 300 ton ma cokolwiek oddać.
    Oczywiście można ustawić małą histerezę, wtedy kompletnie nie ma
    znaczenia jaką co ma bezwładność.
    W pomieszczeniach, jak drzwi są pootwierane temperatury bardzo się
    zbliżają do siebie nawet gdy regulatory są ustawione różnie, więc chyba
    nie warto bardzo się starać z zrównoważeniem ogrzewania (chyba że
    zamykacie drzwi w pokojach). Myślę też, że różnice na poziomie 1C nie
    mają żadnego znaczenia (poza ogólnie ekonomicznym), gdyż są
    niezauważalne dla ludzi. Prędzej poczuję chłód czy ciepło z powodu
    swojej kondycji (np. siedzę przed kompem i jest mi zimno, lub sprzątam i
    jest mi gorąco) niż z powodu tak małego skoku temperatury powietrza.
    Zauważyłem też, że przyjemniej jest gdy mam 18C i wyłączone dmuchawy,
    niż 20-21C i dmuchawy działają (na 33% wydajności). Zapewne z powodu
    ruchu powietrza zmniejsza się komfort. Dlatego więcej
    niskotemperaturowych grzejników bardziej do mnie przemawia, niż mało
    bardzo gorących (czuć je wtedy w pomieszczeniu z tego co pamiętam).

    Miłego.
    Irek.N.