  • Data: 2015-12-06 20:19:27
    Temat: Re: Czas na zmiany w kotłowni
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Przy porównaniu do 6 ton, gaz wyjdzie sporo. :P Chociaż jak uwzględnić
    > mizerną sprawność (skoro zdychacie z gorąca i popuszacie ciepło oknem)
    > znaczy piec mocno przewymiarowany... Co to za smoka trzymasz na łańcuchu w
    > kotłowni? :P

    Kocioł to samoróba z podajnikiem oparta na wymienniku Dakon Dor32.
    Teoretycznie kocioł ma 32kW, retorta zaś 35kW, ale podaję mniej węgla i
    mniej powietrza. Mogę jedynie ocenić, że retorta pracuje gdzieś na 1/2
    mocy maksymalnej. Działa to zarąbiście... przez czas życia wymiennika,
    czyli około 7-8 lat.
    Od zrobienia około 14 lat temu padł zbiornik w zeszłym roku (przegnił, a
    panuje w nim nadciśnienie, więc dymił), ze 2 ślimaki już wymieniłem,
    jeden komplet wieńca retorty i teraz 2 deflektor wypadało by też wymienić.

    > Uwzględniając niską zapewne sprawność "eko"pieca i puszczanie ciepła przez
    > domowników oknem, przyjmijmy konsumpcję na poziomie 25MWh. Gaz jest po...
    > 0,25zł/kWh? 6250 zł vs 4200 wynglem (przy 700zł/tona).

    Myślę, że kocioł jest bardzo sprawny. Spaliny rozgrzewają czopuch
    wyjściowy tak, że da się go chwilowo dotknąć (nie pamiętam dokładnie
    ile, ale szacuję go na 70C).
    Zdjęcie ściany od strony pokoju, w której idzie komin (znikający w
    suficie, ściana z cegły) oraz przykładowy kaloryfer (wlot 39C, wylot
    bodajże 34C). Na zewnątrz 2C, wewnątrz... szacuję 21C?
    www.1024.pl/IR000007.JPG
    www.1024.pl/IR000008.JPG

    Chyba to puszczanie oknem tak dobrze nam wychodzi :(

    > Myślę, że bez termomodernizacji nie ma sensu nic ruszać.
    > Ew. skoro stary piec cieknie, to mniejszy "eko"kocioł kupić.

    Z kotłem nie mam kłopotu. Mogę wymienić wymiennik (nadal produkowany,
    pasują wszystkie otwory), lub zrobić/kupić inny.
    Kłopot mam z gazówką, zupełnie się nie znam na tym, a nie chciał bym
    wdepnąć. Pierwotnie myślałem o zwykłym, kolega wskazał drogę na
    zamkniętą komorę, jeszcze później na kondensacyjny... no nie znam się :(
    jeszcze.

    Powiem Ci, że gdyby sezon zamknął się w 6250zł jak policzyłeś, to chyba
    bym zdecydował się tylko na gaz. Boję się natomiast, że to bardzo
    optymistyczny wariant.

    Miłego.
    Irek.N.