  • Data: 2009-03-20 15:54:52
    Temat: Re: Gipso-karton nietypowo...
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 20 Mar 2009 15:16:07 +0100, Tornad napisał(a):

    > tradycja europejska nawet, ale nieracjonalna w porownaniu do konstrukcji
    > wiezby dachowej stosowanej tu, w Usa.

    Ty nic nie mów o USA, bo wy tam to cuda, panie, macie :)
    Budownictwo jednorazowe i tyle. Ja wiem, że ma to uzasadnienie i w
    tamtejszych warunkach się sprawdza, ale nie u nas.

    > stosunkowo duze, sednio 25-30 cm. I te krokwie montuje sie w standardowym
    > odstepach 16 cali czyli okolo 40 cm.

    Co oznacza, że nie zmieszczą się typowe u nas okna dachowe.

    > Najwazniejsza i bardzo istotna dla sztywnosci wiezby roznica jest to, ze
    > krokwie te nie sa jak u nas zacinane i laczne ze soba w szczycie lecz w tym
    > szczycie dachu montuje sie pozioma szeroka, dlugasna deche tez grubosci 4 cm,

    ...zwaną kalenicą - i u nas także się ją stosuje, tyle że w postaci
    kantówki, a nie deski. Oczywiście, nie zawsze jest to konieczne, zależy od
    całej konstrukcji dachu.

    > latwo sie je montuje tak, ze we trzech robi sie caly dach w ciagu 2-3 dni bez
    > specjalnego wysilku, qrwowwania, ze cos nie pasuje itd.

    U nas też można zamówić gotowe, fabryczne moduły według projektu -
    przywożą, wciągają na wieniec i montują. Ale tradycja każe inaczej i powoli
    się to zmienia.

    > Na tej sklejce przypina sie pape i na niej nabija sie szyngle czyli gonty
    > bitumiczne, lub inne pokrycia.

    A u nas stosuje się deski lub krycie membraną czy folią - bo płyty OSB są
    za drogie. U nas w ogóle drewno jest drogie, nie to co w USA/Kanadzie. I to
    ma wpływ na technologię.

    > Teraz izolacja. Tu produkuja izolacje z welny mineralnej lub szklana w
    > gotowych odcinkach o szerokoasci 14.5 cala zatem o szerokosci rownej
    > szerokosci przestrzeni miedzykrokwiami. I co ciekawe, ta izolacja jest

    U nas też są dostępne gotowe rolowane izolacje wełna na folii aluminiowej,
    ale są drogie czy trudno dostępne. Poza tym w każdym projekcie jest inny
    rozstaw krokwi, co utrudnia sprawę.

    > I to nie ma prawa przy tej konstrukcji wiezby, na tych laczeniach pekac; tak
    > wykonane budowy stoja tu po lat kilkadziesiat czasem i sto lat, bez
    > koniecznosci wykonywania jakichs wiekszych remontow.

    Z tą szczeliną to chyba masz rację, bo u nas daje siię na styk, a potem
    pękają. Ale tak chcą producenci płyt.

    > Pisze to dlatego, ze powinnismy te technologie probowac "zrzynac", gdyz moim i
    > nie tylko zdaniem, jest ona dopracowana i godna polecenia.
    > Niestety, wczesniej nalezaloby kupic kilka tartakow, linii produkcyjnych,
    > ktore bylyby w stanie wycinac z klockow caly asortyment niezbednych do budowy
    > tym sposobem konstrukcji drewnianych, lacznie z suszeniem drewna i jego
    > impregnowaniem.

    Próbowano to robić, ale bez wielkiego powodzenia, bo po pierwsze u nas nie
    ma aż tyle drewna, po drugie jest to drewno nie tak dobre, jak w Ameryce
    (głównie plantacjowe, a więc szybko rosnące), po trzecie nie ma kto budować
    z drewna, bo nikt tego nie umie - u nas króluje ceramika.
    Kultura pracy też jest inna - wiem, jak pracuje się w Stanach i Kanadzie i
    wiekszość naszych "fachowców" nie dała by rady

    T.