    From: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Czym opryskiwać na kleszcze.
    Date: Wed, 08 Jun 2011 13:07:50 +0200

    > W temacie psa: Frontline dziala, Advantixu nie znam. Natomiast jako
    > doswiadczony wlasciciel obszczymurka niemieckiego powiadam Ci, jak bedziesz
    > latac z kazda pierdola do serwisu, to zbankrutujesz :) Kleszcza latwo
    > samemu wyjac peseta, a nawet jak kawalek glowy zostanie, to psu nic sie nie
    > dzieje. Przez ostatnia dekade z okladem wyjalem tych kleszczy pewnie
    > kilkaset.

    tego "kawałka głowy" bym nie lekceważył -może, zwłaszcza u słabszych i
    młodszych psów (o dzieciach nie mówiąc...) powodować zapalenia i
    ropienie skóry. Natomiast zamiast pęsety polecałbym specjalne narządka
    dostępne w lepszych sklepach z artykułami dla zwierząt -kawałek plastiku
    rozdwojony na końcu i wygięty (przypomina miniaturowe narzędzie do
    wyciągania gwoździ). Działa rewelacyjnie. A przede wszystkim wyciąga
    całego kleszcza, tak szybko, że tenże nie zdąży się porzygać (co dzieje
    się często przy wyciąganiu inną metodą).

    > Ja sam - odpukac - mam to szczescie, ze mnie kleszcze nie znosza.

    problem w tym że kleszcze robią się coraz bardziej żarłoczne i coraz
    mniej wybredne. Mój kuzyn (z racji zawodu często bywający w lesie) też
    tak twierdził, do czasu zachorowania na boreliozę, po której zostało mu
    parę paskudnych dolegliwości. Nie sądzę, żeby zaraził się inną drogą.