    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ile NAPRAWDĘ kosztuje dom?
    Date: Thu, 16 Jan 2014 10:21:58 +0100

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    Ergie wrote:

    > Ryzykant z Ciebie.
    > Rezerwa 15 tys na budowę domu?
    > To ja na remont łazienki i przedpokoju gdzie kosztorys
    > jest o niebo łatwiejszy miałem tyle rezerwy.

    Gdyby się zdarzył nagły wzrost cen jak kilka lat wcześniej to po prostu nie
    wykończylibyśmy poddasza i drugiej łazienki no i nie zmienialibyśmy
    materiałów na droższe w trakcie budowy. Nas było stań na dom z niskim
    standardem wykończenia a to że mamy go lepiej wykończony to zasługa
    szczęścia i czasu poświęconego na szukanie, kupowania na promocjach itd.

    Poza tym, jak się samemu buduje to przysługiwał zwrot VAT a to dodatkowe
    20-30 tysięcy. My ich celowo nie liczyliśmy do kosztorysu by po skończeniu
    budowy mieć jakąś tzw. "poduszkę" finansową bo nie wiadomo jak będą się
    zmieniały raty, ale gdybyśmy byli pod ścianą to pewnie byśmy po tę kasę
    sięgnęli.

    No i to co zawsze powtarzam - przy samodzielnej budowie nie ma ryzyka bo w
    każdym momencie już częściowo wybudowany dom jest więcej wart od włożonej
    kwoty pieniędzy więc w razie jakiegoś nieszczęścia zawsze można go sprzedać.
    Czyli ryzykowaliśmy przede wszystkim czas a nie pieniądze.

    Pozdrawiam
    Ergie