    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <kmu77c$ub5$1@usenet.news.interia.pl> <kmvbbv$3fl$1@node2.news.atman.pl>
    <kmvgn9$ffa$1@usenet.news.interia.pl>
    <5193a925$0$1210$65785112@news.neostrada.pl>
    <kn0rt0$59b$1@usenet.news.interia.pl> <knd3b4$659$1@node2.news.atman.pl>
    <knd8lm$gb6$1@usenet.news.interia.pl>
    <519a55ce$0$1227$65785112@news.neostrada.pl>
    <kne1uo$285$1@usenet.news.interia.pl>
    <519b1be9$0$26689$65785112@news.neostrada.pl>
    <knfosh$c2s$1@usenet.news.interia.pl>
    <519b9ed3$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    <kngjme$1bs$1@usenet.news.interia.pl>
    <519c4fc8$0$1224$65785112@news.neostrada.pl>
    <kni0a3$pq6$1@usenet.news.interia.pl>
    <519c89ba$0$26697$65785112@news.neostrada.pl>
    <kni47c$21j$1@usenet.news.interia.pl>
    <519c9d2e$0$26689$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    Subject: Re: Ile styropianu ?
    Date: Wed, 22 May 2013 14:27:55 +0200

    news:04ff1260-ae84-4339-bf90-e39af73d58ba@googlegrou
    ps.com...

    > Widzę całe opracowania tu pisujesz;)
    > A ja bym wolał tak po prostu/ po ludzku:

    Staram się po ludzku, ale

    > Mam dom z materiału ciepłego(w kontekscie tej dyskusji to żle bo
    > grubsze styro potrzebne;)) i cienkie styro.
    > Załózmy więc że ten grożny punkt rosy jest u mnie w ścianie nie w
    > warstwie ocieplenia.
    > Co mi grozi i kiedy moje sciany się rozpadną?

    Tego to ja nie wiem co Tobie grozi. Położenie punktu rosy jeszcze nie
    przesądza czy dom się rozpadnie czy nie.
    Na to czy ściany będą się zawilgacać i się rozsypie wpływa wiele innych
    czynników.
    Możliwe, że wykraplająca się okresowo w ścianie woda będzie na tyle
    szybko ją opuszczać, że nie spowoduje to żadnych uszkodzeń mechanicznych
    ani grzyba. Tak jak napisał Budyń, wszystko zalezy od tego, który z
    procesów będzie przeważającym.
    Jednak pozostawiając punkt rosy w ścianie jest większe
    prawdopodobnieństwo wystąpienia problemów, ponieważ okres zawilgacania
    będzie dłuższy.
    Wyobraźmy sobie np. ścianę zbudowana z pełnych cegiel o grubości 25cm.
    Aby ją ocieplić i uzyskać U zgodne z normami, czyli nie większe jak 0,3
    W/m2K trzeba taką ścianę ocieplić warstwą 13cm styropianu.
    Ytonga o grubości 24cm. Aby spełnić podobne wymagania co do izolacji,
    wystarczy do tej ściany dołożyć raptem ok. 3-4 cm styropianu.
    Dając takie ocieplenie pozbywasz się możliwości osuszania tej ściany, a
    Ytong ma to do siebie, że łatwo chłonie i łatwo oddaje wilgoć, o ile nie
    jest zakryty warstwami nieprzepuszczalnymi dla powietrza i pary wodnej.
    O ile w ścianie z cegieł + 13cm styropianu, punkt rosy przez stanowczą
    część roku znajdzie sie poza cegłą, o tyle w przypadku Ytonga przez
    spory okres roku będzie się on znajdował w ścianie. Ponieważ ściana z
    Ytonga ma mniejszą przewodność cieplną i trudniej się nagrzewa od ciepła
    z wewnątrz domu. Sama dla siebie jest izolatorem ciepła.
    Porownując obydwie ściany to przy tych samych różnicach temperatur na
    zewnatrz i wewnątrz w przypadku Ytonga, pokrytego warstwą 13cm
    styropianu, powierzchnia ściany stykająca się ze styropianem będzie
    zimniejsza niż w przypadku ściany z cegieł. I to jest właśnie ten
    problem, który powoduje, że żeby zapewnić ścianie o większej
    izolacyjności, wyższą temperaturę, należy dołożyć więcej ocieplenia niż
    w przypadku ścian o większej przewodności cieplnej. Różnice są
    niewielkie, bo rzędu 1-2 cm styropianu, ale jednak są. Być może
    ocieplając Ytong 13cm warstwą styropianu nic nigdy nie będzie się działo
    i ściana będzie sucha, ale jest większe prawdopodobieństwo niż w
    przypadku materiału o wyższej przewodności cieplnej, bo punkty rosy będą
    leżeć bliżej ściany i częściej się w niej będą pojawiać.
    Po prostu policz sobie i wyrysuj jak będą wyglądały krzywe temperatur
    wewnątrz ściany we wszystkich 3 przypadkach.
    Niestety wśród wielu inwestorów krąży mit, który mówi, że jak ściana
    cieplejsza to wystarczy mniej ocieplenia.
    Później ludzie narzekają, bo zamiast 10-15cm kładą tylko 5-7cm, bo tyle
    rzeczywiście wystarcza, aby spełnić te 0,3W/m2K dla całej ściany.
    Ja pisząc o konieczności zwiększenia warstwy styropianowej w przypadku
    "ciepłych" ścian, walczę z ww mitem.

    Weź też pod uwagę, że izolacyjność termiczna ściany wynika nie tylko z
    zastosowanego materiału, ale także z jego grubości.
    Im grubsza ściana tym trudniejsza do osuszania. Tu dyskutujemy o
    ściankch na jedną cegłę/bloczek, ale w eilu przypadkach ludzie budują
    domy z dodatykowymi kondygnacjami, gdzie ściany nośne mają po 50cm
    grubości.

    > Pamiętam jak jeszcze pod innym nickiem barwnie opisywałeś swoje
    > doświadczenie że styro
    > mimo wszystko wodę chłonie

    Przypomnij mi jeszcze czy pisałem także, że będąc na wycieczce
    turystycznej na Marsie, spotkałem tam wybitną Polkę: Mikołaj Kopernik?
    :)
    Albo napiszę wprost - bzdurzysz.

    > Boom budowlany to tak od 2006 chyba- kiedy ten punkt rosy zacznie
    > rozwalac budynki wybudowane w latach 2006 i później?;)

    Nie do mnie te pytanie, bo nie je budowałem te domy :)