  • Data: 2015-12-06 20:39:39
    Temat: Re: Czas na zmiany w kotłowni
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Kocioł najlepiej bierz najbliższego producenta, polecanego przez
    > sąsiadów, bo będziesz miał szybki serwis. Ale bierz z porządnym
    > podajnikiem żeliwnym np. Ekoenergia lub Brucer.

    Oglądałem Dakona (są w mojej miejscowości), śliczny, widać że na wieki,
    ale 13k kosztuje, a ja w zasadzie mam już połowę tego pieca u siebie. No
    może nie w żeliwnej wersji, ale w doskonałym stanie.

    > W takich podajnikach możesz spalać najtańsze paliwa. Ja mam kocioł z
    > palnikiem Ekoenergii i zamiast dobrego ekogroszku po 840zł/t kupuję
    > dobry miał po 560zł/t (workowany lub luzem 520zł/t) i spalam go
    > praktycznie tyle samo co tego dobrego ekogroszku. Żaden inny palnik
    > retortowy nie jest w stanie sobie poradzić z takim opałem, a ww palniki
    > radzą sobie z nim idealnie.

    O widzisz, to ciekawe jest. THX, za interesuję się co to za wynalazek
    mają. W mnie tona ekogroszku kosztuje 590zł/t. Pomyślałem za to inaczej,
    może dało by się flotem palić (węgiel sproszkowany ale bez piasku). Może
    było by tak, że popiół nie musiał bym codziennie wybierać (zrobiłem za
    mały popielnik).

    > Zamontuj zawór 3-drogowy z siłownikiem i regulatorem pogodowym +
    > termostat pokojowy. Będziesz miał w domu prawie idealnie stabilną
    > temperaturę i sporo zaoszczędzisz na opale (nawet 20-30%). Dzięki temu
    > też możesz wydłużyć okres użytkowania nowego kotła, utrzymując na kotle
    > minimalną temperaturę powyżej punktu rosy tj. 58 stopni Celsjusza.

    Pomyślałem inaczej, ograniczyłem moc retorty (czasami szacuję do 1/3
    znamionowej) i w efekcie kocioł nie wyłącza się, o ile tylko na zewnątrz
    jest mniej niż 5C, a nawet jak się wyłącza, to na chwilkę.
    Nie obawiam się kondensacji, w kotle wszystko suche jak pieprz, jak się
    stuknie w wymiennik, to zsypuje się popiół (szary, nie czarny) z płyt
    wymiennika. Czyszczenie to w zasadzie jednokrotne przesunięcie szczotką,
    można by odkurzaczem ładnie wyzbierać wszystko, tylko że tego chyba
    żaden nie przeżyje ;). Z komina też nic nie kapie - też suchy popiół w
    kolorze ciemnopopielatym. Komin czyszczę raz na rok, kocioł raz na miesiąc.
    Tutaj myślę, że mam dobrze. Z kotłami jest problem - poprzedni padł po
    podobnym czasie w miejscu w którym nie dało się nic zrobić. Pokroiłem go
    na plasterki licząc, że będzie cały zjedzony, a on był cały jak nowy, za
    wyjątkiem jednego miejsca - jednej giętej płyty, którą faktycznie zjadło
    na grubość papieru. Teraz padł w zupełnie innym miejscu, gdzie nie ma
    żaru, obiegu spalin... taka płaska powierzchnia robiąca za zasobnik na
    węgiel, u mnie nie wykorzystana. Idealne miejsce do naprawy. Tylko znów
    się zastanawiam, czy tylko to miejsce takie słabe, czy jeszcze gdzieś :(

    Dodatkowy kocioł gazowy daje mi bezpieczeństwo, gdyby jeszcze coś padło
    (tą dziurkę pewnie zaspawam jutro).

    > Głowice termostatyczne będziesz używał tylko w tych pomieszczeniach,
    > gdzie chcesz nieco obniżyć temperaturę w stosunku do temperatury
    > ustawionej regulatorem pokojowym.
    > Jako automatykę proponuję regulator pogodowy np. Tech ST-431 a termostat
    > pokojowy Auraton T-1 RTH lub Auraton 200 RTH

    Obawiam się, że nie opanuję tych regulacji w aspekcie całego domu. Nawet
    głowice okazały się nie do przejścia.

    > Kocioł gazowy warto jest zamontować choćby po to, żeby mieć bezobsługowo
    > ciepłą wodę użytkową w okresie letnim i ogrzewanie w razie awarii kotła
    > węglowego.

    O właśnie.

    > Możliwe też, że w okresach przejściowych ogrzewanie domu
    > gazem będzie nieco tańsze od ekogroszku, ponieważ kotły węglowe mają tym
    > mniejszą sprawność, z im mniejszą mocą będą pracować.

    Liczę też, że skończy się wietrzenie i mogą koszty w efekcie wyjść
    podobnie, a wygoda jednak większa.

> [...]
    > postaci zasobnika 800-1000 litrów, ponieważ palniki pelletowe nie mają
    > funkcji podtrzymania żaru i muszą być wygaszane. Gdyby nie było dużego
    > bufora ciepła to palnik załączał by się i wyłączał
    > kilkanaście-kilkadziesiąt razy na dobę. Każde rozpalanie pelletu pobiera
    > dużą ilość energii elektrycznej potrzebnej do grzałki, która rozżarza
    > pellet.
    > Duży bufor ogranicza ilość załączeń/wyłączeń palnika do kilku na dobę, a
    > ponadto podnosi sprawność spalania.
    > Osobiście gdybym teraz wymieniał kocioł to wchodziłbym w pellet.

    Chyba to nie jest rozwiązanie dla mnie. Nie znajdę miejsca na bufor.
    Poza tym mam przecież połowę kotła sprawną ;) Ale dobrze wiedzieć jak to
    wygląda, THX.

    > Jeszcze kwestia mocy kotła.
    > Myślę, że nie powinieneś kupować kotła na ekogroszek większego jak
    > 20-25kW, bo przewymiarowany kocioł to niższa sprawność spalania.

    Ale dlaczego?
    Podaję mniej węgla, mniej powietrza, proces zachodzi taki sam, tylko na
    mniejszej ilości paliwa w jednostce czasu. Retorte mam 35kW, sądzę, że
    pracuje na połowie, a czasami (jak jest naprawdę ciepło, np: X lub IV,V)
    chyba nawet na 1/3 mocy.
    Po popiole nie widzę, żeby było coś nie tak. Nie zastanawiałem się nad
    tym dokładnie, ale chyba nie obserwuję żadnej zmiany w stosunku do
    spalania, gdy podnoszę moc (I czasami II).

    Miłego.
    Irek.N.